زادآوری پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد/ ۵ قلاده مشاهده شد

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مشاهده پنج قلاده پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد گفت: زادآوری گونه کمیاب و در حال انقراض پلنگ ایرانی پس از دو دهه تلاش در این منطقه اثبات شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اکبری امروز سه شنبه -۲۰ خرداد- در نشست خبری مجازی با رونمایی از فیلم مستند زندگی پنج پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد، اظهار کرد: زادآوری پلنگ در این منطقه با بکارگیری دوربین‌های تله‌ای اثبات شد.

وی با توضیح اینکه در این فیلم پلنگ ماده با دو توله در حال قلمرو طلبی است و در تصویر بعدی پلنگ نر نیز مشاهده می‌شود، افزود: زادآوری گونه کمیاب و در خطر انقراض پلنگ ایرانی در پناهگاه عباس آباد رویداد ارزشمند و مهمی است و پس از چند دهه توانستیم زادآوری این گونه کمیاب را در زیستگاه‌های اصفهان به اثبات برسانیم.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست ادامه داد: زادآوری پلنگ ایرانی با شعار امسال روز جهانی محیط زیست "تنوع زیستی" همخوانی دارد و فراخوانی برای حفاظت و حمایت هرچه بیشتر از حیات وحش و تنوع زیستی است.

اکبری ادامه داد: زادآوری پلنگ ایرانی دستاورد جمعی و حاصل تلاش محیط بانان، مسئولان محیط زیست، سمن‌ها، خبرنگاران و حمایت مردم است که با هم افزایی توانستیم یک گونه در خطر انقراض را به مرحله زادآوری برسانیم.

وی گفت: وقتی امنیت زیستگاه‌ها فراهم شود، جمعیت طعمه‌ها افزایش یابد و نیازهای زیستی این گونه کمیاب تأمین شود در نتیجه پس از ۱۵-۲۰ سال تلاش و حفاظت برنامه محور در پناهگاه عباس آباد زادآوری یک گونه بزرگ جثه و در رأس هرم زنجیره غذایی را شاهد هستیم.

اکبری گفت: پناهگاه حیات وحش عباس آباد زیستگاه گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض به ویژه گربه سانان است و از کوچک‌ترین گربه سان مانند گربه شنی تا بزرگ جثه ترین آن یعنی پلنگ ایرانی را در آن زیست می‌کنند.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست همچنین به برگزاری نمایشگاه مجازی تنوع زیستی اشاره و اظهار کرد: در این نمایشگاه ۵۰ تصویر ناب از طبیعت و حیات وحش شاخص استان اصفهان از جمله قوچ نماد تنوع زیستی این استان قابل مشاهده است.

وی اظهار امیدواری کرد: حمایت و حس مسئولیت اجتماعی برای حفاظت از تنوع زیستی استان مورد توجه قرار گیرد و همه به عنوان محیط بان از زیستگاه‌های طبیعی و حیات وحش حفاظت کنند.

کد خبر 427904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.