فربه کردن جامعه مدنی، نیاز توسعه گردشگری

نایب رئیس شورای هماهنگی سمن‌های میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگر می‌خواهیم گام‌های توسعه را محکم‌تر برداریم، ناچاریم که جامعه مدنی را فربه و امور را به مردم واگذار کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فصل اول سلسله گفت‌وگوهای "مسیر" با موضوع گردشگری پنجشنبه _پنجم تیرماه_ در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد. این گفت‌وگو با هدف بررسی افق گردشگری افق در سال ۱۴۴۴ بین صاحب نظران این حوزه بود که در آن مسائلی مانند نقش جامعه مدنی در توسعه گردشگری، لازمه افزایش مدت زمان اقامت گردشگران در شهر اصفهان و رونق گردشگری شبانه بررسی شد.

علیرضا روحانی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این نشست گفت: اگر می‌خواهیم گام‌های توسعه را محکم‌تر برداریم، ناچاریم که جامعه مدنی را فربه و امور را به مردم واگذار کنیم. دو نقطه هدف پیش رو داریم؛ یا باید مانند بخارا سامانی شویم که از دل آن بزرگانی نظیر ابن‌سینا سر بر آوردند و یا به سمت بغداد عباسی در همان دوران پیش برویم.

نایب رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: مردم باید در امور مشارکت و دغدغه‌های خود را پیگیری کنند. برای پیشرفت در گردشگری ناچاریم که جامعه میزبان را پرورش دهیم و برای این کار خود مردم باید پیش قدم شوند. اگر این مسئولیت بر عهده سازمان‌های دولتی و شبه دولتی قرار گیرد راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود: گردشگری که در برخی از روستاهای ما صرفاً به یک شایعه بند یا اظهار نظرهای افراد غیر متخصص بند است، راه به جایی نخواهد برد.

روحانی سپس به خاطره‌ای از زمان تدوین سند جامع توسعه گردشگری کشور در زمان ریاست زهرا احمدی پور بر این سازمان اشاره کرد و توضیح داد: در آن زمان در جلسه‌ای با حضور اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام، سپاه، ارتش، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و بخش خصوصی گردشگری اعلام کردم که باید تکلیف خودمان را روشن کنیم؛ آیا جمهوری اسلامی ایران گردشگری می‌خواهد یا نمی‌خواهد.

وی گفت: در آن مقطع دستوری از سوی مقام معظم رهبری برای تدوین سند توسعه گردشگری به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته بود. این بدین معنا بود که ایران گردشگری را می‌خواهد و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. صنعت گردشگری ترسو است و با یک صدای ترقه می‌ترسد، باید با حساسیت و دقت بسیار بالایی با آن روبرو و برای آن برنامه‌ریزی کرد.‌

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان درباره نقش سمن‌ها در گردشگری، تاکید کرد: تأثیرگذاری سازمان‌های مردم نهاد بسیار بیشتر از بخش‌های دولتی است. بسیاری از اتفاقات از چشم دولت پنهان است و این سمن‌ها هستند که آن‌ها را به سمع و نظر مردم و مسئولان می‌رسانند. در جوامع توسعه یافته نهادهای مدنی اقتدار دارند و حکمرانان تابع آنان هستند. در بسیاری از نقاط سمن‌ها توانستند گشایش‌های اقتصادی و فرهنگی برای منطقه حاصل کنند.

JCI نهادی برای توانمند سازی جوانان

همچنین جلیل مشکلاتی، رئیس اتاق بین‌المللی جوانان ایران در این نشست، اظهار کرد: اصفهان ۱۴۴۴ با رویکرد دیدن مشکلات اصفهان در یک افق ۵۰ ساله تشکیل شد. اتاق بین‌المللی جوانان (jci) چیزی در حدود ۱۱ میلیون عضو در سراسر دنیا دارد و یک نهاد غیرانتفاعی و غیردولتی است. مأموریت اصلی jci توانمندسازی جوانان فعال جامعه برای آینده‌ای بهتر است و چشم‌اندازی برای تربیت مدیران توانمند برای مدیریت جهان دارد.

وی درباره تاریخچه این نهاد در ایران، توضیح داد: تاریخچه تشکیل اتاق بین‌المللی جوانان در ایران به سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد و امسال ایران به عضویت رسمی و کامل اتاق درآمد. سعی داریم در این نهاد شبکه‌ای از جوانان فعال اجتماعی و اقتصادی را گردهم جمع آوریم و در جامعه ایران تأثیرگذار باشیم.

گردشگری شبانه، لازمه توسعه گردشگری اصفهان

در ادامه کوروش وکیلی، مسئول حوزه بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، گفت: گردشگری یک صنعت گسترده و فرابخشی است، به همین دلیل فعالیت در آن محدود به دستگاه متولی نخواهد بود. جوانان می‌توانند با خلاقیت خودشان خصوصاً در گردشگری که نیاز به فناوری داره کمک کنند و مراکز شتاب‌دهنده برای این امر شکل گیرد.

وی ادامه داد: میانگین مدت زمان اقامت گردشگران داخلی در اصفهان یک و نیم روز و گردشگران خارجی ۲.۲ است و که در این عدد برای سال‌ها ثابت مانده. از شش بعدازظهر به ب بعد همه جا در شهر تعطیل است و گردشگر جایی ندارد برود. گردشگری شبانه نیازی برای توسعه گردشگری است که می‌تواند در راستا ضوابط اسلامی تشکیل شود.

وکیلی با بیان اینکه " وقتی که زاینده رود فصلی می‌شود نمی‌توان انتظار داشت مدت زمان اقامت گردشگران در شهر افزایش یابد". خاطرنشان کرد: در شهر باید بتوانیم جاذبه‌های گردشگری شهری را افزایش دهیم. هنوز مسیر گردشگری شهری در اصفهان تعریف نشده است و این موارد نیازی برای توسعه گردشگری هستند.

نگاه ویژه اصفهان به گردشگران شرقی

علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: در مبحث گردشگری شبانه سه تور گردشگری شبانه در اداره گردشگری شهرداری تعریف شد که با مخالفت معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مواجه شد. معاونت گردشگری می‌گوید باید آژانس‌های مسافرتی این کار را انجام دهد، اما هیچ آژانسی حاضر به انجام این کار نیست‌.

وی درباره برنامه‌های تبلیغات گردشگری شهر اصفهان در شهرداری، تصریح کرد: تولیداتی به ۹ زبان زنده دنیا برای معرفی جاذبه‌های گردشگری اصفهان آماده کردیم. گردشگر شرقی برای ایران آورده بیشتری خواهد داشت و باید نگاه ویژه‌ای به شرق داشته باشیم. به همین دلیل پس از بحران کرونا برای معرفی اصفهان به شهروندان کره‌ای، چینی و ژاپنی برنامه‌هایی خواهیم داشت.

مساح با اشاره به شهرهای خواهرخوانده اصفهان تاکید کرد: شهرهای خواهر خوانده اصفهان یک ظرفیت ویژه و منحصر به فرد در اختیار گردشگری این شهر قرار می‌دهد.

وی خواستار استفاده از روش‌های نوین گردشگری شد و خاطرنشان کرد: به جز گردشگری انبوه بر روی هیچ گونه دیگری از گردشگری در ایران کار نشده است. در فصل‌های شلوغ سال وقتی تعداد زیادی گردشگر به اصفهان می‌آیند این اتفاق هیچ آورده‌ای برای شهر ندارد و پس از پایان آن فصل‌ها باید صدها میلیون تومان هزینه بازسازی آسیب‌ها از جمله آسیب به فضای سبز میدان نقش جهان کنیم. نسبت به بازار بزرگ گردشگری حلال بی‌توجه هستیم و با اینکه تمام اتفاقات در کشور از جمله غذاها خلال است برندی برای آن نساختیم ضمن اینکه برای گردشگران اهل سنت کشورهای همسایه هم برنامه‌ای وجود ندارد.

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان گفت: تمام تلاش خود را انجام دادیم تا با اداره‌کل میراث فرهنگی تقابل یا همپوشانی نداشته باشیم. باید تاکید کنم که اداره گردشگری شهرداری اصفهان قصد تورگردانی ندارد.

فعالیت‌های حوزه علمیه برای گردشگران

حجت الاسلام محمد زمانی، مسئول دفتر تبلیغ و ارتباطات بین‌الملل حوزه علمیه ناصریه اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: ۸۰ درصد سوالات گردشگران که به ایران می‌آیند سیاسی و مذهبی است و فضایی برای پاسخ‌گویی به آن‌ها ایجاد کردیم. این فعالیت نقطه تاریکی بود که بسیاری می‌گفتند نباید به سمت آن بروید، اما رفتیم و نتیجه گرفتیم.

وی با اشاره به دوره‌هایی به نام اسلام شناسی حوزه علمیه ناصریه، توضیح داد: دوره‌هایی تحت عنوان "اسلام شناسی" توسط طلبه‌های حوزه علمیه طراحی و برنامه‌ریزی شد. برای هر جلسه این دوره‌ها ۱۰ دلار از گردشگران دریافت شد که استقبال آن نیز خوب بود و حتی درآمدزایی نیز داشت.

زمانی با بیان اینکه "اقتصادی که فرهنگ را در نظر نگیرد آسیب خواهد دید" تاکید کرد: یکی از مباحث فرهنگی اصفهان مساجد است و باید در گردشگری آن را در نظر گرفت. گردشگران نیاز به مبانی درباره مسجد دارند و آن‌ها را مطالبه می‌کنند. هنوز به صورت تخصصی در گردشگری وارد نشدیم. منفعل عمل می‌کنیم و از کارهای همدیگر خبر نداریم.

همچنین در ادامه این نشست مباحثی مانند نبود لنگرگاه برای گردشگران در شهر اصفهان و همچنین عدم برنامه‌ریزی برای گردشگری سلامت و جذب شهروند عراقی بررسی شد. نبود مترجم عرب‌زبان در شهر اصفهان نیز یکی از مباحثی بود که طبق برخی تحقیقات باعث شده بود تا گردشگران عرب‌زبان ناراضی از شهر خارج شوند.

کد خبر 430580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.