مصر چگونه در بحران کرونا رونق اقتصادی را تجربه می‌کند؟

کووید -۱۹ پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشور مصر را به طور چشمگیری متحول کرده است؛ سرمایه‌گذاران خصوصی می‌توانند در بخش زیرساخت به توسعه حمل و نقل، بهبود شبکه‌های برق و سیستم‌های آب و فاضلاب کشور کمک شایانی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصر یکی از کشورهای خاورمیانه است که در طول تاریخ تحولات بسیاری را تجربه کرده است. اصلاحات اقتصادی، جمعیت مناسب و نرخ تورم پایدار از جمله عواملی است که به دولت مصر در دستیابی به تغییرات مثبت کمک کرده است. با این حال شیوع ویروس کرونا در این کشور نیز مانند سایر کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را به مقدار زیادی تحت تأثیر قرار داده است. کنترل این پاندمی مستلزم اقداماتی جمعی است تا در نتیجه کمترین آسیب را از خود بر جای بگذارد و به عبارتی زندگی و معیشت انسان‌ها را از تبعات آن نجات دهد.

دولت مصر با بعضی از مؤسسات بین‌المللی چند جانبه به گفتگو پرداخته است و اخیراً وامی اضطراری از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده است تا اقتصاد کشور را از نو رونق ببخشد. علاوه بر این، دولت همکاری خود با بخش‌های خصوصی را آغاز کرده است تا از این طریق میزان استخدام، مالیات‌ها و وام‌هایی با سود پایین را در سراسر کشور افزایش دهد. اما از آن‌جا که بسیاری از بخش‌های اقتصادی در دوران کرونا با رکود فراوان مواجه شده‌اند، بنابراین، همکاری دولت با این بخش‌ها با چالش‌هایی عمده مواجه است. پس تکلیف مصر و اقتصاد آن چیست؟

زیرساخت‌ها، دارایی‌هایی واقعی

درآمدزایی استراتژیک از طریق افزایش زیرساخت‌های می‌تواند به رونق اقتصادی کشور مصر در دوران بهبودی از کووید -۱۹ کمک چشمگیری کند. دولت مصر هم اینک نیز با شرکای بین‌المللی خود در حال سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شهری و دیگر اهداف سرمایه‌گذاری است. بانک اروپایی بازسازی و توسعه یکی از شرکای بین‌المللی مصر بوده است که به دولت آن مبلغ ۱۸۳ میلیون یورو وام داده تا برای تقویت شبکه برق، افزایش منابع انرژی تجدید پذیر و کاهش انتشار گازهای آلاینده مورد استفاده قرار دهد.

جذب سرمایه‌گذارانی که از تخصص و سابقه کاری کافی برای توسعه حمل و نقل، تقویت شبکه‌های برق و بهبود سیستم‌های آب و فاضلاب برخوردار هستند اهمیت ویژه‌ای دارد. سرمایه‌گذاران باید به حدی باتجربه باشند تا بتوانند طرح‌های خود را به گونه‌ای ارائه دهند که با شرایط مدام در حال تغییر زندگی شهری که البته پیش‌بینی می‌شود پس از پایان کرونا نیز تغییرات بسیاری متحمل شود، بیشترین سازگاری را داشته باشد.

ایجاد تعادل دوباره در زنجیره‌های تأمین

ایجاد تعادل دوباره در زنجیره‌های تأمین یکی دیگر از عواملی است که دولت مصر باید به طور جدی مورد توجه قرار دهد تا در نتیجه منافع رقابتی درازمدت خود را تقویت کند. بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ زنجیره‌های تأمین در سراسر جهان را تضعیف کرده است و ممکن است "جهانی شدن" را به طور کامل از بین ببرد و سیستم‌هایی محلی‌ محورتر از قبل به وجود آورد.

روش‌های زیادی برای ایجاد تعادل دوباره در سیستم‌های زنجیره تأمین وجود دارد؛ یکی از این روش‌ها، محلی کردن این زنجیره‌ها است که در دوران کرونا که تحرک محدود و مرزها بسته است، به یک ضرورت تبدیل می‌شود. این استراتژی در روزهای کرونایی بسیار مؤثر واقع می‌شود چرا که در آن سیستم‌های کشاورزی محلی تقویت می‌شود و بازاری برای ارائه محصولات به مردم اهل محل شکل می‌گیرد. استفاده از تکنولوژی‌های کشاورزی جدید نظیر مزارع هیدروپونیک برای تولید محصولات غذایی و فروش آن در خود مزارع و همچنین ترویج توزیع متناسب غذا از اهمیت بالایی برخوردار است.

دولت مصر با ایجاد مزارع به طور گسترده در سراسر کشور و استخدام نیروهای کاری در این مزارع می‌تواند علاوه بر اینکه در زنجیره‌های تأمین تعادل برقرار کند، از صحت دسترسی همه مردم به سبزیجات و میوه‌های تازه مطمئن شود و مهم‌تر از همه اینکه در روزهای کرونایی که بسیاری از مردم شغل خود را از دست داده‌اند، در این مزارع به کارآفرینی بپردازد.

کد خبر 428054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.