کاهش موافقت مردم با خانه‌نشینی ناشی از کرونا

بر اساس مقایسه نتایج دو نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فروردین و خرداد ۱۳۹۹، میزان موافقت مردم با خانه‌نشینی نسبت به دو ماه گذشته (فروردین و اردیبهشت) حدود ۳۰.۱ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داده‌های موج دوم نظرسنجی این پژوهشگاه که در فاصله ۳۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ انجام شده است، نشان می‌دهد رضایت مردم در خصوص ارزیابی عملکرد مسئولان در مدیریت کرونا افزایش یافته است. به طوری که نمره مردم به عملکرد دولت از ۱۰.۶۶ در اواخر فروردین ۱۳۹۹ به ۱۱.۵۵ رسیده است.

همچنین بر اساس مقایسه نتایج دو نظرسنجی پژوهشگاه در فروردین و خرداد ۹۹، بیشترین پیش‌بینی شهروندان از استمرار بحران کرونا در فروردین، ۳ ماه بوده است (با فراوانی ۱۸.۳ درصد) این در حالی است که در خرداد ۹۹ بیشترین احتمال متعلق به بیش از یک سال (با فراوانی ۴۰.۹ درصد) است.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد ۶۶.۹ درصد افراد پاسخگو با بسته ماندن مدارس و دانشگاه‌ها تا کنترل کامل کرونا موافقند. ۶۰.۷ درصد نیز با ادامه روند خانه‌نشینی تا مهار این ویروس موافقت کرده‌اند. نیمی از جمعیت پاسخگویان نیز (۵۰.۵ درصد) موافق بسته ماندن کافه و رستوران‌ها تا رفع یا کنترل کامل ویروس کووید ۱۹ هستند.

از سوی دیگر اماکن و مراسم‌های مذهبی؛ ۶۳ درصد پاسخگویان با برگزاری نماز جمعه، ۶۱.۴ درصد با بازگشایی امکانی دینی و ۵۸.۱ درصد با گشایش مساجد مخالف هستند. در زمینه اماکن فرهنگی؛ ۶۲.۲ درصد افراد پاسخگو با بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر و ۶۲.۵ درصد با برگزاری کنسرت‌ها مخالفت کرده‌اند. ۶۳ درصد پاسخگویان نیز با شروع مسابقات ورزشی مخالفند.

بر اساس مقایسه دو نظرسنجی پژوهشگاه در فروردین و خرداد سال ۱۳۹۹، حساسیت مردم نسبت به اقدامات مرتبط با محدودیت‌های اجتماعی کمتر شده است. مردم نسبت به دو ماه گذشته بیشتر موافق بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، کافه و رستوران‌ها تا کنترل کامل کرونا هستند. همچنین میزان موافقت مردم با ادامه خانه‌نشینی تا کنترل کامل کرونا (حال چه خودشان خانه‌نشینی را رعایت کنند یا خیر) کاهش یافته است (میزان موافقت مردم با خانه‌نشینی نسبت به دو ماه گذشته حدود ۳۰.۱ درصد کاهش یافته است).

در ادامه از پاسخگویان پرسیده شد: «به نظر شما تا چه مدتی همچنان درگیر کرونا به شکل فعلی خواهیم بود؟»؛ ۳۷.۷ درصد پاسخگویان معتقدند بیش از یک سال کشور درگیر ویروس کووید ۱۹ باشد. ۱۷.۱ درصد پاسخگویان بر این باورند که به مدت یکسال درگیری با بحران کرونا ادامه‌دار خواهد بود. پیش‌بینی ۱۰.۵ درصد افراد پاسخگو از استمرار کرونا در ایران نیز شش ماه است.

موج دوم نظرسنجی پژوهشگاه وزارت ارشاد با جامعه آماری شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهروروستاهای کشور و با انتخاب تصادفی تعداد دوهزار و ۱۱۲ نفر در فاصله ۳۰ اردیبهشت ۹۹ تا ۱۰ خرداد ۹۹ انجام شده است.

کد خبر 430826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.