۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
فردا ماه به گره صعودی می‌رسد

کره ماه در ساعت ۸ و ۵۴ دقیقه صبح یکشنبه اول تیر ماه ۹۹ به گره صعودی می‌رسد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، ساعت ۲ و ۱۳ دقیقه بامداد روز یکشنبه اول تیر ماه ۹۹، مهر تابان به نقطه انقلاب تابستانی (Summer Solstice) می‌رسد و بیشترین جدایی زاویه‌ای را با استوای آسمان خواهد داشت. در این زمان تابستان در نیمکره شمالی شروع می‌شود، در حالی که با توجه انحراف محور ۲۳.۵ درجه‌ای کره زمین، زمستان در همین زمان در نیمکره جنوبی فرا می‌رسد.

کره ماه در ساعت ۸ و ۵۴ دقیقه صبح یکشنبه اول تیر ماه ۹۹، به گره صعودی (Ascending node) می‌رسد و به مدت دو هفته بالاتر از مدار زمین قرار می‌گیرد. مدار ماه با مدار زمین در دو نقطه تقاطع دارد؛ یکی از آن‌ها گره صعودی و دیگری گره نزولی است. در گره صعودی، ماه در قسمت بالای صفحه مداری زمین و در گره نزولی در پایین صفحه مداری زمین قرار می‌گیرد.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، کره ماه در ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه صبح روز یکشنبه اول تیر ۹۹، در وضعیت ماه نو (New Moon) قرار می‌گیرد و دوره هلالی ۲۹.۵۳ شبانه روزه خود را به دور زمین کامل می‌کند. در حالت ماه نو، یک هلال بسیار باریک از ماه قابل رؤیت است که عملاً با چشم دیده نمی‌شود. در این مرحله ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد و فقط قسمت بیرونی و دورتر آن نسبت به زمین، توسط نور خورشید روشن می‌شود و قسمت تاریک آن به سمت زمین است. در روز یکشنبه، خورشید گرفتگی نیز رخ خواهد داد که در سراسر کشور به صورت جزئی قابل مشاهده است.

کد خبر 429494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.