۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
علت کاهش قیمت زعفران در کشور

نایب رئیس شورای ملی زعفران دلایل کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت زعفران در کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا میری در گفت‌وگوی زنده خبری با اشاره به کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت زعفران اظهار کرد: این کاهش قیمت نتیجه افزایش زمین‌های زیر کشت این محصول و نبود صادرات با توجه با شیوع کرونا است.

وی در خصوص دیگر دلایل کاهش قیمت زعفران افزود: کشت بی رویه زعفران در استان‌های مختلف، تأمین کامل بازار جهانی و ازدیاد زعفران موجود و سخت گیری‌های بانک مرکزی برای صادرات از جمله این دلایل است.

زعفران در مسیر قاچاق

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: با سخت‌گیری‌های بانک مرکزی صادرات هر کیلو زعفران بین دو تا ۲.۵ میلیون ضرر دارد که این موجب شده است زعفران مسیر قاچاق پیدا کند که این مقدار رقمی بالغ بر ۳۰ درصد صادرات زعفران است.

میری با بیان اینکه محدودیت‌های به وجود آمده به دلیلی شیوع ویروس کرونا صادرات را به شدت کاهش داده است، تصریح کرد: سایر کشورهایی که مانند ایران صادرات زعفران داشته‌اند در تعطیلات به سر ببرند و مصرف زعفران در دنیا به شدت کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به کاهش مصرف داخلی زعفران اضافه کرد: مراسم‌ها، عزاداری‌ها، مراسم ماه رمضان و مجالس عروسی از جمله مهم‌ترین منابع مصرفی زعفران در کشور بوده است که با توجه به شیوع کرونا و لغو آنها مصرف داخلی زعفران به شدت کاهش پیدا کرده است.

صنایع تبدیلی راهی برای نجات زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: باید صنعت کشت زعفران به سمت صنایع تبدیلی برود و زعفران به صورت خام از کشور خارج نشود ولی ورود این تکنولوژی به کشور زمان بر است ولی باید صنعت زعفران در کشور نیز مانند کشورهایی که زعفران را به صورت خام از ما خریداری می‌کنند به سمت صنایع تبدیلی برود.

میری تصریح کرد: باید تعاملی بین تولید کننده و دانشگاه‌ها صورت بگیرد تا صنعت زعفران به سمت تولید صنایع تبدیلی حرکت کند و در این صورت اگر مازاد تولید نیز وجود داشته باشد در صنایع تولیدی حل می‌شود.

وی در خصوص بازگشت ارز صادراتی گفت: در حال حاضر زعفران بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار داده می‌شود در حالی که بانک مرکزی خواستار بازگشت ارز با مبلع زعفران ۱۳۰۰ دلاری است که این موضوع موجب می‌شود این روند صادراتی برای صادر کننده ارزش نداشته باشد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پاسخ به اینکه روند کاهش قیمت زعفران تا چه زمان ادامه دارد، گفت: صادرکنندگان و نهادهای رسمی تلاش دارند تا جلوی این کاهش قیمت را بگیرند.

میری با بیان اینکه لوازم کشت دو تا سه برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: با این وجود قیمت زعفران به شدت کاهش یافته است که این موضوع ضرر کشاورزان را در پی داشته است.

کد خبر 429585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.