۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
ماه به  اوج زمینی می رسد

کره ماه در ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه بامداد روز دوشنبه، ۲۶ خرداد ماه به اوج زمینی (Apogee) می‌رسد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، سیاره سرخ مریخ در ساعت ۴ و ۲۳ دقیقه امروز، شنبه ۲۴ خرداد ماه سال ۹۹، به اندازه ۲.۷ درجه شمال ماه در وضعیت تربیع آخر قرار می‌گیرد. این اجرام در ساعت ۱ و ۵۰ دقیقه بامداد شنبه، از افق شرق در زمینه صورت فلکی سطل آب (دلو یا Aquarious) طلوع کردند.

در قسمت پایین و سمت راست این صورت فلکی نیز ستاره معروف قدر یک "دهان ماهی" (فم الحوت) در صورت فلکی ماهی جنوبی قرار دارد؛ دهان ماهی که یک ستاره جوان و درخشان و تنها ستاره قدر اول در این قسمت از آسمان محسوب می‌شود؛ بنابراین پیدا کردن آن بسیار راحت است.

کره ماه در ساعت ۱۰ و ۵۴ دقیقه صبح امروز، شنبه ۲۴ خرداد، در وضعیت تربیع آخر (Lats Quarter) قرار می‌گیرد. موضوع قابل توجه اینکه بعد از طلوع ماه پس از ساعت حدود ۲ بامداد روز شنبه در نزدیکی سیاره سرخ بهرام، همنشینی این اجرام آسمانی تا زمان روشنایی هوا، بدون استفاده از هیچ گونه ابزار خاصی و فقط با چشم قابل مشاهده بوده است.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، کره ماه در ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه بامداد روز دوشنبه، ۲۶ خرداد ماه به اوج زمینی (Apogee) می‌رسد؛ در این ساعت ماه در فاصله ۴۰۴ هزار و ۵۹۷ کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد؛ با مقایسه اوج مداری ماه در ماه‌های مختلف سال به این نتیجه می‌رسیم که اوج مداری کره ماه در هر ماه مقدار ثابتی نیست. در این رویداد نجومی ماه در وضعیت بیشترین فاصله خود از زمین قرار دارد.

کد خبر 428350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.