ایزدی: ایران نباید به چین و روسیه وابسته باشد

یک تحلیل گر مسائل بین الملل گفت: کشورهای روسیه و چین مخالف اقدامات اخیر اروپا و آمریکا هستند، اما سیاست خارجی ایران نباید به کشورهای دیگر وابسته باشد؛ زیرا روسیه و چین نیز با آمریکا ارتباط دارند. به همین دلیل دستگاه دیپلماسی ایران باید بر اساس تامین منافع ملی کشور عمل کند.

فواد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام اظهار کرد: آمریکا به دنبال تصویب مصوبه‌ای در شورای امنیت بود تا مانع خروج ایران از معاهده NPT شود، اما در تحقق این خواسته خود ناکام ماند.

وی افزود: امکان خروج از معاهده NPT برای ایران وجود دارد و باید از آن خارج شد. این معاهده به هیچ عنوان برای کشور راهگشا نبوده و جز تهدید و بازرسی‌های بی مورد، دستاوردی برای کشور نداشته است. اعضای این معاهده می‌توانند به ازای بازرسی‌های انجام شده از توانمندی‌های صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگر روند صدور قطع نامه‌ها ادامه پیدا کند، چاره‌ای جز خروج از NPT وجود ندارد؛ زیرا بسیاری از مشکلات کشور در حوزه سیاست خارجی، به دلیل عضویت در این معاهده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به تولید سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی حساسیتی ندارد و قطع نامه‌ای هم علیه آن صادر نمی‌کند؛ زیرا این کشور در معاهده NPT عضو نیست. بنابراین حضور در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هیچ سودی برای ایران ندارد.

ایزدی یادآور شد: عده‌ای معتقدند خروج جمهوری اسلامی از معاهده NPT به معنای این خواهد بود که ایران دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای است، در صورتی که تهران بدون NPT هم می‌تواند به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از مناطق هسته‌ای خود را بدهد، اما اگر مانع از بازرسی‌های آژانس شود نیز هیچ قطع نامه‌ای علیه آن صادر نمی‌شود.

وی تاکید کرد: بعید نیست تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قطع نامه اخیر شورای حکام به شورای امنیت برود و تحریم‌های سابق ایران دوباره فعال شود؛ زیرا مجموعه‌ای که در کاخ سفید دنبال برکناری نظام جمهوری اسلامی بودند، فرصت خود را برای دست‌یابی به این رؤیا رو به پایان می‌بینند، به همین دلیل از تمام ابزارهای خود برای فشار بر تهران استفاده خواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: کشورهای روسیه و چین مخالف اقدامات اخیر اروپا و آمریکا هستند، اما سیاست خارجی ایران نباید به کشورهای دیگر وابسته باشد؛ زیرا روسیه و چین نیز با آمریکا ارتباط دارند. به همین دلیل دستگاه دیپلماسی ایران باید بر اساس تامین منافع ملی خود عمل کنند.

ایزدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران باید اعلام کند که اگر اقدامات علیه کشورش ادامه پیدا کند، از معاهده NPT خارج خواهد شد. قطعنامه شورای حکام برای ایران الزام‌آور نیست اما طرف‌های غربی باید بدانند اگر روند فشارهای حداکثری علیه تهران ادامه پیدا کرده و تحریم‌های تسلیحاتی تمدید شود از NPT خارج خواهد شد.

کد خبر 429803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.