سرنوشت پسماندهای بیمارستانی کاشان چیست؟

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه برخی کلینیک‌ها و مراکز درمانی کاشان و آران و بیدگل هنوز امکان بی خطر سازی پسماندهای عفونی را ندارند، گفت: پسماندهای پزشکی بیمارستانی این دو شهرستان پیش از انتقال به محل دفن بی خطر سازی می شود.

الهیار دولتخواه در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: همه بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل هم اکنون به دستگاه اتوکلاو برای بی خطر سازی پسماندهای پزشکی و عفونی مجهز هستند در حالی که تا دو سال پیش بدون هیچ گونه عمل بی خطرسازی این پسماندها به محل‌های دفن منتقل می‌شد.

وی با بیان اینکه پسماندهای عفونی این دو شهرستان در حال حاضر قبل از انتقال به محل دفن در بیمارستان بی خطر سازی می‌شود، ادامه داد: برخی کلینیک‌ها و مراکز درمانی هنوز امکان بی خطر سازی پسماندهای عفونی را ندارند از این رو پیگیر هستیم که شرایطی برای جمع آوری اصولی و بی خطر سازی پسماندهای این مراکز نیز در بیمارستان‌های دارای سیستم اتوکلاو فراهم شود.

جمع آوری روزانه ۲.۵ تُن پسماند پزشکی و عفونی در کاشان و آران و بیدگل

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه آمار دقیقی از شمار مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی در دست محیط زیست نیست، گفت: دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تعدادی از این مراکز برای جمع آوری پسماندها قرارداد بسته است؛ این موضوع را تا جایی که توانستیم مدیریت کردیم و بر عملکرد بیمارستان‌ها نظارت و پایش های دوره‌ای می‌شود تا معضلی نباشد.

دولتخواه افزود: شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کاشان با پیگیری‌های اداره حفاظت محیط زیست در سال‌های اخیر برای معضل پسماندهای عفونی بیمارستان‌های منطقه برنامه ریزی کرد و همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به سیستم بی خطرساز یا اتوکلاو مجهز شدند.

به گفته وی حجم پسماندهای پزشکی و عفونی دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل ۲.۵ تن در شبانه روز است.

دولتخواه اضافه کرد: این آمار مربوط به قبل از شیوع ویروس کووید -۱۹ است زیرا با توجه به شرایط ویژه بیماری در این مدت چندان امکان پایش محل‌های دفن وجود نداشت اما دانشگاه علوم پزشکی کاشان از صفر تا صد این موضوع حساس را پیگیری کرد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه حجم پسماندهای عفونی و پزشکی با شیوع کرونا به مراتب افزایش یافته است، گفت: در برخی فصول آمار پسماند عفونی و پزشکی با شیوع انواع بیماری‌ها افزایش می‌یابد که بین ۲ تا ۲.۵ تن در روز متفاوت است.

پیگیری رفع مشکلات محل دفن پسماند کاشان و آران و بیدگل در مراجع قضائی

دولتخواه با بیان اینکه طبق بازدیدهای میدانی و آمارگیری حجم مجموع پسماند خانگی، عادی و پزشکی منطقه بین ۱۸۰ تا ۲۳۰ تن در شبانه روز است، اظهار کرد: شهرداری در سال‌های اخیر با تفکیک پسماندهای قابل بازیافت حجم دفن پسماند را از ۲۳۰ تن کاهش داده است با وجود این در شرایط کرونا بازیافت انجام نشده است.

وی با بیان اینکه محل دفن پسماندهای کاشان و آران و بیدگل در محور کاشان- ابوزیدآباد قرار دارد، افزود: از حدود ۶ سال پیش همه پسماندها برای دفن به این محل منتقل می‌شود و البته حجم قابل توجهی از پسماندها را نیز در همین محل بازیافت می‌کنند.

دولتخواه تفکیک پسماند در محل دفن، نبود حصار در این سایت و نحوه تولید کود کمپوست را از جمله نواقص و مشکلات سایت دفن پسماند کاشان و آران و بیدگل برشمرد و اظهار کرد: سایت دفن پسماند کاشان و آران و بیدگل نواقص و مشکلات زیادی دارد که حتی در مراجع مختلف قضائی نیز آنها را پیگیری کردیم.

تخلیه زباله در یحیی آباد و کویر مرنجاب

وی درباره معضل دفع پسماندهای خانگی برخی روستاها مانند یحیی آباد و کویر مرنجاب گفت: جمع آوری و مدیریت پسماند یحیی آباد با شهرداری آران و بیدگل است از سوی دیگر برخی شهروندان یا بسیاری از گردشگران در مسیر مرنجاب پسماندهای خود را رها می‌کنند؛ گردشگران یا سکنه یحیی آباد زباله‌های خود را به جای قرار دادن در محل مناسب برای جمع آوری اصولی توسط شهرداری در مکان‌هایی رها می‌کنند که به معضل تبدیل می‌شود و برخی‌ها عکس و مستندات رهاسازی و تلنبار پسماندها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند در حالی که یک شرکت طرف قرارداد با شهرداری جمع آوری و مدیریت پسماند مرنجاب را برعهده دارد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل خاطر نشان کرد: همه این معضلات در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان مطرح و نکات لازم به مدیران هر بخش اعلام شده است؛ همچنین موضوع مدیریت پسماند یحیی آباد را با شهرداری آران و بیدگل مطرح کرده‌ایم.

دولتخواه به وضعیت نخاله‌های ساختمانی دو شهرستان اشاره کرد و گفت: تخلیه نخاله‌های ساختمانی کاشان در مسیر دو شهرستان معضلی است که در حال حاضر شهرداری گروه‌هایی را برای نظارت و بررسی منطقه به کار گرفته است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

کد خبر 430877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.