بدون ترس در پیچ و تاب تسمه

های‌لاین برای من یک ورزش نبوده است و سبک زندگی من است و چیزهایی زیادی از آن یاد گرفتم، تا جایی که برای تک تک قدم‌ها می‌جنگیدم، ولی از یک جایی به بعد فهمیدم باید از تک تک قدم‌هایی که برمی‌دارم، لذت ببرم. اینها سخنان اولین دختر های‌لاینر ایران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "های‌لاین" یکی از پیشرفته‌ترین و چالش برانگیز ترین نوع ورزش "اسلک‌لاین" است که های‌لاینر در ارتفاع بیش از ۱۰ متر روی یک تسمه با عرض ۲.۵ یا ۵ سانتی‌متر میان صخره‌ها یا فضاهای متفاوتی راه می‌رود. این ورزش در برخی مواقع با بندبازی اشتباه گرفته می‌شود، اما کاملاً با بندبازی متفاوت است. در بندبازی برای حفظ تعادل از یک چوب بلند استفاده می‌شود اما در های‌لاین با استفاده از حرکات دست و بدن باید تعادل را حفظ کرد و همچنین در بندبازی از طناب ضخیمی استفاده می‌شود که تکان و حرکت زیادی ندارد، اما تسمه مورد استفاده در های‌لاین، دارای تکان و حرکات زیادی است.
ریحانه ارمغانی ۲۶ ساله و دانشجوی رشته مدیریت جهانگردی که در سال ۹۱ عضو تیم ملی سنگ نوردی بوده است، پس از آشنایی با های‌لاین وارد این رشته شده است و توانسته است نخستین دخترهای‌لاینر ایران شود. خبرنگار ایمنا با این ورزشکار گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم:

چگونه با های‌لاین آشنا شدید؟

در اکتبر ۲۰۱۴ یک فستیوال بین‌المللی سنگ نوردی در بیستون برگزار شد. در حال سنگ نوردی بودم که سر خود را بالا آوردم و شخصی را دیدم که بالای سر من راه می‌رود. اینگونه به های‌لاین علاقه‌مند شدم. تا قبل از آن با اسلک‌لاین آشنا بودم، اما جذابیتی برای من نداشت.

در خصوص سختی و مشکلات رشته های‌لاین صحبت کنید.

سختی و مشکلات همیشه بوده است و خواهد بود، اما سعی کرده‌ام زیبایی‌های آن را ببینیم و بیشتر لذت ببریم، اما زمان‌هایی بوده است که با برخی مشکلات کنار نیامده‌ام. مدتی کناره‌گیری کردم، اما برگشته‌ام که با قدرت ادامه بدهم، زیرا نشدنی‌ترین کارها با پشتکار می‌شود.

های‌لاین یکی از پیشرفته‌ترین نوع اسلک‌لاین است؟

سخت‌ترین نوع اسلک لاین واتر لاین است که تسمه روی آب بسته می‌شود و های‌لاین به اندازه آن سخت نیست. های‌لاین یکی از پیشرفته‌ترین نوع اسلک لاین است.

اگر به سمت های‌لاین نمی‌رفتید، چه رشته‌ای را انتخاب می‌کردید؟

خیلی سوال سختی است. من بخاطر رشته‌هایی که نمی‌توانستم شرکت کنم، به سمت های‌لاین آمدم. عاشق پرواز هستم و بیس جامپ رشته مورد علاقه من است، اما از آنجایی که رشته پرهزینه‌ای است، نمی‌توانم سمت آن بروم و به همین دلیل های‌لاین انجام می‌دهم که حس آدرنالین را برای من جبران کند.

های‌لاین رشته خطرناکی به نظر می‌آید. شما این رشته رو خطرناک می‌دانید؟

اگر همه استانداردهای لازم رعایت شود، هیچ خطری ندارد. های‌لاین شاید رشته ترسناکی باشد، اما خطرناک نیست. های لاین حتی نسبت به سنگ نوردی رشته ایمن‌تری است، اما به شرط رعایت استانداردهای لازم.

در ایران و خارج از کشور مسابقات های‌لاین برگزار می‌شود؟

در ایران چندسال پیش یک بار مسابقه برگزار شد، اما پس از آن به دلیل هزینه‌های بالا دیگر خبری از رقابت نبود. مسابقات این رشته ورزشی در خارج از کشور برگزار می‌شود ولی من شرکت نکرده‌ام. رشته های‌لاین بیشتر رکوردزنی است و مسابقات بیشتر برای رشته تیریک لاین برگزار می‌شود که سبک من نیست.

نظر شما در خصوص لقب " اولین دختر های‌لاینر ایران " چیست؟

خیلی خوشحال هستم که مسیری را در ایران باز کرده‌ام و خوشبختانه اسلک لاین پیشرفت زیادی کرده است و دختران زیادی وارد این رشته می‌شوند و این موضوع برای من خوشحال کننده است که دختران دیگری وارد این مسیر می‌شوند و ادامه می‌دهند.

های‌لاین چقدر شجاعت می‌خواهد؟

اگر ترس از ارتفاع وجود نداشته باشد، می‌شود موفق شد، اما کسانی هم بوده‌اند که ترس از ارتفاع داشته‌اند اما بر آن غلبه کردند و های‌لاینر خوبی شده‌اند. ترس حتی در من وجود دارد، اما بر آن غلبه می‌کنم زیرا می‌دانم کاری که می‌کنم، ایمن است و باید به خودم و ابزارم اعتماد داشته باشم.

در خصوص کمبود امکانات این رشته صحبت می‌کنید.

کمبود امکانات خیلی باعث شده است که پیشرفت من روند آرام‌تری داشته است. در ابتدای کار با ابزار صنعتی "‌های‌لاین" انجام می‌دادیم که استانداردهای لازم را نداشت، اما ادامه دادیم. در برخی مواقع دلسرد می‌شدم.

۱۸۰ متر راه رفتن روی یک تسمه ۲.۵ سانتی متری…

در دوران قرنطینه با تیممان که "تمت لاین" نام دارد، در ویلایی بودیم که به کوه دسترسی داشتیم و در حدود دو ماهی که آنجا بودیم های‌لاین انجام می‌دادیم. لاین‌هایی با متراژهای محتلف از ۳۴ تا ۱۸۰ متر داشتیم. ۱۰ روز برای مسیر ۱۸۰ متر تلاش کردم، اما نتوانستم انجام بدهم ولی نا امید نشدم. حدود یک ماه و نیم طول کشید که مسیر ۱۸۰ متری را بدون خطا طی کنم.

زمان راه رفتن روی لاین در آن ارتفاع بیشتر به چه چیزی فکر می‌کنید؟

بیشتر زمان‌ها به موسیقی گوش می‌دهم و با ریتم آن تمرکز می‌کنم. زمان‌هایی فقط به قدم برداشتن و رسیدن به آخر لاین فکر می‌کنم و بیشتر مواقع سعی می‌کنم از کاری که انجام می‌دهم، لذت ببرم.

آیا تا به حال به فکر آموزش های‌لاین افتادید؟

همیشه به فکر آموزش‌های لاین بوده‌ام زیرا دوست دارم این رشته گسترش پیدا کند. مدتی نیز آموزش اسلک لاین می‌دادم، اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت و نبود مکان مناسب و ناشناخته بودن اسلک لاین در آن زمان، آموزش را کنار گذاشتم.

بیشترین ارتفاع و مسیری که طی کرده‌اید چند متر بوده است؟

بیشترین ارتفاعی که رفتم، هایقر شیراز بود که حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ متر ارتفاع داشت و بیشترین متراژی هم که طی کرده‌ام ۱۸۰ متر بوده است.

به های‌لاین مانند یک سبک زندگی نگاه می‌کنید؟

های‌لاین برای من یک ورزش نبوده است و سبک زندگی من است و چیزهایی زیادی از آن یاد گرفتم، تا جایی که برای تک تک قدم‌ها می‌جنگیدم، ولی از یک جایی به بعد فهمیدم باید از تک تک قدم‌هایی که برمی‌دارم، لذت ببرم.

گفت و گو از: سید عرفان غروی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 429035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.