آغاز فرایند پرداخت تسهیلات کرونا از شنبه

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: از روز شنبه (۲۴ خرداد) پرونده افراد متقاضی ثبت نام شده تسهیلات کرونا به شعبی که خودشان انتخاب کرده اند ارسال و پرداخت تسهیلات آنها انجام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز(۱۹خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره وضعیت بنگاه های آسیب دیده از کرونا اظهار کرد: ۲ میلیون بنگاه و ۶ میلیون نفر شاغل از کرونا آسیب دیده اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از جمعیت ۶میلیون نفری شاغل، ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها بیمه شده و مابقی بیمه نشده هستند. تسهیلات ۱۲درصدی دوران رونمایی به این تعداد تعلق می گیرد. برای ۲میلیون و ۸۰۰ هزار نفر باقیمانده که بیمه نیستند یا سابقه بیمه ندارند امروز در کارگروه اقتصادی ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می شود.
وی با اشاره به تهیه یک بسته حمایت از کسب و کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته اول اسفندماه سال گذشته(۱۳۹۸) ادامه داد: با مشارکت  ۲۰ بانک ارائه تسهیلات به میزان ۴۹ هزار میلیارد تومان به بنگاه ها در دستور کار قرار گرفته است که سازوکار ارائه ۴۴ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات آماده است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتعال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رقم تسهیلات تخصیص داده شده به بنگاه ها نیز اشاره کرد و گفت: تسهیلاتی به میزان ۶میلیون تومان برای رانندگان مسافری خویش فرما، ۱۲ میلیون تومان برای بنگاه های  آسیب دیده از کرونا به ازای هر فرد و ۱۶ میلیون تومان هم برای بنگاه های که به دستور دولت تعطیل شده اند در نظر گرفته شده است.

۵۵۰ زیررسته شغلی از کرونا آسیب دیده اند

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ رسته اصلی و ۵۵۰ زیررسته آسیب دیده از کرونا داریم که تعداد آنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه (با کد کارگاهی و بیمه شده شاغلین) است، ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۸ هزار بنگاه (کارفرمایی و خویش فرمایی) در سامانه کارا ثبت نام کرده که ۱۵۶هزار بنگاه واجد شرایط لازم هستند که در برگیرنده ۲۳۸ هزار نفر شاغل، در این واحدها می باشند.

وی با بیان اینکه ۷۵هزار پرونده در بانک های  عامل ۲۰گانه موجود است گفت: برای بنگاه هایی که زیر ۱۶ میلیون تومان تسهیلات می گیرند فقط سفته یا چک، بنگاه های متقاضی ۱۶ تا ۴۸ میلیون سفته با یک ضامن، تا ۱۶۰ میلیون سفته با دو ضامن، ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون سفته با سه ضامن و بالای ۲۰۰ میلیون هم با توافقی که با بانک ها می شود تسهیلات پرداخت می شود.

تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و تنفس سه ماهه هستند

منصوری با تاکید بر اینکه تسهیلات پرداختی با نرخ ۱۲ درصد، دوساله و با تنفس سه ماهه خواهد بود، اضافه کرد: کسی که شاغل است و خود را بیکار اعلام کرده از شمول پرداخت تسهیلات خارج می شود. در عین حال اگر بنگاهی برای مثال ۱۰ نفر شاغل داشته اما در حال حاضر فقط یک نفر نیروی کار دارد آن بنگاه می تواند به ازای همان یک نفر از تسهیلات پرداختی بهره مند شود و محدودیت های قبلی رفع شده است تا همه بنگاه های آسیب دیده از این رسته ها مورد حمایت این تسهیلات باشند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بیمه پردازان خویش فرما نیز اظهار کرد: بسیاری از بنگاه ها نوع کسب و کارشان را اعلام نکرده اند و با عنوان مشاغل آزاد بیمه بیکاری پرداخت کرده اند؛ در حال حاضر در حال تحقیق بر روی این مساله هستیم که این افراد دقیقا جزو کدام رسته های شغلی قرار می گیرند.

منصوری همچنین به برخی از مشاغل آسیب دیده از کرونا اشاره کرد و گفت: آموزشگاه های رانندگی، سالن های زیبایی، مراکز تولید وصنایع دستی، پوشاک، باشگاه های ورزشی، حمل و نقل مسافری عمومی و بین شهری، مراکز تولید وتوزیع غذا، واحدهای پرورش مرغ گوشتی، محصولات گلخانه ای و صیفی جات از جمله رسته هایی هستند که از کرونا آسیب دیده اند.

به رانندگان مسافری، تسهیلات ۶میلیون تومانی تعلق می گیرد

منصوری در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تسهیلات ۶ میلیونی برای رانندگان تاکسی که بیمه خویش فرمایی دارند، گفت: این افراد مشمول تسهیلات می شوند. گروه اول در واقع افرادی هستند که خودشان را بیمه کرده اند و گروه دوم نیز گروهی هستند که از قبل در فهرست تامین اجتماعی قرار داشتند که هر دوی این گروه ها مشمول دریافت تسهیلات ۶ میلیونی می شوند. 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای کسانی که از کرونا بیکار شده اما مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند مانند رانندگان تاکسی یا مشاغل ساختمانی که خویش‌فرما هستند، تسهیلات ۶ میلیون تومانی با نرخ ۱۲ درصد پرداخت می‌شود؛ این تسهیلات با تنفس سه ماهه است که بازپرداخت آن از مهر ماه شروع می‌شود و مجموع مدت بازپرداخت آن ۲۴ ماه خواهد بود.

برنامه پساکرونا در حوزه های مختلف که سریعا به دستاوردهای اشتغال منجر شود تدوین شده است.

منصوری در ادامه با بیان اینکه یک برنامه پساکرونا تدوین شده است، تصریح کرد: بنا به نظر رئیس جمهوری و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تدوین یک بسته حمایت از کسب و کار برای دوران پساکرونا، بررسی‌ها را انجام دادیم و دوران پساکرونا را در سه سناریو تعریف کردیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بر اساس این سه سناریو ۱۱ مؤلفه در قالب برنامه پساکرونا تدوین شده که پس از تصویب اطلاع رسانی می‌شود، اضافه کرد: سناریوی نخست این است که ممکن است واحدهای اقتصادی همراه با رونق به حالتی بهتر از حالت قبل از کرونا برگردند؛ سناریوی دوم پیش بینی یک دوره افول و سپس بازگشت سریع به رونق است و سناریوی سوم نیز بازگشت به روال قبل اما درگیر شدن دوباره با کرونا است. بر اساس این سه سناریو ۱۱ مؤلفه در قالب برنامه پساکرونا تدوین کردیم که پس از تصویب اطلاع رسانی می‌شود.

برای حمایت از افراد بدون بیمه دستورالعملی تهیه کرده ایم

 منصوری درباره حمایت از ۲میلیون و ۸۰۰هزار نفری که بیمه نیستند و کسب و کارهای آنها آسیب دیده اظهار کرد: برای حمایت از این افراد دستورالعملی تهیه و در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نهایی خواهیم رساند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: در بحث واحدهای اقتصادی آسیب دیده با شاغلین فاقد بیمه، ما سراغ کسانی می‌رویم که امکان احصا شاغل بودنشان وجود داشته باشد. مثلاً اگر یک دستفروش در نمایشگاهی حضور داشته و اطلاعاتش توسط وزارت کشور یا شهرداری ثبت شده باشد، شغل این فرد برای ما قابل تشخیص است اما صرف ادعای فرد نمی‌تواند قابل قبول باشد زیرا در این صورت افرادی که هیچ گونه شغلی ندارند می‌توانند با معرفی کذب خود سیستم را دچار مشکل کنند. در صورت نهایی شدن با همکاری دستگاههای تخصصی مربوطه برای آنها هم پیامک ارسال خواهد شد و امکان ثبت نام آنها فراهم شده است.

منصوری با تاکید بر اینکه باید قابلیت احصا اشتغال به صورت فعال وجود داشته باشد، ادامه داد: ما برای این موضوع با وزارت خانه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت ،راه و شهرسازی هماهنگی‌های لازم را انجام داده ایم.

۸۴۰ هزار نفر برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که تا کنون ۸۴۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند، گفت: از ۸۴۰ هزار نفر۷۰۳ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شده اند که تاکنون برای ۱۰۳ هزار نفر بیمه بیکاری واریز شده و برای ۲۶۰ هزار نفر دیگر ظرف ۱۰روز آینده این مبلغ واریز می‌شود.

منصوری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه مبلغ پرداختی بیمه بیکاری بر چه اساسی تعیین شده، اظهار کرد: تمایل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این بود که بیمه بیکاری ناشی از کرونا به روال همیشگی واریز شود اما به هر حال جمع بندی ها این بود که این بیمه را بر اساس شرایط کرونا واریز شود چرا که بسیاری از این افراد قرار است دوباره به کار خود بازگردند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عدم تایید اصناف و رسته هایی که از کرونا آسیب دیده نیز اظهار کرد: این رسته ها و زیر رسته ها از ابتدا در هماهنگی با بخش خصوصی، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون نهایی شدند.

منبع: روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

کد خبر 427729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.