پایان مالچ‌پاشی در ابوزیدآباد/ طرح در ۲۹۵ هکتار اجرا شد

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: عملیات مالچ پاشی با هدف تثبیت تپه‌های ماسه‌ای و برای مقابله با بیابان‌زایی در سطح ۲۹۵ هکتار از مناطق اولویت دار کویر ابوزیدآباد اجرا شد.

حسینعلی نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عملیات مالچ‌پاشی که با هدف تثبیت ماسه‌های روان و برای مقابله و کاهش اثرات بیابان‌زایی از ابتدای ماه اردیبهشت در کویر ابوزیدآباد شهرستان آران و بیدگل آغاز شده بود، به پایان رسید.

وی افزود: این پروژه بر اساس مطالعات و برنامه‌ریزی اولیه مقرر بود در سطح ۵۰۰ هکتار در مناطق اولویت دار کویری اجرا شود اما در حین عملیات با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت به این نتیجه رسیدیم که مالچ‌پاشی در سطح حدود ۳۰۰ هکتار در حال حاضر کفایت می‌کند از این رو در نهایت ۲۹۵ هکتار از این مناطق مالچ‌پاشی شد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه سطح مصوب برای مالچ‌پاشی در استان اصفهان پنج هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی و تپه‌های ماسه‌ای شهرستان آران و بیدگل بوده است، گفت: پروژه مالچ‌پاشی در ابوزیدآباد این شهرستان با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست عملیاتی شد.

۳۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان اصفهان در ۵۲ سال گذشته مالچ‌پاشی و در کنار آن نهال کاری و بذرپاشی شده است.

بیش از سه میلیون هکتار، معادل ۳۰ درصد از سطح استان اصفهان اراضی بیابانی و شن زار است که به طور عمده در مناطق شمالی و شرقی این استان قرار دارد؛ در این اراضی ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار شناسایی شده و دولت برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری و مالچ پاشی ۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای این استان اختصاص داده بود.
پروژه مالچ‌پاشی در ابوزید آباد اصفهان در راستای اجرای طرح کشوری بیابان زدایی در ۹ استان درگیر با پدیده گرد و غبار است که مجلس شورای اسلامی خرداد ۹۸ از محل قانون بودجه ۶۶۰ میلیارد تومان برای آن تصویب کرده بود.‌

کد خبر 428559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.