فعالیت ۸۷ کمپ ترک اعتیاد در استان / اعتیاد زنان به عنوان یک انگ دیده می‌شود

کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: ۸۷ کمپ ترک اعتیاد در استان اصفهان فعال است که سه کمپ مختص زنان و مابقی مختص مردان است که سالانه ۳۰ هزار نفر در این مراکز استانی تحت درمان قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افسانه مطلب زاده، امروز دوشنبه دوم تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: در کمیته درمان هشت نوع مرکز برای موضوع اعتیاد تعریف شده است.

وی در تشریح انواع این مراکز گفت: مهمترین مرکز رسیدگی به معتادان مرکز MMT یا همان مراکز سرپایی است که متادون یا دیگر داروها را در اختیار معتادان می‌گذارد و تعداد این مراکز در استان ۴۸۸ مرکز درمانی است که سالانه حدود ۱۱۰ هزار مراجعه به این مراکز داریم که با احتساب تعداد مراجعات مکرر در کل ۸۰ هزار نفر سالانه از این مراکز خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

فعالیت ۱۰ مرکز DIC اعتیاد در استان اصفهان

کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، افزود: دسته دوم مراکز اقامتی یا همان کمپ‌های ترک اعتیاد هستند که ۸۷ کمپ ترک اعتیاد در استان اصفهان فعال است که سه کمپ مختص زنان و مابقی مختص مردان است که سالانه ۳۰ هزار نفر در این مراکز استانی تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی در خصوص مراکز DIC گفت: این مراکز، مراکز گذری است که به کاهش آسیب در بین معتادان می‌پردازد و در استان اصفهان ۱۰ مرکز DIC فعال است که یک مرکز مختص زنان است.

مطلب زاده با تاکید بر اینکه در حوزه درمان اعتیاد زنان با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: با مشکلات و مباحث فرهنگی بسیاری در حوزه اعتیاد زنان روبه‌رو هستیم و اعتیاد زنان نه به عنوان جرم و نه به عنوان بیماری مطرح می‌شود بلکه این موضوع یک انگ اجتماعی برای آنها دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در تمام حوزه‌های اعتیاد زنان ورود کرده‌اند، گفت: در حوزه مصرف، تولید و توزیع مواد مخدر ورود زنان در حال افزایش است همچنین در اصفهان دو سرپناه شبانه وجود دارد که یکی از آنها مختص مردان و دیگری مختص زنان است.

کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، خاطرنشان کرد: تنها دو مرکز سرپناه شبانه برای یک استان بسیار کم است و عملاً این تعداد سرپناه نمی‌تواند در دسترس همه افراد باشد و باید به نحوی عمل کرد که این نوع مراکز قابلیت دسترسی برای همه معتادان داشته باشد.

دو موبایل سنتر در اصفهان خدمات سیار می‌دهند

وی با اشاره به فعالیت دو موبایل سنتر در استان اصفهان، گفت: این دو موبایل سنتر که مجوز فعالیت از بهزیستی دارند خدمات کاهش آسیب سیار به معتادان می‌دهند و در مناطق و شهرستان‌های آلوده این تیم‌های سیار علاوه بر یک وعده غذای گرم وسایل کاهش آسیب مانند سرنگ و دارو را ارائه می‌دهند.

مطلب زاده با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتباری به مراکز ترک اعتیاد و کاهش آسیب اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: همه کمپ‌ها و مراکز بازتوانی مجوز خود را از بهزیستی دریافت می‌کنند و ستاد مبارزه با مواد مخدر به تنهایی برای مراکزی مجوز صادر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه درمان اعتیاد بسیار سخت است، افزود: امروز سیاست‌های ستاد بر کاهش آسیب‌هاست و به همین خاطر مراکز گذری کاهش آُیب می‌توانند مشکلات اعتیاد را تا حد بسیاری کاهش دهد و با سیاست این مراکز حتی اگر معتادی یک روز هم ماده مخدر مصرف نکند برای ما مهم است.

کد خبر 430086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.