ابتلا به تب کریمه کنگو در اصفهان نداشتیم/ خطر ورود دام زنده از جنوب شرق به اصفهان

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نبود بیماری تب کریمه کنگو در اصفهان خبر داد.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آغاز فصل گرما و احتمال شیوع تب کریمه کنگو در استان اصفهان اظهار کرد: هنوز موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان اصفهان گزارش نشده است.

وی در خصوص علائم ابتلا به تب کریمه کنگو تصریح کرد: بدن درد، سفیدی چشم، تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی و خونریزی از مجاری ادراری است.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو محدود به مکان یا موقعیت جغرافیایی خاصی نیست افزود: ابتلای این بیماری بستگی به رفتار افراد دارد و ارتباطی با موقعیت جغرافیایی ندارد.

وی در خصوص نحوه ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو گفت: کسانی که بدون استفاده از لوازم محافظتی اقدام به ذبح دام کنند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و توصیه می‌شود ذبح در کشتارگاه‌های صنعتی انجام شود و افراد در خارج از آن‌ها اقدام به ذبح دام نکنند.

فدایی اضافه کرد: وقتی در بیرون از محیط کشتارگاه ذبح دام انجام می‌شود ترشحات خونی آن می‌تواند موجب انتقال این بیماری شود و برای جلوگیری از ابتلای آن هر فرد برای ذبح باید از دستکش، ماسک و عینک مخصوص استفاده کند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد مبتلایان تب کریمه کنگو میان‌سالان هستند، گفت: احتمال انتقال این بیماری از انسان به انسان وجود دارد.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به اینکه آیا تب کریمه کنگو برای استان اصفهان تهدید محسوب می‌شود، گفت: اگر طبق ضوابطی که قبلاً تعیین شده است دام‌ها خارج از استان کشته شوند و گوشت آنها با کامیون‌های یخچال‌دار ارسال شود قاعدتاً خطری اصفهان را تهدید نمی‌کند ولی ورود دام زنده از منطقه جنوب شرق به استان می‌تواند خطرساز شود.

وی خاطر نشان کرد: تب کریمه کنگو از طریق مصرف گوشت به انسان منتقل نمی‌شود.

فدایی اضافه کرد: ضروری است در پلیس راه‌ها و در مبادی ورودی استان از ورود دام بدون مجوز جلوگیری شود.

کد خبر 428738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.