کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

درحالی‌که به طور روزانه ارزش پول ملی در حال کاهش و در مقابل نرخ ارز، خودرو و مسکن رو به افزایش است بسیاری از افراد مصمم به وارد کردن سرمایه‌های خردشان به سوی بازاری سودآور هستند. حال سوال این است که در شرایط فعلی کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، رکود اقتصادی، تحریم‌ها، افزایش نرخ دلار، تورم و کاهش ارزش پول ملی در چند سال اخیر از جمله عواملی هستند که مردم را در اندیشه ورود سرمایه‌های هرچند اندک خود به بازارهای مختلف فرو برده است. بازارهایی چون طلا، ارز، مسکن و بورس از مواردی است که بیش از دیگر بازارها مورد توجه قرار دارند.

البته برخی کارشناسان اقتصادی هم، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری را ورود سرمایه به چرخه تولید عنوان می‌کنند. آنها معتقدند در شرایط بی ثباتی قرار گرفته‌ایم که بازارها متلاطم است و ورود پول به هرکدام از آن‌ها با ریسک‌هایی همراه خواهد بود.

از سوی دیگر عده‌ای دیگر از سرمایه‌گذاری در تولید را چندان مناسب نمی‌دانند زیرا در رکود اقتصادی قرار گرفته‌ایم و با چنین سرمایه گذاری‌هایی نسبت به بازگشت اصل پول اطمینانی وجود ندارد. بر این اساس است که بسیار تأکید می‌شود افراد باید با پس‌اندازهای اندک، بهترین بازار را انتخاب کنند، بازاری که در کنار امنیت و نقد شوندگی، ارزش پول افراد را نیز حفظ کند.

در این راستا مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: از دید یک سیاست گذار سرمایه خرد مردم نباید وارد بازار نامولد شود بلکه باید به سمت بازار مولد، بازار تولید و ایجاد ارزش حرکت کند، ضمن آنکه با سیاست‌ها و ابزارهایی سعی بر منع ورود سرمایه‌ها به بخش غیر مولد اقتصاد باشد.

بنا بر توصیه نماینده مردم اصفهان در مجلس، مردم برای حفظ سرمایه نباید به بازارهای غیر مولد رجوع کنند و در عوض باید از مشاورین برای سرمایه گذاری کمک بگیرند.

بازارهای موازی برای سرمایه گذاری

با وجود روند افزایشی تورم و تأثیر آن بر ارزش دارایی‌ها، اغلب در تفکر آن هستند که چه انجام دهند تا ارزش پول خود را حفظ کنند. به ویژه با توجه به بازارهای موازی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد این نکته بسیار قابل تأمل است کدام بازار مناسب‌تر و منفعت آور تر برای سرمایه‌گذاری است؟

در این باره کارشناسان معتقدند هر فردی لازم است دست به انتخاب بهترین بازار که متناسب با سطح دانش، ریسک‌پذیری، میزان سرمایه و شرایط دیگرش است بزند. علاوه بر تحقیق، در این زمینه باید تمرکز بر سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های خرد صورت گیرد تا علاوه بر کسب سود معقول، افراد از نوسانات بازارهای مالی کشور و البته شرایط اقتصادی متأثر نشوند.

احمد شاکران، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اینکه کدام بازار برای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی مناسب است، اظهار می‌کند: نخستین بازاری که در چند ماه اخیر جلب توجه ویژه‌ای برای سرمایه گذاران داشته بازار بورس است که نقدینگی‌ها به‌سوی آن روانه شده است.

وی می‌افزاید: افزایش قیمت دلار عاملی محرک برای بازار بورس شده و به همین دلیل است که این بازار با استقبال فراوانی روبرو شده است. چه بسا رشد بیشتر نرخ دلار باز هم باعث افزایش قیمت سهام‌ها شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند: البته لازمه ورود به بازار بورس و موفقیت در آن، داشتن دانش و آگاهی است افرادی که بدون اطلاع از شرایط این بازار وارد می‌شوند اغلب با شکست روبرو شده و همان سرمایه خرد خود را هم از دست می‌دهند اما افراد آگاه و مطلع سرمایه خرد را در این بازار افزایش می‌دهند.

شاکران می‌گوید: بازار دیگر که بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد بازار مسکن است که از خرید زمین گرفته تا مسکن ساخته شده را شامل می‌شود. جمله معروفی در این زمینه وجود دارد؛ ملک به صاحبش خیانت نمی‌کند. البته در بیشتر موارد هم توجیه صحیحی است به ویژه این روزها که نرخ دلار، قیمت مسکن را هم به طور افسار گسیخته‌ای بالا برده است اما مساله قابل توجه آن است که سرمایه‌های خرد برای فعالیت در این بازار مناسب نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: طلا و سکه بازار جذاب دیگری است که سرمایه‌گذاران خرد و بزرگ به آن پناه می‌برند. بازاری است که حتی برای افراد بدون دانش و اطلاع در هر نقطه‌ای از جهان، سودآور است و البته این روزها سود آورتر هم شده زیرا هر فردی با سرمایه‌ای حتی کوچک قادر به ورود به این بازار است. اگرچه گاه برای کسب منفعت، صبر نیاز است اما به‌هرحال روند افزایشی را طی خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: بانک‌ها مورد دیگری هستند که افرادی به دلیل ریسک پذیر نبودن سرمایه گذاری در آنها، سرمایه‌های خود را با سودهای ۱۵ تا ۱۸ درصدی در آنها سپرده گذاری می‌کنند در حالی که به دلیل رشد دو برابری نرخ تورم نسبت به این سود دهی چندان محل مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود. همچنین بازار خودرو هم موردی است که افرادی به آن وارد می‌شوند و البته به دلیل مصرفی بودن و استهلاک نسبت به دیگر بازارها کمتر استقبال می‌شود و تنها طرفداران خود را دارد.

شاکران می‌گوید: بازار ارز بخش دیگری از بازارهای موجود جهت سرمایه‌گذاری است که بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد اما به دلیل شرایط خاص خود معمولاً فعالان اقتصادی از ورود به آن نفع می‌برند جدا از اینکه بازار ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین هم از موارد جدیدتر است که سودآوری زیان زیادی به دنبال دارد، بنابراین بسیار پر ریسک است از این رو ورود به این بازار هم برای همه مناسب نیست.

وی اظهار می‌کند: آنچه که سرمایه گذاران حتی با مبالغی اندک باید در نظر داشته باشند آن است که قبل از هر اقدامی تحقیق و مطالعه درباره بازار مورد نظر داشته باشند زیرا در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که با متضرر شدن از بازاری امکان بازگشت اصل سرمایه بسیار اندک است.

بورس پرمنفعت است

رحیم حقانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر لزوم ورود مردم به سرمایه گذاری‌های کم خطر در شرایط فعلی می‌گوید: در برهه‌ای قرار گرفته‌ایم که مردم می‌خواهند در برابر تورم از دارایی‌هایشان محافظت کنند و برای چنین هدفی بازاری را انتخاب کرده و دارایی خود را به آن بخش وارد می‌کنند.

وی می‌افزاید: فعلاً بازار بورس از بهترین بازارهایی است که با حفظ ارزش اصلی پول امکان نقدینگی بالایی دارد و امسال با بیش از ۷۰ درصد بازدهی، از بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری به شمار می‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور می‌شود: البته این بازار هم مشکلات خاص خود را دارد. مثلاً اکنون در حال رشد است و سود خوبی را به سهامدارانش می‌دهد اما تجربه نشان داده زمانی که این سود کاهش یابد عده‌ای از سرمایه‌داران، اقدام به خروج سرمایه می‌کنند و این اتفاق برای این بازار نامطلوب و خطرناک است.

حقانی ادامه می‌دهد: علت این مسئله این است که ورود به این بازار برای افرادی که اطلاعات کافی ندارند و آموزشی هم در این زمینه ندیده‌اند ریسک بالایی دارد. این بازار باوجود سودآوری مناسب، بر اساس شرایط بازار، دچار افت هم می‌شود و ممکن است افراد زمانی که نیاز به اصل سپرده خود دارند دچار کاهش ارزش روز سهام شده باشند.

وی می‌گوید: افراد تازه‌ واردی که دانشی نسبت به این بازار ندارند باید برای شروع کار از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها استفاده کنند تا سود بیشتری نصیبشان شود زیرا بهتر از سپرده گذاری‌های معمول در بانک‌هایی است که تامین منافع مردم را در نظر نمی‌گیرند و سودی غیر متناسب با نرخ تورم را ارائه می‌کنند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 430860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.