سبد گردانی غیر رسمی، واقعیتی غیر قابل تقابل

ماجرای سبدگردان های غیررسمی نیز در بازار سرمایه تبدیل به چرخه‌ای از منع و انکار نهاد ناظر و فعالان رسمی این بازار از سویی و نیاز و پاسخگویی به آن، از سوی دیگر شده است. واقعیت آن است که سازمان بورس هرگز در جایگاهی نیست که بر توافق مشروع بین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی ممنوعیتی وضع کند.

به گزارش ایمنا، حرکت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۶۷۹ واحد به یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۶۷۳ واحد در معاملات این هفته منجر به ثبت رشد ۶.۶ درصدی این نماگر در این مدت شد. رشد شاخص هم وزن نیز در این مدت ۸.۳ درصد بود و به نظر می‌رسد گردش نقدینگی به سمت سهم‌های کوچک شتاب بیشتری در این مدت داشته است.

جدول مقایسه بازدهی شرکت‌ها در این هفته با صدرنشینی بازرگانی آهن و فولاد میلاد بسته شد که بازدهی ۵۲ درصدی را عاید سهامداران کرد. شرکت‌های سیمان صوفیان، سرمایه گذاری رنا، صنایع شیمیایی ایران و ویتانا در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند. که بازدهی بالاتر از ۲۱ درصدی را به ثبت رساندند. از نکات جالب جدول برترین‌های بازدهی هفتگی حضور کنندگانی از پنج صنعت متفاوت در میان پنج صدرنشین این جدول بود که تا حدودی نشان می‌داد در این هفته صنعت خاصی نسبت به سایر صنایع برتری نداشته است و تحولات جداگانه شرکت‌ها این بازدهی را برای آنها رقم زده است.

در این میان ویتانا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اقدام به خریداری ۵۰.۵ درصد از شرکت محصولات غذایی غنچه پرور طی معامله‌ای به ارزش ۷۹۰ میلیارد ریال کرده است. بنا بر اعلام این شرکت، واحد سرمایه پذیر اولین تولید کننده غذای کودک در ایران است. حضور ویتانا در بازار جدید، با سابقه خوب تحول در مدیریت پس از خصوصی سازی، می‌تواند نویدبخش گسترش کسب‌وکار و سودآوری در این شرکت باشد.

در سوی منفی بازار نیز سهامداران سیمان لار سبزوار شاهد کاهش ۱۲.۸ درصد از ارزش سهام خود بودند که ضعیف‌ترین عملکرد در این هفته را رقم زد. فرآورده نسوز پارس، سیمان کارون، بین‌المللی محصولات پارس، سرمایه گذاری صنعت نفت و قند لرستان دیگران بازندگان بزرگ این هفته بودند که ارزش آنها کاهش بیش از هفت درصدی را در چهار روز معاملاتی این هفته تجربه کرد.

در مجموع ۱۰۲ نماد معاملاتی در این هفته تجربه اصلاح را پشت سر گذاشته و ۵۲۴ نماد رشد ارزش داشتند. جدول ارزش بازار شرکت‌ها نیز در این هفته حضور سومین شرکت را در باشگاه ۲۰۰ هزاری‌ها به تماشا نشست. ملی صنایع مس با گذر کردن از مرز ارزش بازار ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان معاملات سه شنبه به ارزش بازار ۲۰۸ هزار میلیارد تومانی رسید. مدیرعامل این شرکت طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که این شرکت می‌تواند بزرگترین شرکت بازار سرمایه باشد.

تا رسیدن به این هدف که مستلزم پشت سر گذاشتن فولاد مبارکه و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است، مسیری ۱۷ درصدی به شرط ثابت ماندن ارزش بازار دو شرکت دیگر پیش روی فملی است.

در هفته‌ای که گذشت انتشار مصاحبه مدیرعامل یک شرکت سبدگردان در خصوص غیرقانونی و حتی کلاهبرداری خواندن فعالیت سبد گردان‌های غیر رسمی بار دیگر موضوع فعالیت این قشر از فعالان بازار سرمایه را محل بحث کرد. مروری بر سیر تحولات بازارهای مالی در دنیا و حتی سایر فعالیت‌های بشری نشان داده است پیشرفت و نوآوری در جوامع بشری حاصل پاسخ خلاقانه به نیازهایی است که توسط افراد پیشرو در جوامع مورد توجه قرار گرفته و مورد استقبال اشخاصی قرار گرفته است که به نیاز آن‌ها پاسخ داده شده است.

نقش قانونگذاران و نهادهای ناظر در این میان زمانی مفید بوده است که این خلاقیت و نوآوری‌ها را چارچوب مند کرده و در چهارچوب درست و اطمینان بخشی به آن نظارت کنند. بر عکس هر زمان این نهادها تلاش کرده‌اند در برابر مسیر طبیعی رشد جوامع بشری سدی ایجاد کنند یا با شکست مواجه شده و در نتیجه شکست سد مصنوعی ایجاد شده، آزاد شدن ناگهانی انرژی انباشت شده در پشت این سد باعث آسیب دیدن جوامع شده است و یا علی‌رغم پابرجا ماندن ظاهری این نهادها اعتبار و نفوذ آنها در جوامع کم اثر شده و نتوانسته‌اند نقش خود را به درستی بازی کنند.

اکنون ماجرای سبدگردان های غیر رسمی نیز در بازار سرمایه تبدیل به چرخه‌ای از منع و انکار توسط نهاد ناظر و فعالان رسمی این بازار از سویی و نیاز و پاسخگویی به آن از سوی صاحبان سرمایه و اشخاص حقیقی از سوی دیگر شده است. واقعیت آن است که سازمان بورس هرگز در جایگاهی نیست که بر توافق مشروع بین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی ممنوعیتی وضع کند.

هر گاه شخصی در اثر سال‌ها تحصیل، تجربه و فعالیت سالم در بازار موفق شده است اعتبار اخلاقی و حرفه‌ای کسب کرده و اعتماد صاحبان سرمایه را جهت مدیریت ثروت ایشان به دست آورد، رویدادی خلاف شرع، عرف، عقل و اخلاق رخ نداده است تا نهاد ناظر حق داشته باشد با وضع قوانین خلاف عقل، عرف، شرع و اخلاق مانع فعالیت ایشان شود بلکه کارکرد درست نهاد ناظر آن است که با شناساندن این افراد به جامعه سرمایه‌گذار و قانونمند و چهارچوب مند کردن فعالیت آنان، پوشش کافی قانونی جهت حفاظت و حراست از سرمایه صاحبان سرمایه را فراهم آورد و امکان بهره‌مندی جامعه از مالیات حاصل از کسب اشخاص سبدگردان را ایجاد کرده و به آنها موقعیت گسترش کسب و کارشان را دهد.

ساختار فعلی نهادهای مالی مجاز تعریف شده و فرآیند کسب مجوز آنها به اندازه‌ای دست و پاگیر و هزینه ساز و ناکارآمد است که بیش از آنکه مفید باشد، مانع توسعه است و به جز موارد استثنا در این ساختارها عمدتاً نهادهایی موفق شده‌اند که بیش از فعالیت حرفه‌ای از رانت‌های ارتباطی برخوردار بوده و موفق شده‌اند بخشی از منابع تحت مدیریت نهادهای عمومی را در اختیار بگیرند.

نگاهی به صورت‌های مالی بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای دیگر که خود دارای ساختارهای عریض و طویل و تخصصی سرمایه گذاری است، نشان می‌دهد که میلیاردها تومان از منابع این نهادها تحت عنوان سبدهای سرمایه گذاری در شرکت‌های سبد گردانی مدیریت می‌شود بدون آنکه دلیل منطقی برای این امر وجود داشته باشد.

یافتن پاسخ این سوال که چرا شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از گذشت بیش از ده سال فعالیت کماکان ضریب نفوذ پایینی در میان سرمایه‌گذاران دارند، سوالی است که سازمان بورس و متولیان این نهادها باید در فضای تعقل به پاسخ آن بیندیشند.

با شروع فعالیت مجلس دوازدهم، توجه رئیس و کنندگان مجلس به رونق بازار سرمایه و تلاش برای جهت دادن به مسیر آن نیز از دیگر محورهای خبرساز و با اهمیت این روزهای بازار است. حضور رئیس سازمان بورس به همراه وزیر اقتصاد جهت ارائه گزارش به کنندگان از نشانه‌های اهمیت بازار برای کنندگان مجلس در آغاز دوره فعالیت ایشان است.

در همین راستا اظهار نظر ریاست مجلس در خصوص محورهای چهارگانه جهت رسیدن به هدف جهش تولید و رونق بازار سرمایه نشان از نوع نگاه به بازار سرمایه در هیئت رئیسه مجلس دارد. مواد چهارگانه مدنظر قالیباف، شامل این موارد است: ترغیب و تسهیل افزایش سرمایه شرکت‌ها، تعمیق بازار بدهی و توسعه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه با تسهیل انتشار اوراق به ویژه با اتکا به رتبه بندی اعتباری شرکت‌ها، افزایش درصد شناوری سهام و تسهیل فرایند پذیرش شرکت‌ها.

در این بین بررسی نمادهای بازار سهام نشان می‌دهد که جامانده بزرگ بازار در این روزها را باید نماد پترول دانست. شرکتی که هر هفته خبرهایی از شرکت‌های زیرمجموعه آن منتشر می‌شود اما به دلیل توقف نماد معاملاتی نمی‌توان شاهد واکنش بازار به این خبرها بود.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال نماد معاملاتی این شرکت به دلیل آنچه بررسی بیشتر اطلاعات خوانده شده است حداکثر تا ۴/۴ متوقف خواهد بود. مقام ناظر معمولاً دلیلی برای توضیح بیشتر در خصوص ابهامات خود نمی‌بیند. در میانه این توقف نماد، پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان اقدام به برگزاری دو مجمع فوق‌العاده و عادی به طور فوق‌العاده در روز سه‌شنبه این هفته کرد که بر اساس مصوبات این مجامع با واگذاری سهام شرکت مدبران اقتصاد از طریق برگزاری مزایده و همچنین افزایش سرمایه ۲۵ درصدی پترول از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران به همراه سود انباشته موافقت شده است.

دیگر اطلاعیه با اهمیت منتشر شده توسط پترول در دوران توقف نماد اعلام موافقت هیئت مدیره با سرمایه‌گذاری در چهار طرح پایین دستی پتروشیمی است. بر این اساس این شرکت در طرح‌های تولید متیل آمین با ظرفیت ۲۲.۵ هزار تن و سرمایه گذاری ۴۰ میلیون دلار، تولید سود پرک با ظرفیت ۴۵ هزار تن و سرمایه گذاری ۱۰.۴ میلیون تن، تولید کریستال ملامین با ظرفیت ۴۰ هزار تن و سرمایه گذاری ۴۱.۶ میلیون دلار و تولید پلی آلومینیوم کلراید با ظرفیت ۲۰ هزار تن و سرمایه گذاری ۱۱.۴ میلیون دلار توسط هیئت مدیره پترول به تصویب رسیده است.

همچنین بنا به گفته مدیرعامل این شرکت بهره برداری از طرح‌های لردگان، ایلام و سولفات پتاسیم در سال جاری حدود دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن به ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور اضافه خواهد کرد. به گفته وی فاز اول و دوم پتروشیمی ایلام در مرداد ماه سال جاری افتتاح رسمی خواهد داشت. عرضه اولیه پتروشیمی ارومیه در هفته‌های آینده از دیگر وعده‌های مدیر عامل پترول است که باید به انتظار تحقق آن بود.

لازم به ذکر است پتروشیمی ارومیه تولید کننده کریستال ملامین، سولفات آمونیم و اسید سولفوریک بوده که ظرفیت تولید این سه محصول به ترتیب ۴.۴ هزار تن، ۴۰ هزار تن و ۵۰ هزار تن است.

توجه: این نوشته حاوی هیچ توصیه‌ای برای هر گونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نیست و صرفاً بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است. مسئولیت هر گونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران است.

یادداشت از مهدی رادان: کارشناس ارشد مدیریت مالی، تحلیل‌گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 429287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.