۱۵ ژوئن؛ روزی برای کشف قدرت انرژی بادی

۱۵ ژوئن، روز جهانی باد، یک رویداد بین‌المللی و روزی برای درک انرژی باد، ظرفیت و قدرت و مزایای فراوانی است که در بردارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پانزدهم ژوئن سال ۲۰۰۷ و سپس ۲۰۰۹، شورای جهانی انرژی باد (GWEC) و انجمن انرژی باد اروپا (EWEA)، با هدف معرفی انرژی باد و ظرفیت‌های آن برای جایگزینی با انرژی‌های تجدید ناپذیر، همچنین هماهنگی وقایع مربوط به آن در سطح جهانی، این روز را به‌عنوان "روز جهانی باد" نامگذاری کردند. این روز دامنه انرژی باد را در معرض توجه قرار می‌دهد و به بررسی و بزرگداشت نوآوری‌هایی می‌پردازد که در مزارع ایجاد شده است. روز جهانی باد فرصتی را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صنعت کمتر درک شده باد فراهم می‌کند و در طول آن انجمن‌های ملی انرژی بادی و شرکت‌هایی که در تولید انرژی بادی مشغول فعالیت هستند با همکاری EWEA و GWEC، در بسیاری از کشورهای جهان رویدادهایی را برگزار می‌کنند که شامل بازدید از مزارع بادی ساحلی و برون مرزی، کمپین‌های اطلاع‌رسانی، ساخت توربین‌های نمایشی در شهرها، برگزاری کارگاه‌های انرژی بادی و رژه بادی است.

باد منبعی است پرقدرت و پایان‌ناپذیر که جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی و انواع امکانات به‌کاررفته در تولید نیروی الکتریسیته محسوب می‌شود و روز جهانی باد مناسبتی است که روی قدرت، کاربردهای مختلف و امکانات انرژی بادی برای تغییر سیستم‌های انرژی دنیا، ارتقا اقتصاد جهانی و تقویت مشاغل تمرکز دارد. این روز با تشویق جهان و افزایش آگاهی در مورد تمامی راه‌های استفاده از انرژی طبیعی باد در راستای رشد جامعه گام برمی‌دارد و علاوه بر نشان دادن اهمیت انرژی باد با ایجاد مشاغل مختلف به ویژه در بخش انرژی باعث رشد اقتصادی یک کشور می‌شود و به حل مشکلات بیکاری کمک می‌کند.

در طول سال‌های اخیر توربین‌های بادی بزرگ‌تر، بهتر، ارزان‌تر و کارآمدتر شده‌اند و استفاده از بادهای ساحلی و دریایی با افزایش سرمایه‌گذاری‌های محلی، ایجاد اشتغال و صرفه‌جویی در مصرف انرژی همراه بوده است. علاوه بر این استفاده از باد به‌عنوان یک منبع محلی نیاز به واردات سوخت‌های فسیلی را پایین می‌آورد و تلفیق آن با بخش‌های تولید انرژی الکتریسیته باعث به دست آمدن منابع ارزان‌تر، قابل‌اعتمادتر و در دسترس‌تر می‌شود که به دلیل حذف تولیدات گازهای گلخانه‌ای خصوصاً کربن‌دی‌اکسید با کاهش آلودگی هوا نیز همراه است. از سوی دیگر انرژی باد اکنون یکی از رقابتی‌ترین منابع انرژی در بازارهای سراسر جهان است و یک فن‌آوری کلیدی برای تولید سیستم انرژی پاک مورد نیاز برای محدود کردن گرمایش جهانی تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محسوب می‌شود.

انرژی باد همواره در حال رشد است و نقش محوری در انتقال انرژی جهانی به سمت رونق اقتصاد کم کربن دارد. در حال حاضر بادهای ساحلی ارزان‌ترین شکل جدید تولید برق در بخش‌های عمده‌ای از اروپا است. استفاده از بادهای دریایی در مدت سه سال گذشته نیز با کاهش حدوداً ۶۰ درصد از هزینه‌های تولید انرژی، رکوردی جهانی در این بخش را به ثبت رسانده است که باعث می‌شود انرژی باد در اروپا بیش از هر زمان دیگر نسبت به شیوه‌های معمول تولید برق حالت رقابتی به خود گیرد. پیش‌بینی شده است که این آمار در سال جاری در مقیاس جهانی دیده شود. همچنین ازآنجایی‌که سوخت‌های فسیلی تنها برای چند نسل دیگر دوام خواهند داشت، این امکان وجود دارد که جهان بتواند تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ درصد تولید در بخش انرژی‌های تجدید پذیر برسد که تمرکز ویژه آن روی انرژی باد، برق و خورشید قرار خواهد داشت، البته دستیابی به این هدف به حمایت‌های سیاسی گسترده نیاز دارد.

انجمن انرژی باد اروپا و شورای جهانی انرژی باد سالانه به مناسبت روز جهانی باد رقابت‌های گوناگونی برگزار می‌کنند که همگی بر اهمیت این روز تمرکز دارند. محوریت این رقابت‌ها در سال گذشته کمک به روشن شدن چگونگی تأثیر انرژی باد روی کاهش انتشار گازهای مضر در جوّ بود که با برگزاری مسابقه عکس به انجام رسید. این رویداد در سال جاری موفقیت انرژی باد را جشن می‌گیرد و به استفاده از آن به‌عنوان یک راه‌حل پاک و رایگان برای مقابله با گرم شدن کره زمین و قدم برداشتن در مسیر داشتن آینده‌ای سبزتر و دوستدار محیط زیست می‌پردازد.

کد خبر 428933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.