از قهرمان سازی اصغر فرهادی تا چرخش اساسی محمدحسین مهدویان

ماه‌ها است که چرخه تولید در سینما ایران خوابیده و ویروس کرونا چرخه سینما را فلج کرده، اما صدور مجوزهای جدید ساخت توسط سازمان سینمایی و آغاز پیش تولید فیلم‌های مهمی چون قهرمان اصغر فرهادی و شیشلیک محمدحسین مهدویان، خبر از رونق دوباره چرخه تولید می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمان شیوع بیماری کرونا، سینمای ایران چه در تولید و چه در اکران، روزهای سوت و کوری را گذراند. اگرچه طرح اکران آنلاین جایگزین اکران سراسری در سینما شد، اما ذات سینما، نمایش بر پرده عریض نقره‌ای در سالن‌های تاریک و سیاه است. از همین رو برخی از فیلمسازان و صاحبان آثار به این شیوه از اکران تن ندادند تا منتظر بازگشایی سالن‌های سینما بمانند. از سوی دیگر، شیوع این بیماری، چرخه تولید در سینما را نیز متوقف کرد و آثار سینمایی در مراحل مختلف پیش تولید، فیلمبرداری و پس تولید متوقف شدند.

اما گمان می‌رود با اعلام خبر بازگشایی سالن‌های سینما از اول تیرماه و صدور پروانه ساخت‌های جدید آثار سینمایی، رفته رفته سینمای ایران می‌رود تا جانی دوباره بگیرد. در نخستین جلسه شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی، هشت پروانه ساخت صادر شد که چند مورد از آنها از پروژه‌های مهم امسال هستند.

قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی، شیشلیک به کارگردانی محمدحسین مهدویان، بدون همه چیز به کارگردانی محسن قرایی، شب، داخلی، دیوار به کارگردانی وحید جلیلوند، بیرو به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی، بازی دراز به کارگردانی یاسمین نصرتی، تولدت مبارک به کارگردانی حسن قلی زاده و بعد از اتفاق به کارگردانی پوریا حیدری اوره، هشت فیلمی هستند که پروانه ساخت خود را از شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی دریافت نمودند.

چرا قهرمانِِ اصغر فرهادی پروژه مهمی است؟

پاسخ این سوال خیلی روشن و واضح است، قهرمان پروژه مهمی است چون اصغر فرهادی فیلمساز مهمی است. تنها فیلمساز ایرانی که دو جایزه اسکار در دست دارد و حالا به یک فیلمساز مهم بین‌المللی تبدیل شده است. تجربه نشان داده است، آن دسته از فیلم‌هایی که فرهادی در ایران جلوی دوربین برده اقبال بیشتری در عرصه جهانی دارند و در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. بعد از آنکه این کارگردان آخرین فیلمش با عنوان "همه می‌دانند" را در اسپانیا و با حضور بازیگران مطرحی چون خاویر باردم و پنه لوپه کروز ساخت، حالا تصمیم دارد تا تازه‌ترین اثرش با نام قهرمان را در ایران و در شهر شیراز جلوی دوربین ببرد.

اطلاعات 'قهرمان' به شکل قطره چکانی و با سیاست تبلیغاتی منتشر می‌شود. در حالی که خبرهایی مبنی بر حضور نوید محمدزاده در فیلم فرهادی شنیده می‌شد، اما پیوستن این بازیگر به فیلم جدید وحید جلیلوند، این احتمال را از بین برد. حالا حضور امیر جدیدی و محسن تنابنده در قهرمان قطعی شده است. بازیگران بومی شیراز، درصد زیادی از ترکیب بازیگران قهرمان را تشکیل می‌دهند. اطلاعات بیشتری از تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی در دست نیست، اما باید منتظر ماند و دید قهرمان می‌تواند همچون سایر آثار این کارگردان در عرصه جهانی بدرخشد یا نه.

تکرار زوج وحید جلیلوند و نوید محمدزاده در "شب، داخلی، دیوار"

دومین ساخته سینمایی وحید جلیلوند یعنی "بدون تاریخ، بدون امضا" و بازی تحسین برانگیز نوید محمدزاده در آن اثر به شدت مورد توجه قرار گرفت و توانست جوایز معتبری از جمله سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز، جایزه بهترین فیلم از جشنواره بروکسل و… از آن خود کند. جلیلوند حالا می‌خواهد سومین اثر سینمایی خود را با نام شب، داخلی، دیوار جلوی دوربین ببرد. وقتی فیلمی توانسته با حضور در بیش از ۶۰ جشنواره بین‌المللی، ۴۳ جایزه معتبر جهانی را به دست آورد، بدون شک کنجکاوی‌ها برای تماشای اثر تازه خالق آن بسیار زیاد است.

در خلاصه داستان "شب، داخلی، دیوار" آمده است: "زندگی نابینایی به نام علی با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود. " قرار است نوید محمدزاده در نقش این نابینا ظاهر شود و خود را برای ایفای نقشی سخت و تازه به چالش بکشد. علاوه بر محمدزاده، حضور امیر آقایی نیز در فیلم تازه جلیلوند قطعی شده است. این بازیگر در بدون تاریخ، بدون امضا هم حضور داشت و بازی تأثیرگذاری ارائه داد. تکرار ترکیب موفق جلیلوند و محمدزاده در شب، داخلی، دیوار، گزینه اول و اساسی برای موفقیت فیلم تازه جلیلوند خواهد بود.

چرخش اساسی محمدحسین مهدویان در شیشلیک

محمدحسین مهدویان نیز همچون اصغر فرهادی فیلمساز مهمی است با یک اختلاف ویژه؛ فرهادی به همان اندازه که در سینمای ایران اعتبار دارد، در عرصه بین‌المللی هم شناخته شده است. اما مهدویان به دلیل سوژه‌هایی که در آثارش به سراغ آنها می‌رود، در سینمای ایران و عرصه داخلی مورد توجه است. این کارگردان را می‌توان سردمدار ژانر تاریخی و سیاسی در سینمای ایران دانست. ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز و رد خون، شاهدی بر این ادعا هستند. هر چند عده‌ای، تاریخی را که در آثار مهدویان روایت می‌شود، دچار قضاوت و طرفداری یک جانبه می‌دانند، اما در توانایی و دانش سینمایی این کارگردان در ساختن یک اثر سینمایی هیچ شکی نیست.

مهدویان در جشنواره‌های سینمایی داخلی، جوایز متعددی را از آن خود نموده است که آخرین آنها سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم درخت گردو از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است. این کارگردان تنها در فیلم لاتاری، ژانر همیشگی خود را تغییر داد و به سراغ یک سوژه ملتهب اجتماعی رفت. اما حالا در "شیشلیک"، مهدویان با یک چرخش اساسی، بر روی یک سوژه طنز به نویسندگی امیر مهدی ژوله دست گذاشته است. با توجه به موفقیت آثار پیشین این کارگردان در گیشه، بعید به نظر می‌رسد انگیزه فروش و فتح گیشه، دلیل ورود مهدویان به عرصه طنز باشد. تنها زمان مشخص می‌کند که آیا این کارگردان در طنز هم می‌تواند همچنان پیشتاز باشد یا نه.

و دیگران

"بعد از اتفاق" به کارگردانی پوریا حیدری اوره، از آن جهت پروژه مهمی است که تهیه کنندگی آن را شهاب حسینی، بازیگر مطرح سینما بر عهده دارد. حیدری اوره که ساخت و تهیه کنندگی فیلم‌های کوتاه مهمی را بر عهده داشته که در عرصه‌های جهانی به خوبی درخشیده‌اند، حالا با ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود رسماً وارد سینمای ایران می‌شود. به دلیل رفاقت و نزدیکی حیدری‌اوره و حسینی، عده‌ای او را مدیربرنامه‌های این بازیگر می‌دانند.

"بازی دراز" را هم می‌توان پروژه مهمی در سینمای ایران دانست زیرا کارگردان آن یک زن است. یاسمن نصرتی، پیش از این ساخت فیلم کنجانچم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. فیلمی که در بستر سال‌های دفاع مقدس روایت می‌شود و روایتگر داستان مقاومت رزمندگان، زنان و فرزندانشان در یکی از روستاهای استان ایلام، بعد از محاصره است. این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به نمایش درآمد و به دلیل خوش ساخت بودن و پروداکشن سخت، مورد توجه قرار گرفت. تهیه کنندگی بازی دراز را محمدرضا شرف الدین بر عهده دارد که چهره‌ای شناخته شده در عرصه سینمای دفاع مقدس است.

کد خبر 427750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.