تعطیلی ذوب آهن ممکن نیست/صنایع  مسئول افزایش آلودگی شهرها نیستند

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن گفت: بیشتر منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی صرف می‌شود اما هر وقت بحث کم آبی می‌شود می‌گویند ذوب آهن و فولاد مبارکه تعطیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور یزدی زاده چهار شنبه ۲۱ خرداد ماه در نشست خبری در خصوص اقدامات محیط زیستی کارخانه ذوب آهن اظهار کرد: ممکن است غبار صبحگاهی را در اطراف کارخانه ذوب آهن دیده باشیم اما مهم این است که این غبار پایدار نیست و گذرا است. ذوب آهن تلاش می‌کند در خصوص کاهش آلودگی بر اساس استانداردهای جهانی حرکت کند. هرکجا حرکت مکانیکی است قطعاً آلایندگی نیز وجود دارد.

وی افزود: صنعت سبز به این معنا نیست که آلایندگی وجود نداشته باشد بلکه میزان این آلایندگی باید کنترل شود. آلایندگی در هر شرایطی وجود دارد اما در عین حال اصلاحات همیشگی نیز باید وجود داشته باشد.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن با اشاره به آلایندگی باتری‌های پخت کک ذوب آهن گفت: ۷۴ باتری واحد کک سازی برای کاهش آلودگی باید تعویض می‌شد، که با مناقصه‌های انجام شده این آلودگی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. همچنین برای کاهش گرد و غبار ناشی از فعالیت مجتمع ذوب آهن حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیارد تومان هزینه شده است و مناقصه‌هایی برای نصب غبارگیر در برخی بخش‌ها انجام شده است.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در ذوب آهن

یزدی زاده با اشاره به مصرف آب در فرایند تولید محصول ذوب آهن تصریح کرد: مصرف آب ذوب آهن در ۱۰ سال گذشته به ازای تولید هر کیلو محصول از ۱۱ لیتر به حدود پنج لیتر رسیده است. تصفیه پساب در کارخانه آغاز شده است و پساب ایمان شهر خریداری و در شرف خرید پساب قرار داریم؛ خرید پساب فلاورجان نیز در دستور کار است. تلاش می‌کنیم در سه سال آینده میزان آب مصرف شده به ازای هر کیلو گرم محصول به ۱.۵ لیتر برسد. هدف ذوب آهن این است که آب و هوا آلوده نشود.

وی با بیان اینکه کمتر از ۱۰ درصد آب کشور صرف صنعت می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشتر منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی صرف می‌شود اما هر وقت بحث کم آبی می‌شود می‌گویند ذوب آهن و فولاد مبارکه تعطیل شود. طبق قانون کارخانه ذوب آهن باید یک مترمکعب آب در ثانیه از زاینده رود برداشت کند اما این میزان در حال حاضر کمتر از ۴۰ درصد حق قانونی این کارخانه است.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن با ابراز امیدواری از امضا طرح جامع زیست محیطی میان ذوب آهن و اداره کل محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: اقدام ارزشمندی با همکاری اداره کل محیط زیست در حال انجام است و قصد داریم طرح جامع زیست محیطی را ترسیم کنیم. این طرح نشان می‌دهد ذوب آهن در حوزه‌های مختلف زیست محیطی باید چه اقدامات اصلاحی انجام دهد.

نقشه راه محیط زیستی ذوب آهن در حال آماده سازی است

یزدی زاده افزود: تاکنون نشست‌های کارشناسی را با سازمان محیط زیست برگزار کرده‌ایم و اولویت بندی حوزه‌های مختلف را انجام دادیم، امیدواریم طرح جامع زیست محیطی میان ذوب آهن و محیط زیست امضا و نقشه راه ذوب آهن برای ادامه مسیر شود.

وی با رد تعدیل نیرو در کارخانه ذوب آهن با توجه به بحران ناشی از همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ گفت: با شیوع ویروس کرونا، هیچ نیرویی در مجموعه ذوب آهن به این بیماری مبتلا نشد البته افرادی بودند که خارج از مجموعه مبتلا و در بیمارستان ذوب آهن درمان شدند اما تاکنون مورد فوتی وجود نداشته است.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی درون کارگاه‌های ذوب آهن رعایت می‌شود، خاطرنشان کرد: با آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا هیچ یک از شرایط بهداشتی تغییر نکرد و کماکان فاصله گذاری اجتماعی در مجموعه ذوب آهن رعایت می‌شود مشکل اینجاست که مردم بیرون از کارخانه اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

تعطیلی ذوب آهن امکان پذیر نیست

یزدی زاده با اشاره به اینکه در زمان قرنطینه هوای منطقه اطراف کارخانه ذوب آهن پاک بود، تصریح کرد: همه آلودگی منطقه به دلیل فعالیت ذوب آهن نیست، بهتر است یک سری مبانی را در خصوص محیط زیست بپذیریم و بعد نقد کنیم. دو میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم از ذوب آهن ارتزاق می‌کنند. آیا می‌توان این کارخانه را تعطیل کرد؟ ذوب آهن در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد زیرا در صنعت بسیار تأثیرگذار است و ایجاد مشکل در این مجموعه موجب بیکاری و معضلات اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: درباره گزارش‌های سازمان محیط زیست حرف داریم، ذوب آهن اقدامات زیادی در حوزه محیط زیست داشته و بیشترین فشار را از سوی این سازمان به مجموعه تحمیل می‌شود؛ متأسفانه در این شرکت هرگاه وارد معضلات زیست محیطی می‌شویم و در پی رفع آن هستیم، افراد بسیاری برای ما مشکلات به‌وجود می‌آورند که ۷۰ درصد آن سیاسی است. نمی‌توان تنها صنایع را مسئول افزایش آلاینده‌های کلان‌شهرها دانست.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن خاطرنشان کرد: سهمی که صنعت از آب دارد کمترین مقدار است، سهم تولید فولاد کمتر از سه درصد است، آیا این میزان آنقدر بزرگ است که جلوی این صنعت را بگیریم؟ برای رفع مشکلات آب کشاورزی باید اصلاح شود.

یزدی زاده با بیان اینکه کم آبی روی تولید کارخانه در گذشته تأثیر گذاشته است، افزود: اقداماتی را انجام داده‌ایم و مخازنی را طراحی کرده‌ایم که یکی از آنها به بهره برداری رسیده است. در مجموع چهار مخزن را برای کارخانه ذوب آهن در نظر گرفته‌ایم امیدواریم با افتتاح مرکز تصفیه پساب نیاز کارخانه ذوب آهن به آب خام از بین رود.

تأمین ریل مورد نیاز ۴ محور اصلی کشور

وی در رابطه با قراردادهای ریلی کارخانه ذوب آهن تصریح کرد: ریل مورد نیاز چهار محور اصلی ریلی کشور را کارخانه ذوب آهن تأمین می‌کند. ماهانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تن محصول در این کارخانه تولید و در چهار محور اصلی ریلی استفاده می‌شود، بازارهای بیرونی را نیز بررسی کرده‌ایم و از کشورهای منطقه و سایر کشورها در حوزه ریلی سفارش‌های خوبی داریم.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن در پاسخ به این سوال که آیا ذوب آهن از لیست صنعت آلایندگی خارج شده یا خیر، گفت: هیچ صنعتی در کشور از لیست آلایندگی خارج نمی‌شود. هر صنعت باید به ازای ۲۵ درصد مساحت صنعت خود فضای سبز ایجاد کند. مساحت کارخانه ذوب آهن ۸۰۰ هکتار است و ۲۰۰ هکتار فضای سبز باید ایجاد شود اما در حال حاضر ۱۶ هزار هکتار فضای سبز اطراف این کارخانه وجود دارد که ۸۰ برابر میزان قانونی آن بوده است.

یزدی زاده اظهار کرد: سازمان محیط زیست پذیرفته است همه بخش‌های ذوب آهن آلاینده نیست و چند بخش را از لیست آلایندگی خارج کرده است همین موضوع از میزان عوارض پرداختی کارخانه کم می‌کند. سالیانه ۱۵ میلیارد تومان برای فضا سبز اطراف مجموعه هزینه می‌کنیم و خواسته‌ایم که این میزان از مبلغ عوارض ذوب آهن کم شود اما قبول نمی‌کنند.

از کیفیت محصولات ذوب آهن مطمئنیم

وی با بیان اینکه ذوب آهن گاز دولتی دریافت نمی‌کند، گفت: صنعت زغال سنگ کشور را کارخانه ذوب آهن زنده نگه داشته است، سالیانه تا ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه بیمه درمان بازنشسته‌ها را پرداخت می‌کنیم و اعتراض بازنشستگان به خاطر نقص در جای دیگر است. مطالبات یک هزار و۲۰۰ میلیارد تومانی از صندوق فولاد داریم که هنوز بلاتکلیف مانده است که برای پرداخت آن باید تصمیم‌گیری شود.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن با بیان اینکه ذوب آهن از نظر پشتوانه اقتصادی مشکلی ندارد، اظهار کرد: تولید ریل کار بسیار مهمی است اما مردم به درستی ارزش آن را درک نکردند این موضوع که برای اولین بار در کشور اجرا شده افتخاری برای اصفهان و این صنعت است.

یزدی زاده با اشاره به برهم خوردن تعادل زنجیره رسیدن سنگ به محصول گفت: در افق ۱۴۰۰ که پیش‌بینی‌هایی در زمینه کمبود مواد اولیه رقم خورده نیز همچنان با کمبود این مواد مواجه هستیم و مقدار مصرفی پیش‌بینی شده در این طرح برای صنایع فولادی ناکافی است. البته مسئولان مربوطه متوجه مشکلات شده‌اند و در پی تأمین مواد اولیه هستند؛ اما قیمت تمام شده این مواد روز به روز در حال افزایش است و سود صنایع فولادی را به کاهش رسانده است که این باعث افزایش سود معادن و بر هم خوردن عدالت در پخش سود مواد اولیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به هرکجای دنیا که اراده کنیم می‌توانیم محصولاتمان را صادر کنیم، تصریح کرد: از نظر اقتصادی به ازای هر کیلوگرم محصول هزار تومان از رقبا عقب‌تریم ولی با این شرایط هم با محصولات جهانی رقابت می‌کنیم، یعنی هرکجا که اراده کنیم می‌توانیم محصولاتمان را صادر کنیم و اگر اجازه دهند هیچ مشکلی برای صادر کردن تمامی محصول خود نداریم زیرا از کیفیت آن مطمئن هستیم.

کد خبر 428165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.