۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
لازمه توسعه پایدار گردشگری چیست

یک فعال گردشگری گفت: توسعه پایدار به معنای درگیر کردن جامعه محلی در روند توسعه است. تورهای گردشگری به سمت تورهای تخصصی در حال حرکت است بحث گردشگری خلاق در این جا اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیام مهنانی فعال گردشگری در گفت و گوی زنده اینستاگرامی به بیان "جایگاه گردشگری در توسعه صنایع خلاق و فرهنگی" پرداخت. وی با بیان اینکه شعار سال ۲۰۱۷ سازمان جهانی گردشگری، "گردشگری پایدار" بود، اظهار کرد: صنایع خلاق گردشگری به عنوان ابزار توسعه پایدار جهانی شناخته شده است و گردشگری ارتباط تنگاتنگی با صنایع دستی و طبیعت دارد.

وی افزود: کرونا باعث وقفه در روند توسعه گردشگری شد، اما گردشگری خیلی سریع می‌تواند خود را احیا کند. البته باید به این نکته توجه کرد که در دوران پساکرونا همه دنیا در سر خط و آماده به رزم ایستاده‌اند.

این فعال گردشگری با اشاره به مفهوم توسعه پایدار در گردشگری، ادامه داد: توسعه پایدار به معنای درگیر کردن جامعه محلی است، تورهای گردشگری به سمت تورهای تخصصی در حال حرکت است و بحث گردشگری خلاق در اینجا اتفاق می‌افتد. گردشگری انبوه به طور معمول وجود دارد، اما در گردشگری خلاق چنین مفاهیمی معنایی ندارد. گردشگری خلاقانه بر رونق اقتصاد محلی تاکید دارد و به جوامع محلی کمک می‌کند تا منبع تأمین معیشت خود را به گردشگری تغییر دهند. در گردشگری انبوه گردشگران از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه سفر می‌کنند و این نوع از گردشگری نمی‌تواند درآمدی را به جامعه محلی بدهد.

ترغیب مردم برای سفر به خراسان شمالی

مهنانی که از فعالان گردشگری خراسان شمالی است با اشاره به جایگاه گردشگری در این استان تصریح کرد: بحث ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی چندسالی است که مطرح شده و اکنون حجم زیادی اقامتگاه بومگردی در استان خراسان شمالی فعال است. گردشگری در استان خراسان شمالی جایگاهی نداشت و به فکر جذب مسافران مشهد و شمال بودیم، اما اکنون با برنامه‌ریزی‌هایی که شده با کمک بخش خصوصی و ارگان‌های دولتی اقداماتی شده که مسافران به بازدید از شهرهای خراسان شمالی ترغیب شوند.

این فعال گردشگری گفت: اطلاعاتی که در سایت‌ها و فضای مجازی قرار گرفته علاقه مندان را ترغیب به سفر خراسان شمالی کرده و باعث ارتباط گردشگران با مردم این استان شده است. مسافران تا گلستان می‌آیند و از مرز خراسان شمالی عبور می‌کنند و این ضعف خراسان شمالی است که محتوای تبلیغاتی تولید نکرده تا گردشگر را جذب کند.

وی افزود: گردشگری تنها صنعتی است که نیاز به ساخت و ساز کارخانه در حوزه تورها ندارد البته در بحث رستوران‌ها و هتل‌ها سازوکار متفاوتی وجود دارد. در گردشگری هر مسئله‌ای که به ذهن می‌رسد بر کاغذ ترسیم و تبدیل به تور می‌شود.

این فعال گردشگری با بیان اینکه اکثر کشورهای توریستی جهان همانند ایران فرودگاه‌های فعال دارند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی ظرفیت طبیعی به خصوص در زمینه فرهنگی دارد، اما در این استان بهترین و راحت‌ترین راه دسترسی به استان خراسان شمالی اتوبوس‌ها هستند که در خراسان رضوی و گلستان به غیر از فعالیت در بخش تولید محتوا و الکترونیکی زیرساخت‌های مانند قطار و هواپیما نیز وجود دارد.

کد خبر 428986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.