ارزیابی زیست محیطی پروژه انتقال نفت قمشلو در حال پیگیری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: مطالعات ارزیابی زیست محیطی پروژه انتقال نفت قمشلو انجام شده است و سازمان حفاظت محیط زیست بعد از بررسی، تصمیم نهایی را اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حشمتی امروز _سه شنبه ۲۰ خردادماه_ در نشست خبری که به صورت برخط برگزار شد، با اشاره به اهمیت حفظ تنوع زیستی، اظهار کرد: تنوع زیستی سه سطح گونه، ژن و جنس را شامل می‌شود وقتی انسان را به عنوان گونه در نظر بگیرم هر تغییری در عملکرد آن باعث آسیب به سطوح دیگر زیست کره می‌شود، از این رو وقتی فعالیت‌های انسان بر پایه توسعه پایدار و ارزش گذاری و توجیه اخلاقی نباشد، نمی‌توان از مناظر زیبای طبیعی و محیط زیست کشور استفاده کرد.

وی با با اشاره به شعار امسال هفته محیط زیست (تنوع زیستی و اقدام برای جلوگیری از انقراض فزآینده گونه‌های گیاهی و جانوری و تخریب محیط زیست)، افزود: تغییرات اکوسیستمی یکی از مشکلات کشور به ویژه استان و شهر اصفهان است، خشک شدن زاینده رود، ایجاد کانون‌های ریزگرد در اطراف اصفهان و برداشت‌های غیرمجاز و نبود توسعه پایدار سبب شد کلانشهر اصفهان به یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور تبدیل شود.

حشمتی با اشاره به ثبت ۹۹ روز آلوده در سال ۹۸ در اصفهان، خاطرنشان کرد: اصفهان به رغم تمامی پیشرفتهای اقتصادی در دهه‌های گذشته و داشتن بیش از ۱۰ هزار صنعت و دو هزار سنگبری و دارا بودن رتبه نخست خودروسازی و نساجی و تولید نیمی از فولاد کشور، اما در عرصه حفظ محیط زیست از صنعت عقب مانده است زیرا در زمانی که باید صنایع را بر اساس توسعه پایدار و آمایش سرزمین بارگذاری می‌کرد به این امر توجه نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین در پاسخ به این پرسش که متهمان اصلی آلودگی هوای اصفهان کدام بخش و چه کسانی هستند؟ گفت: همه کسانی که آگاهانه یا ناآگاه در توسعه ناپایدار اصفهان به نوعی نقش داشتند در این زمینه مقصر هستند.

محیط زیست از صنعت عقب افتاده است

وی با بیان اینکه محیط زیست از صنعت عقب افتاده است، ادامه داد: افرادی که در بررسی فعالیت‌های توسعه‌ای به اصول حفاظت محیط زیست توجه نداشتند متهم آلودگی امروز اصفهان به شمار می‌روند و ما عصای جادویی نداریم که همه مشکلات را یک شبه رفع کنیم.

وی همچنین به فعالیت کارخانه خمیر کاغذ اترک اشاره کرد و گفت: این کارخانه نیز مشکلات عدیده ای داشته است که از طریق دستگاه قضا آن را پیگیری کردیم با وجود این مدیران اترک سال گذشته از طرح "مپسا" برای کاهش آلایندگی فاضلاب کارخانه استقبال کردند و طرح‌های مطالعاتی آن با دانشگاه شریف در حال انجام است؛ این کارخانه همچنان در لیست صنایع آلاینده محیط زیست قرار دارد و همواره فعالیت آن را رصد می‌کنیم.

نتیجه زیست محیطی عبور خط انتقال نفت از قمشلو را سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کند

حشمتی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه حیوانات پناهگاه حیات وحش قمشلو در صورت تأیید و اجرای پروژه خط انتقال نفت از این مسیر چه سرنوشتی خواهند داشت؟ اظهار کرد: این خط انتقال نفت در استان چهارمحال و بختیاری یک بار به دلیل فرسودگی و شکنندگی اثرات زیست محیطی نامطلوبی را در زاینده رود ایجاد کرد از این رو قصد انتقال این خط را به شهر دیگری دارند که این خط انتقال از کنار شهر خمینی شهر عبور می‌کند، ارزیابی زیست محیطی این پروژه در حال انجام است و تصمیم نهایی در خصوص خط انتقال نفت قمشلو را سازمان محیط زیست بررسی و اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد: در پروژه‌های بزرگ مقیاس که مطالعات ارزیابی زیست محیطی تهیه می‌شود وضعیت موجود، زون های امن و مناطق حساس، پوشش گیاهی و جانوری و مسائل اجتماعی بررسی می‌شود ضمن اینکه در حال حاضر در تمام مناطق حفاظت شده ما خطوط لوله انتقال و دکل‌های برق فشار قوی عبور کرده و برای حیات وحش اتفاقی رخ نداده است از این رو بر اساس ارزیابی‌های زیست محیطی رعایت همه الزامات را در دستور کار داریم.

ارزیابی زیست محیطی ۱۸ پروژه کلان استان

حشمتی با اشاره به ارزیابی زیست محیطی ۱۸ پروژه کلان استان در سال گذشته، گفت: ۱۰۵ مورد پایش معادن در سال ۹۷ انجام شده که با فعالیت ۴۴ معدن موافقت و با ۴۲ مورد به دلیل تعارض با زیستگاه‌های حیات وحش مخالفت شده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۹۹۴ مجوز شکار پرنده در سال ۹۸ صادر شد، افزود: ۲۱۳ شکارچی متخلف در سال گذشته به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه زاینده رود هویت، نشاط روح و روان اصفهان است، یادآور شد: رونق گردشگری این شهر به دلیل وجود زاینده رود است اما توسعه ناپایدار سبب شد در دهه‌های گذشته بسته شدن این رودخانه را شاهد باشیم.

وی با بیان این مطلب به اقدامات یک سال گذشته مجموعه محیط زیست استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ حدود ۶ هزار و ۹۰۷ استعلام از کل استان اصفهان برای افزایش بار گذاری و صنایع جدید انجام شد که با ۸۸ درصد آنها و همچنین ۸۵ درصد استعلامات بهره برداری موافقت شده است.

حشمتی همچنین با اشاره به اقدامات یک سال اخیر در حوزه پایش محیط زیست گفت: در این مدت ۱۰ هزار و ۷۷۶ مورد پایش انجام شده و برای سه هزار و ۲۳۰ مورد از واحدهای صنعتی و تولیدی آلاینده اخطاریه صادر شده است.

پلمب ۷۰ واحد صنعتی آلاینده طی سال ۹۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به ۴۶۴ مورد پیگیری قضائی و صدور ۱۷۱ رأی واحدهای آلاینده، گفت: سال گذشته ۷۰ واحد صنعتی به دلیل رعایت نکردن الزامات زیست محیطی پلمب شدند.

حشمتی ادامه داد: ۶ سامانه بازیافت و تولید کود کمپوست ۸۰ درصد پسماند تولیدی جمعیت استان اصفهان را پوشش می‌دهد ضمن اینکه پنج سایت دفن پسماند صنعتی و یک سایت پسماند ویژه در این استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به تأمین اعتبار ۱۷ میلیارد تومان برای مهار کانون‌های ریزگرد از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: این اعتبار در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفت؛ همچنین چهار میلیارد تومان برای ساماندهی وضعیت و احیای تالاب گاوخونی تأمین شده است و امیدوارم با تصویب بودجه پیش بینی شده برای حفاظت محیط زیست اصفهان زیرساخت‌های مناسبی را بروزرسانی کنیم.

وی با بیان اینکه با حضور فعال در کارگروه‌های سازگاری با کم آبی و احیای زاینده رود تلاش کردیم حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی را به ۳۱۳ میلیون مترمکعب رساندیم، اظهار کرد: اگر چه به دلیل کم بارشی، آبی در رودخانه وجود ندارد اما این موضوع دلیلی برای کاهش سهم تالاب از حقابه سالانه نیست.

۴۱ میلیون متر مکعب آب به گاوخونی وارد شد

وی ورود ۴۱ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی را امیدبخش ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر مرطوب شدن بخشی از تالاب از فرآیند تبدیل شدن آن به کانون ریزگرد جلوگیری کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه امسال ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی همه شهرها به صندوق ملی محیط زیست و سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: ادارات کل محیط زیست نیز با اعتبار موجود تسهیلاتی را برای کمک به صنایع آلاینده و تبدیل شدن آنها به صنعت سبز در اختیارشان قرار خواهند داد.

وی همچنین به قانون اختصاص یک در هزار فروش تولیدات و خدمات واحدهای صنعتی به امور زیست محیطی اشاره کرد و افزود: این موضوع به واحدهای صنعتی اعلام شده و تاکنون چند شرکت از این طرح استقبال کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه در حوزه بهینه سازی سوخت اقدامات خوبی شده است، گفت: با وجود تولید بنزین با کیفیت یورو پنج اما خودروهای مصرف کننده این نوع بنزین بسیار اندک است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در اصفهان تردد می‌کند که بیشترین بار آلایندگی را برای این شهر دارند این در حالی است که تاکنون هیچ مرکز معاینه فنی موتور در این کلانشهر راه اندازی نشده است، امیدواریم شهرداری اصفهان تا پیش از آغاز فصل سرد و وارونگی هوا این مراکز را راه اندازی کند.

اجرای طرح زوج و فرد در رینگ دو و سه اصفهان ضروری است

حشمتی با بیان اینکه اجرای طرح زوج و فرد در رینگ دو و سه اصفهان ضروری است، یادآور شد: بهینه سازی موتورخانه‌های ادارات، سازمان‌ها، واحدهای تجاری و خانگی تاکنون مغفول مانده و کمتر دستگاه اجرایی این مهم را در دستور کار قرار داده است از این رو امیداوریم با فرهنگ سازی مصرف بهینه سوخت را در همه ارگان‌ها شاهد باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات مصرف گاز در زمستان است که به طبع به استان‌های صنعتی فشار می‌آورند برای تأمین گاز استان‌های دیگر از سوخت مازوت استفاده کنید. زمستان سال گذشته با حمایت استاندار و دادگستری اصفهان به صنایع این استان اجازه استفاده از سوخت مازوت داده نشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: باید ۸۰ شرکتی که پرمصرف‌ترین صنایع هستند مصرف بهینه سوخت را در فصل‌های سرد سال در دستور کار قرار دهند.

حشمتی به ضرورت نوسازی و بهسازی اتوبوسرانی کلانشهر اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: تأمین اعتبار مورد نیاز برای این امر بر عهده شهرداری و دولت است با وجود این به دلیل نبود زیرساخت‌ها هنوز نتوانستیم شمار زیادی از اتوبوس‌های فرسوده را بهسازی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان " مسئولیت اجتماعی" را سیاست راهبردی اصلی و کلان این اداره دانست و گفت: حفظ محیط زیست تنها وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست از این رو اگر نتوانیم حمایت دستگاه‌های اجرایی، آحاد مردم و سمن‌ها را داشته باشیم برای گنجینه ارزشمند محیط زیست اصفهان که به امانت در دست داریم، آینده خوبی متصور نیست.

کد خبر 427876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.