برنامه هفتم توسعه، دغدغه اصلی جامعه شورایی کشور

سی‌ودومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها صبح امروز (پنجشنبه) در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی با حصور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا احمدی، رئیس شورای عالی استان‌ها در آغاز این اجلاس با بیان اینکه در قانون اساسی وظایف بسیاری برای شوراها دیده شده، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه قوانین و اختیارات شوراها محدود شده بنابراین برای افزایش اختیارات شوراها نیاز است در برنامه توسعه هفتم این اختیارات افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه نادیده گرفتن نقش ۱۱۷ هزار عضو جامعه شورایی لطمه بزرگی به کشور خواهد زد، افزود: امیدواریم با تغییراتی که در برنامه توسعه هفتم و افزایش اختیارات شوراها اعمال می‌شود، شاهد تحول خوبی در سطح کشور باشیم؛ تغییراتی که در برنامه توسعه هفتم باید به امضای مقام معظم رهبری برسد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه اجرای اصول قانون اساسی درباره شوراها باید در زمانی که مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول تهیه سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه است مورد توجه قرار گیرد، از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست در برنامه هفتم توسعه شوراها را جدی گرفته و فصلی جدید در برنامه به شوراها اختصاص یابد.

به شوراها به چشم نهاد تصمیم‌گیر نگاه نمی‌شود

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها نیز در نطق پیش از دستور خود در این اجلاس گفت: شورای عالی عصاره جامعه شورایی است، اما به چشم نهادهای تصمیم گیر به این نهاد نگاه نشده و مورد توجه قرار نگرفته است.

مرادحسین رضایی افزود: از شش فیلتر عبور کردیم تا بتوانیم به جایگاه شورای عالی استان‌ها برسیم اما امروز نهادهای مسئول و حاکمیت از دیدار با اعضای شورای عالی استان‌ها اجتناب می‌کنند.

وی اضافه کرد: توجهی تا به امروز به نهاد شورای عالی استان‌ها در بین قوای سه گانه نشده و لازم است بیش از گذشته در حوزه اختیارات به شورای عالی استان‌ها توجه شود.
 

از ظرفیت شوراها در مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده شود

همچنین نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها از متن جامعه تشکیل شده و اعضای آن بهترین درک را از مسائل و مشکلات استان‌های خود دارند، گفت: برای جلوگیری از تبعیض شوراهای شهر و روستا که از جامعه میانی مردم تشکیل می‌شود و برنامه‌ها برای آن‌ها قابلیت عملیاتی شدن دارد بنابراین دولت با نگاه از بالا به پایین به جایگاه شوراها نمی‌تواند به‌درستی عمل کند.

محمد برزه‌کار افزود: بازتاب تحقق جایگاه واقعی شوراها به دولت‌ها کمک خواهد کرد تا با نگاهی از پایین به بالا در روند قانون‌گذاری و رسیدگی به مشکلات توجه بهتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه نادیده گرفتن جایگاه شوراها می‌تواند میان مردم و تصمیم‌گیری‌ها فاصله ایجاد کند، اصافه کرد: سلیقه‌ای رفتار کردن دولت‌های مختلف باعث شده است تا شوراها به این جایگاه واقعی خود نرسند؛ و این موضوع تبعات زیادی برای کشور خواهد داشت.

برزه‌کار با انتقاد از نادیده گرفتن وظیفه نظارتی شوراها بر عملکرد دستگاه‌های مختلف اجرایی، ادامه داد: شایسته است در مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظارت مشورتی شوراهای شهر در استان‌های کشور استفاده شود.

کمیسیون مربوطه در مجلس به شوراها بی‌توجهی می‌کند

همچنین نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها، در نطق پیش از دستور خود در این اجلاس با بیان اینکه ایجاد شورای شهر باعث ایجاد نظام عدم تمرکزی شده، گفت: شوراهای شهر تک‌بعدی نبوده و وظایف متعددی در حوزه‌های مختلف دارند و می‌توانند در حفظ توسعه پایدار شهر و روستا نقش‌آفرینی کنند اما مدیران دولتی رفتار مناسب و برخورد شایسته‌ای با اعضای شوراهای شهر ندارند.

محسن موسوی‌زاده، به توقف لوایح متعدد در کمیسیون شوراهای مجلس انتقاد و اظهار کرد: هنوز هیچ‌کدام از اعضای شوراهای دوره پنجم در کمیسیون‌های مجلس دعوت نشده‌اند و این موضوع در شأن و جایگاه شوراها نیست درحالی که این کمیسیون باید زمان اختلاف میان شهرداری‌ها و شوراهای شهر، میانجیگری و داوری کند.

وی افزود: در شش برنامه توسعه گذشته هیچ اصلی به مدیریت شهری و شوراهای شهر اختصاص نیافته است که توقع داریم در برنامه هفتم توسعه این موضوع موردتوجه قرار گیرد.

در مجلس به مدیریت یکپارچه توجه شود

نماینده استان هرمزگان نیز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: از مجلس انقلابی و جهادی انتظار داریم با رویکرد مردم‌محور و گفتگو با اقشار مختلف و پرهیز از طرح گفتمان تکراری و شعارزدگی به اصل و شأن خود که همانا قانونگذاری و نظارت است بازگردد تا در رأس امور باقی بماند.

کیانوش جهانبخش افزود: باید معیشت طبقه ضعیف در اولویت کار مجلس باشد تا عدالت اجتماعی و اعتماد عمومی این سرمایه‌های نظام مجدداً احیا شود.

وی با تاکید بر لزوم حفظ شأن قانونی شوراها و توجه ویژه به طرح مدیریت یک پارچه شهری و تصویب آن در مجلس، اضافه کرد: نگاه و امیدمان به تغییر از بیرون و وابستگی به دیگران، کشور را به سوی تباهی می‌کشاند که با روح بلند و آزادگی مردم ایران منافات دارد.

جهانبخش ادامه داد: گام دوم انقلاب، فصل گفتگوی اقشار، اقوام و اندیشه‌ها حول محور وحدت و سازندگی خواهد بود در این راستا از نسل اول انقلاب انتظار داریم قدری خاصیت بزرگ‌تری و معلمی داشته باشند و به جوانان و نخبگان میدان دهند و امور اداره کشور را به آنان بسپارند.

وی خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که مردم معترض درون نظام به وضعیت معیشت خود اعتراض دارند نه به اصل نظام؛ معاند و مخالف و برانداز نیستند و باید صدایشان را شنید و مشکلاتشان را حل کرد.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه هرمزگان در شرایط عادی امکانات بهداشتی و درمانی کافی ندارد چه برسد به این روزهای سخت، خطاب به رئیس جمهور گفت: استان هرمزگان وضعیت به نسبت مطلوبی داشت، اما اظهارنظر با عجله و غیرکارشناسی در اعلام وضعیت عادی و سفید در ارتباط با کرونا شرایطی به‌وجود آورد که این استان امروز در بحرانی‌ترین شرایط و در وضعیت حاد و قرمز قرار دارد.

کمرنگ شدن مشارکت مردم باعث افزایش هزینه‌ها شد

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها نیز در این اجلاس با بیان اینکه سهم دولت از هزینه شهرها فقط هفت درصد است و ۹۳ درصد دیگر توسط مردم پرداخت می‌شود، اظهار کرد: از سهم ۷ درصدی دولت ۵۰ درصد آن به شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر می‌رسد و بقیه نیز صرف هزینه حمل‌ونقل ریلی کلانشهرها می‌شود.

علی‌محمد اللهیاری افزود: بیش از ۳۶ سال است که منتظر تدوین قانون درآمد پایدار برای شهرها هستیم؛ هنوز شهرهای ما با طرح‌های جامع منسوخ شده که چندین دهه قبل در دنیا جای خود را به طرح‌های راهبردی داده، اداره می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کم توجهی به ساختار مدیریت شهری و کمرنگ شدن نقش مشارکت مردم در امور شهرها باعث افزایش هزینه شهرها شده است.

تحول در کشور با توجه به جایگاه مدیریت محلی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که مهمان این اجلاس بود، با بیان اینکه حکمرانی محلی باید بدون وجهه جناحی، محلی و شخصی انجام شود، گفت: نیازمند تحول در ساختار مدیریت کشور هستیم که بدون دخالت شوراها در تصمیم‌گیری‌ها محقق نمی‌شود.

محسن رضایی با بیان اینکه تاکنون تحول در مسائل دفاعی و نظامی به نحو مطلوبی در کشور ایجاد شده، افزود: باید پرسید چرا مجلس، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نمی‌خواهند از ظرفیت شوراها استفاده کنند؟ چرا این حکمرانی مردمی در باور و رفتار مسئولان سرایت نکرده است؟ چرا به این امر در شعار اشاره می‌شود اما در عمل نسبت به آن بی‌توجهی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه توجه نکردن به جایگاه شوراها در بین برخی از نهادها نگاهی است که از غرب آمده است، اضافه کرد: زمانی در اقتصاد کشور تحول انجام می‌شود که به مردم و مدیریت محلی توجه شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شهرها و روستاهای ما دارای مردمی با استعداد بالقوه هستند که این مردم در مدیریت بحران‌هایی مانند دوران جنگ آن را به اثبات رسانده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعزام کشتی‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا اظهار کرد: جمهوری اسلامی با وجود حساسیت‌ها و درگیری در منطقه به ونزوئلا کمک کرد؛ این اتفاق زمانی افتاد که پیش از اعزام کشتی‌ها به ونزوئلا پول آن به دست ما رسیده بود.

رضایی افزود: همین مدیریت الهی موجب شد تعدادی از قایق‌های سپاه چرخی در اطراف کشتی‌های جنگی امریکایی بزنند و این اخطار را بدهند که اگر خطایی کنند در همان نقطه روی دهد یقه آن‌ها را خواهند گرفت و اینگونه مدیریت می‌تواند در تمام بخش‌های کشور انجام شود.

کد خبر 428248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.