۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
تب دِنگی چیست؟

مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تب دنگی حاصل گزش نوعی پشه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که هنوز واکسن و درمان مشخصی برای آن وجود ندارد و به دلیل ایجاد دردهای عضلانی شدید به این بیماری تب استخوان شکن نیز می‌گویند.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تب دِنگی از طریق پشه‌های آئدس منتقل می‌شود، اظهار کرد: در بسیار از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، آسیا، اقیانوسیه و آفریقا این بیماری شایع است و تمام افراد ممکن است در معرض گزش پشه و ابتلا به این بیماری باشند.

وی با توضیح اینکه این بیماری در صورتی که بموقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدام مناسب نشود، ممکن است سبب مرگ فرد مبتلا شود، ادامه داد: تب، بی حالی، سردرد، دردهای عضلانی شدید (به همین دلیل بسیاری از پزشکان آن را تب استخوان شکن می‌نامند)، اسهال و استفراغ، کهیر و راش پوستی از علائم ابتلا به بیماری تب دِنگی است.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: این بیماری درمان خاصی ندارد و بعد از تشخیص، بیمار باید به دقت تحت نظر درمانی قرار گیرد و در صورت لزوم اکسیژن یا مایعات وریدی برای بیمار تجویز شود، میزان مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری کمتر از ۱۰ درصد است و هنوز واکسنی برای تب دنِگی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پشه‌های ناقل این بیماری در ایران شناسایی نشده است، تصریح کرد: تمام مواردی که در مورد گزش پشه دِنگی در ایران ثبت شده است، مربوط به افرادی بوده که به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در کشورهای هدف سفر کرده‌اند و پشه ناقل در ایران مشاهده نشده است.

فدایی با با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۴ با شعار "موجودات کوچک، تهدیدهای بزرگ" به درمان این بیماری نگاه ویژه ای داشته، اما به صورت کشوری توجه ویژه‌ای به این بیماری نشده است، افزود: پشه آئدس پس از گزش افراد مبتلا آلوده شده و در گزش های بعدی نیز موجب ابتلا سایر افراد می‌شود، دوره کمون بیماری حدود چهار تا ۱۰ روز بعد از گزش پشه آلوده است، این علائم معمولاً یک هفته طول می‌کشد.

وی توضیح داد: درمان ضد ویروس اختصاصی تاکنون برای این بیماری شناخته نشده است و در حال حاضر مقابله با پشه‌ها یکی از مؤثرترین راه‌های کنترل بیماری است. تخلیه آب در مکان‌هایی که سبب راکد و گندیدگی آن می‌شود مانند کولرها و منبع‌های آب، جمع‌آوری صحیح زباله و فاضلاب، استفاده از لباس‌های کاملاً پوشیده و آستین بلند در مناطقی که احتمال گزش پشه ناقل وجود دارد، استفاده از دور کننده‌های حشرات مانند استفاده از اسپری و قرص‌های حشره‌کش به خصوص در کودکان و افراد مسن و به کار بردن پشه بند هنگام استراحت در طول شبانه روز نیز از راه‌های از ابتلای بیماری دنگی است.

کد خبر 430729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.