۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

حسین زاده تشریح کرد:

چرا نرخ رشد اقتصادی بانک مرکزی با مرکز آمار متفاوت است؟

نمی‌دانم بانک مرکزی از چه آماری استفاده کرده است!
چرا نرخ رشد اقتصادی بانک مرکزی با مرکز آمار متفاوت است؟

رئیس مرکز آمار ایران با انتقاد از اقدام بانک مرکزی در ارائه آمار رشد اقتصادی بدون نفت، علت تفاوت نرخ رشد مثبت اعلام شده از سوی بانک مرکزی و نرخ منفی اعلام شده توسط مرکز آمار ایران را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، جواد حسین‌زاده درباره اختلاف اعداد اعلام شده از نرخ رشد اقتصادی بدون نفت سال ۹۸ از سوی بانک مرکزی (مثبت ۱.۱ درصد) و مرکز آمار (منفی ۰.۶ درصد) اظهار کرد: مرجع رسمی تولید و اعلام آمار، مرکز آمار ایران است و مرکز آمار هم بر اساس وظایف قانونی و با توجه به داده‌های متقن، آمار را استخراج می‌کند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به همراه اعلام این آمار جزئیاتی از آن اعلام نکرده است، افزود: مرکز آمار با زیر بخش‌های کامل عدد منفی ۰.۶ را برای نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در سال گذشته اعلام کرده است و سری زمانی از سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۹۸ را به صورت کامل منتشر کرده‌ایم.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به دلیل تفاوت این دو عدد اعلام شده از نرخ رشد اقتصادی بدون نفت، گفت: تفاوت عمده این دو عدد اعلام شده، در بخش کشاورزی دیده می‌شود. نرخی که مرکز آمار از نرخ رشد بخش کشاورزی اعلام کرده، مثبت سه درصد است اما بانک مرکزی این عدد را مثبت ۸.۸ درصد اعلام کرده است.

حسین‌زاده افزود: همچنین در بخش صنعت نرخ رشدی که مرکز آمار ارائه داده، کمتر از عدد اعلام شده از سوی بانک مرکزی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا منبع آمار برای دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار متفاوت است، اظهار کرد: تولید آمار در این بخش‌ها مرجع واحد ندارد. مرکز آمار ایران بر اساس طرح آمارگیری که قدمت ۵۰ ساله دارد، این اعداد را استخراج می‌کند. البته آمارهای وزارت جهاد کشاورزی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نمی‌دانم بانک مرکزی از چه آماری استفاده کرده است.

رئیس مرکز آمار ایران درباره اینکه کدام یک از این آمارها برای سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول مبنا قرار می‌گیرد، گفت: در دنیا عمدتاً سازمان‌های ملی آمار مرجع رسمی اعلام آمار نرخ رشد اقتصادی هستند و بر اساس ماده سه قانون مرکز آمار ایران، تولید آمار رشد اقتصادی و تورم جزو وظایف مرکز آمار است از این رو عمدتاً آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار مبنای محاسبات نهادهای بین‌المللی است.

منبع: ایلنا

کد خبر 428593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.