تحقق وظایف شورا مسائل کلان شهرستان را حل می‌کند

رئیس شورای شهرستان ساری گفت: دستگاه‌های اجرایی کمتر از مصوبات شورا تمکین می‌کنند در حالی که شوراها می‌توانند طرح و لوایح مدنظر خود را به مجلس بفرستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید جعفر هادیان امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری که در سالن اجتماعات فرمانداری ساری برگزار شد با بیان اینکه جایگاه شوراها برای دولت و نظام حائز اهمیت است، اظهار کرد: شورای شهرستان طبق ماده ۷۸ قانون شوراها وظیفه نظارت بر عملکرد شوراهای شهر و بخش را دارد.

وی افزود: شوراها وظایفی مانند انتخاب مسؤلین اجرایی (انتخاب شهردار)، نظارت بر عملکرد مسؤلین اجرایی و رسیدگی و پاسخگویی به مطالبات و شکایات مردم، برنامه ریزی و مدیرت طرح‌های شهری، اصلاح و تصویب بودجه را بر عهده دارند و از این جهت نزدیکی زیادی با عملکرد نمایندگان مجلس دارند منتها سطح کار متفاوت است.

رئیس شورای شهرستان ساری تصریح کرد: شورای شهرستان در واقع نوعی ابزار قوی و مؤثر در کنار فرماندار و شوراهای شهر و روستا است که با شرح وظایف مشخص خود می‌تواند در حل مسائل کلان شهرستان کمک حال بوده و درواقع به نوعی مکمل سیاستگذاری‌های هر شهرستان است.

وی ادامه داد: در فصل هفت قانون اساسی از ۱۰۰ تا ۱۰۶ در مورد شورا و جایگاه شورای اسلامی برای کشور و آزادی انتخاب مردم در شوراها اشاره شده و در یکی از دیگر از وظایف شوراها ارائه طرح به طور مستقیم از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی است.

هادیان اضافه کرد: با توجه به وظایف خطیر و جایگاه کلیدی که شورا برعهده دارد اگر نقش خود را به درستی ایفا کند، می‌تواند در پیشبرد اهداف شهرستان، ارتباط دوستانه با استان و کسب امتیازات مورد نیاز برای شهرستان تأثیرگذار باشد.

رئیس شورای شهرستان ساری خاطرنشان کرد: از وظایف شورای شهرستان در ذیل موضوعاتی مربوط به کمیته برنامه‌ریزی، زیرساخت‌های عمرانی و اقدامات کلان سیاست گذاری شهرستان، زمینه فرهنگی، ارتباط با استان و انتقال مناسب مشکلات شهرستان، حل اختلافات احتمالی میان بخش و شهر و روستا و تأثیرگذار در برگزاری انتخابات‌های شهرستان می‌توان اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه تخلفی در سطح شورای شهر ارسال نشده گفت: باید توجه داشت از طریق شورای شهر می‌توان خواسته مردم را با حاکمیت در میان گذاشت از این رو مردم انتظار بیشتری از شوراها دارند، انتظار مردم از شوراها در جهت افزایش مشارکت عمومی، اعتمادسازی بیشتر، احقاق حقوق مردم از دیگر ارگان‌ها است.

هادیان با بیان اینکه وفاق و همدلی در پیشبرد اهداف کمک شایانی می‌کند، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی کمتر از مصوبات شورا تمکین می‌کنند در حالی که شوراها می‌توانند طرح و لوایح مدنظر خود را به مجلس بفرستند.

وی با بیان اینکه ردیف اعتباری شوراهای شهر و روستا فراتر از شهرستان و استان است، تصریح کرد: شورای شهرستان در کارگروه‌هایی مانند گردشگری، تسهیلات سفر، کمیته امور منابع آب و کشاورزی، بهداشت و سواد آموزی مدیریت بحران امنیت اجتماعی و ستاد تنظیم بازار، عضوی ندارد و مسئولان اجرایی باید از اعضای شورای شهر در این کارگروه‌ها دعوت کنند.

کد خبر 428893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.