حمایت ایران از انتخاب اعضای جدید شورای امنیت

وزارت امور خارجه از انتخاب هند، ایرلند، مکزیک و نروژ به عنوان اعضای جدید غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، جمهوری اسلامی ایران از انتخاب هند، ایرلند، مکزیک و نروژ به عنوان اعضای جدید غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال می‌کند.

همزمان با آنکه دستورکار کلیدی شورای امنیت برای دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۱ باید حمایت کارآمد از چندجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل برابر ایدئولوژی‌ها و حکومت‌های بدطینت باشد، ایران آماده همکاری با اعضای جدید است.

شورای امنیت از ۱۵ عضو تشکیل شده که پنج عضو آن دائمی و ده عضو غیر دائمی هستند. اعضای دائمی شورای امنیت عبارتند از چین، فرانسه، روسیه، انگلستان و آمریکا. ده عضو غیر دائمی شورای امنیت را مجمع عمومی با توجه به مشارکت اعضای سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین المللی و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می‌کند.

اعضای غیر دائم شورای امنیت برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شوند. برخی از کشورها مانند برزیل، آلمان، هندوستان و ژاپن بارها تقاضای اصلاح منشور و اضافه شدن به جمع اعضای دائمی شورای امنیت را مطرح کرده اند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز گذشته فرایند انتخاب پنج عضو غیردائم شورای امنیت را برای مدت دو سال (۲۰۲۱ و ۲۰۲۲) آغاز کرد و جیبوتی و کنیا نامزد برای کسب یک کرسی؛ کانادا، نروژ و ایرلند نامزد برای دو کرسی و برای گروه آسیا-پاسیفیک و آمریکای لاتین و کارائیب نیز به ترتیب هند و مکزیک تنها نامزدهای این شورا شدند.

کد خبر 429393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.