۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
انگشت پای کوویدی چیست؟

عضو انجمن مقابله با شیوع کرونا ویروس در اصفهان گفت: انگشت پای کوویدی یکی ازعلامت‌های کرونا ویروس است که به علت اثرات میکروآمبولی و به دنبال آن واسکولیت عروقی که کرونا ایجاد می‌کند رخ می‌دهد.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تا کنون علاوه بر علائم اولیه ویروس کرونا سرفه، تنگی نفس و تب و لرز چند علائم دیگر نیز به لیست نشانه‌های این بیماری اضافه شده است، اظهار کرد: این علائم درد عضلانی، سردرد، گلودرد و از دست دادن حس بویایی و چشایی است، اما به تازگی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شاهد علامت‌های جدید دیگری نیز هستیم.

وی ادامه داد: در برخی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دیده شده است که در خواب سکته قلبی کرده و حتی به علت سکته فوت کرده‌اند، یکی از مشکلاتی که بیماری کووید ۱۹ برای افراد ایجاد می‌کند به وجود آوردن لخته خون در بدن است که حرکت می‌کند و به سایر قسمت‌های بدن می‌رود و ممکن است باعث سکته قلبی بشود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، داخلی و ریه با اشاره به اینکه این لخته‌های کوچک همان میکروآمبولی است، خاطرنشان کرد: میکروآمبولی‌ها ممکن است سبب انسداد عروق انتهایی انگشت دست و پا شود و خونرسانی را تا حدودی دچار مشکل کند، اما این انسداد کامل نیست، چرا که اگر کامل بود انگشتان سیاه می‌شد و از بین می‌رفت.

صلاحی با توضیح اینکه واسکولیت (التهاب دیواره عروق) یکی دیگر از مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد می‌کند، تصریح کرد: دیواره عروق شامل چند لایه است که یکی از لایه‌های آن اینتیما است که اگر این لایه از دیواره عروق التهاب پیدا کند، مشکلی شبیه به آمبولی ایجاد می‌شود و خون رسانی به عروق انتهایی ارگان‌ها دچار مشکل خواهد شد و سبب التهاب، ورم و قرمزی انگشتان می‌شود.

وی اضافه کرد: انگشت پای کوویدی نیز یکی از علامت‌های کرونا ویروس است که به خاطر اثرات میکروآمبولی و به دنبال آن واسکولیت عروقی که ایجاد می‌کند رخ می‌دهد.

کد خبر 428615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.