دارویی که از آسیب ریه مبتلایان به کرونا جلوگیری می‌کند

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد مصرف به موقع داروی رمدسیویر می‌تواند از آسیب جدی ریه در مبتلایان به بیماری کرونا جلوگیری کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کووید -۱۹ همانند بیماری‌های سارس، مرس و آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی است که در ابتدا ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کروناویروس جدید در روزهای ابتدایی عفونت، به سرعت به سلول‌های ریه انسان حمله می‌کند و باعث عفونی شدن آن‌ها می‌شود. نتایج مطالعات اولیه روی این ویروس نشان داده است که بسیاری از مبتلایان به این بیماری در هر دو ریه خود دچار التهاب شدند و علائمی مانند تنگی نفس را تجربه کردند.

در صورتی که آسیب‌ها به ریه بیمار ادامه پیدا کند، ممکن است باعث بروز نارسایی تنفسی شود؛ چنین اتفاقی حتی اگر به مرگ نیز منجر نشود، آسیب دائمی بر ریه برخی بیماران بر جای خواهد گذاشت. گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر مصرف داروی "رمدسیویر" در پیشگیری از بروز آسیب‌های جدی بر ریه مبتلایان به کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند.

رمدسیور (Remedsivir) که از آغاز با کد دارویی GS-5734 شناخته شد، یک داروی ضد ویروسی آزمایشی از خانواده آنالوگ‌های نوکلئوزید است که توسط شرکت داروسازی آمریکاdd به نام "گیلیاد ساینس" و در آغاز درمان بیماری ابولا و عفونت‌های ویروس ماربورگ ساخته شد. در این پژوهش ۱۲ میمون ماکاک که به ویروس کووید -۱۹ آلوده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. نیمی از آن‌ها داروی رمدسیویر را به موقع دریافت کردند و ۶ میمون دیگر که گروه کنترل این مطالعه را تشکیل می‌داد، این دارو را دریافت نکردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد میمون‌هایی که داروی رمدسیویر را دریافت کردند، علائمی از بیماری تنفسی از خود بروز ندادند و به ریه‌های آن‌ها نیز آسیب جدی وارد نشد. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که داروی رمدسیویر می‌تواند به بهبود سلامت بیماران کرونایی کمک کند. علاوه بر این موسسه ملی سلامت آمریکا نیز اخیراً اعلام کرده است که داروی رمدسیویر، موثرترین دارو برای افراد مبتلا به کرونا است که از مشکلات ریوی و تنفسی رنج می‌برند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

کد خبر 428696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.