سیاری: آفت سازمان‌ها ناآگاهی و مسلط نبودن بر مسائل حقوقی است

معاون هماهنگ‌کننده ارتش یکی از آفت‌های سازمان‌ها را ناآگاهی و مسلط نبودن بر مسائل حقوقی عنوان کرد و گفت: اگر قوانین و مقررات به دلیل عدم اطلاع و اشراف حقوقی اجرا نشود آن سازمان در آینده با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتش، همزمان با هفته قوه قضائیه، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش در همایش روز رسته حقوق در ارتش، گفت: اجرای قوانین و مقررات و اشراف حقوقی بر مسائل از توانمندی‌های یک فرمانده محسوب شده و سبب می‌شود تا یک سازمان در مسیر رشد و تعالی حرکت کرده و به بیراهه نرود.

وی افزود: در واقع اجرای قوانین و مقررات و اشراف حقوقی بر مسائل، ضامن موفقیت سازمان در انجام مأموریت‌ها بوده و موجب سالم ماندن سازمان، کارکنان و مسئولان می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در ادامه یکی از آفت‌های سازمان‌ها را ناآگاهی و مسلط نبودن بر مسائل حقوقی عنوان کرد و گفت: اگر قوانین و مقررات به دلیل عدم اطلاع و اشراف حقوقی اجرا نشود آن سازمان در آینده با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد.

سیاری با بیان اینکه مهمترین سرمایه، یک سازمان نیروی انسانی باتجربه است، تاکید کرد: نیرویی که سال‌ها تلاش کرده تا به سازمان خود خدمت کند، امکان دارد به علت عدم بهره‌گیری از مشاوره حقوقی و ناآگاهی نسبت به مسائل قانونی در وهله نخست به خود و در مرحله دوم به سازمان متبوعه‌اش آسیب برساند.

وی تأکید کرد: بدون تردید اجرای قوانین و مقررات نیاز به علم، دانش و آگاهی دارد و در واقع امروز فعالیت حقوقی یک امر کاملاً تخصصی محسوب می‌شود بنابراین باید بسترهای لازم جهت بهره‌گیری مستمر از کارشناسان حقوقی وجود داشته باشد تا در راستای ارتقای توان نیرو و سازمان به بهترین نحو از توانمندی‌های آنان استفاده شود.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: ما باید در حوزه امور حقوقی به نحوی عمل کنیم که نیاز واقعی سازمان و رده‌های تابعه برطرف شود و کارشناسان این حوزه باید به میزان اهمیت کار خود در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های سازمان توجه داشته باشند و بدانند که عملکرد صحیح‌شان تا چه اندازه می‌تواند در هدایت مجموعه به سمت رشد و تعالی، مؤثر واقع شود.

سیاری در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل حقوقی در سطح نیروها قابل حل و فصل شدن است، گفت: اقدامات پیشگیرانه ما باید به گونه‌ای باشد که کمتر نیازمند استفاده از مراجع قضائی و محاکم باشیم و در این زمینه اداره قوانین و امور مجلس ارتش اقدامات شایسته و اثربخشی انجام داده که قابل تقدیر است.

در ادامه این همایش، سرهنگ مسلم یعقوبی رئیس اداره قوانین، امور حقوقی و مجلس ارتش ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد یک‌ساله این اداره و واحدهای حقوقی نیروهای تابعه ارتش، گفت: در راستای تعمیق فرهنگ مشاوره حقوقی و نیز ترویج فرهنگ قانون‌گرایی در بین کارکنان و خانواده‌های آنان، بیش از ده‌ها دفتر مشاوره حقوقی و قضائی در کوی‌های سازمانی ارتش در سراسر کشور تأسیس شده و در حال فعالیت هستند که بخشی از توانمندی کارشناسان حقوقی ما در امور مشارکت اجتماعی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

وی تمرکزی شدن امور دیوان عدالت اداری در سطح ارتش را نقطه عطفی در اتمام پرونده‌های مفتوح خواند و روزآمدی قوانین و مقررات، قضا زدایی، جرم‌زدایی در قوانین کیفری، تنقیح قوانین، اجتناب از تورم قانون‌گذاری، رفع تشتت قوانین و همکاری با قوه قانون‌گذاری کشور در رفع معضلات قانون‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با نیروهای مسلح را ازجمله اهداف و برنامه‌های اداره قوانین و امور مجلس ارتش برشمرد.

کد خبر 429802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.