ایران در زمینه انرژی بادی بی نظیر است

معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: ایران یکی از بی‌نظیرترین کشورهای جهان در زمینه انرژی بادی است.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد ساتکین اظهار کرد: در کشورهای پیشرو همیشه اول به بهره‌وری توجه می‌کنند و اگر بتوانند از منابع به بهترین نحو استفاده کنند، بعد به سراغ تولید می‌روند. بدین معنا که صرفه‌جویی در گام نخست و تولید برق به طریق اعم از تجدید پذیر و نظایر اینها در گام بعدی قرار دارد.

وی افزود: ما هم در سازمان انرژی‌های تجدید پذیر قطعاً به محور بهره‌وری توجه بیشتری خواهیم کرد و از پتانسیل‌های موجود در کشور که شاید یکی از بی‌نظیرترین کشورهای جهان بویژه در حوزه انرژی بادی باشیم حتماً از این بهره زیادی خواهیم برد و به ویژه در خصوص انرژی خورشیدی از این پتانسیل استفاده خواهیم کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: در ساتبا آینده، ما یک سازمان چابک، متخصص و مرجع خواهیم داشت. تمام تلاشمان را می‌کنیم که دست‌کم هاب منطقه و محل رجوع مجموعه‌های متخصص و سرمایه‌گذاران منطقه باشیم‌. در کشور فقط در حوزه شرقی ایران، کشور ما بزرگترین حوزه بادخیز جهان را دارد که ضریب ظرفیت آن بالای ۴۰ درصد بوده و این بی‌نظیر است.

ساتکین درباره این حوزه بادخیز گفت: بخش زیادی از آن در افغانستان بوده، حدود ۱۵ هزار مگاوات شناسایی شده ولی ۷۵ هزار مگاوات در خاک ایران است. پتانسیل ایران در حوزه باد هم بی‌نظیر است.

وی همچنین افزود: سعی می‌کنیم حمایت زیادی از بخش خصوصی داشته باشیم؛ چه در حوزه ساخت تجهیزات و چه در حوزه سرمایه‌گذاری حتماً سیاست‌گذاری‌های نوینی خواهیم کرد و برنامه‌هایی که داریم محدود و منوط به یک یا دو مکانیزم نخواهد بود.
معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد: فقط در بخش توسعه، بهره‌مندی از طریق عوارض برق را مد نظر نداریم. این جزو روش‌هایی است که از آن بهره خواهیم جست، اما بی‌شک روش‌های جدیدی را ایجاد خواهیم کرد. روش‌های تشویقی جزو مکانیزم‌های مد نظر ماست.

مکانیزم‌های تشویقی، ابزار وزارت نیرو در توسعه انرژی تجدیدپذیر

ساتکین با بیان اینکه ابزار وزارت نیرو مکانیزم‌های تشویقی است، اظهار کرد: در بخش تکنولوژی، توسعه فناوری‌ها را جزو پروژه‌های خود می‌دانیم و به پژوهش محور بودن ساتبا اعتقاد داریم.

وی تاکید کرد: ساتبا حتماً باید در حوزه‌های پژوهشی و تحقیقاتی و توسعه فناوری ورود کند؛ یکی از کارهای ساتبا تدوین برنامه‌های بلندمدت است و ایجاد منابع مالی جدید به جز عوارض برق حتماً" جزو موارد مد نظر است.

ساتکین با توجه به ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر در کشور گفت: از ظرفیت‌های بزرگ موجود در ایران برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و پاک استفاده می‌کنیم. این انرژی‌ها با توجه به ماهیتی که دارند و پایدار هستند هرگز تمام و کم نمی‌شوند. از این به عنوان یک سبد انرژی استفاده کرده و کشور را به جایگاه رفیع در این حوزه خواهیم رساند.

کد خبر 428724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.