گنبد مقبره برادر امام رضا تخریب شد! + فیلم

مدیر بخش فرهنگ دایره المعارف اسلامی با انتشار فیلمی از تخریب گنبد شاهزاده حمزه ماهشهر این عمل را یک جنایت فرهنگی دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید جعفری با انتشار ویدیوئی در اینستاگرام خود نوشت:

این یک جنایت فرهنگی است.
شاهزاده حمزه ماهشهر تنها یک زیارتگاه نیست، یک مکان تاریخی و باستانی است. هویت یک شهر است. تنها ذهنیتی که این مکان‌ها را مغازه و پاساژ می‌داند و از هر چیزی می‌خواهد پول به جیب بزند دست به چنین کثافت کاری می‌زند.

چرا که خدا می‌داند قرارداد این به اصطلاح بازسازی‌ها چقدر است. این نوع گنبدهای مضرّس که امروزه فقط در محدوده‌ای از غرب، جنوب و به ویژه جنوب غربی ایران موجود است، ریشه در نمونه‌هایی از کهن‌ترین معماری‌های ما دارد.

احمد اقتداری سابقه این گنبدها را در معماری پرستشگاه‌های هخامنشی و حتی پیش از آن در بین النهرین می‌داند. چطور ممکن است مسئولان یک شهر یا مملکت دست به چنین جنایتی بزنند و چطور ممکن است مردم یک شهر نسبت به میراث خود اینقدر بی تفاوت و ناآگاه باشند. البته تکلیف مسئولان روشن است به حال این مردم خواب‌آلوده باید تأسف خورد که انگار خاک مرده بر آنها پاشیده‌اند.

در طی سال‌ها سفر به گوشه و کنار کشور و توجه و تمرکزم بر اماکن متبرکه و پرستشگاه‌های بومی، از مجموعه بی‌بی‌ها، پیرها و شاه‌ها، امروز دیگر شک ندارم که این نوع تخریب‌ها که به نام بازسازی صورت می‌گیرد، با برنامه ریزی و فقط برای زدودن هویت تاریخی این مکان‌ها و مردم این مکان‌ها انجام می‌شود و البته عده‌ای هم پولی به جیب می‌زنند. و نیز شک ندارم تفکری که پشت این جریان است؛ هم ضد ایرانی و هم ضد اسلامی است.

آن پیت حلبی‌یی که به جای این گنبد خواهید گذاشت هیچ تقدسی ندارد و هیچ دلی را به خود نمی‌خواند.

کد خبر 429566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.