۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
چرا مدیریت مصرف برق مهم است؟

برق یکی از مهترین انرژی های مورد نیاز مردم است. استفاده روزافزون از لوازم الکترونیکی و الکتریکی به خوبی نشان از اهمیت این انرژی دارد. همین مسئله باعث شده است تا شرکت‌های توزیع برق در سراسر جهان به منظور تنظیم و تعدیل میزان مصرف و تولید برق از روش‌های مدیریت مصرف برق استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمار بیش از ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک شبکه برق در کشور وجود دارد. رشد قابل توجه استفاده از انرژی برق و محدودیت تولید یکی از چالش‌های وزارت نیرو به شمار می‌رود. تبعات قطعی برق نیز مشخص است و همین مسئله باعث شده تا صنعت برق به یکی از صنایع استراتژیک تبدیل شود.

مصرف برق در فصول گرم سال افزایش چشمگیری دارد در حالی که در سایر ایام سال با مازاد تولید مواجه است در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش تولید برای تأمین مازاد مصرف در فصول گرم سال چندان به صرفه نیست. این هزینه به ازای هر یک هزار مگاوات ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. در بسیاری از کشورها تلاش می‌شود تا با استفاده از شیوه‌های مدیریت مصرف، میزان مصرف و تولید در این زمان برابر شود.

در همین راستا سیاست‌های متفاوتی از جمله تغییر ساعات کار ادارات، پرداخت پاداش و تنبیه متخلفان توسط شرکت‌های توزیع برق طراحی و اجرا می‌شود که می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف برق در تابستان داشته باشد. به گفته مرسل صالحی، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان امسال نیز مانند سال گذشته برنامه ۰۹۹ (خاموشی صفر در سال ۹۹) در حال اجرا است که بر اساس آن شهرستان اصفهان در تابستان امسال باید ۱۱۵ مگاوات کاهش پیک عادی و ۳۹ مگاوات کاهش پیک مصرف در بخش خانگی و تجاری غیر دیماندی داشته باشد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: از ۱۱۵ مگاواتی که باید از پیک عادی مصرف کاهش یابد، ۶۷ مگاوات صنعتی، ۲۵ مگاوات کشاورزی، سه مگاوات تجاری، ۱۰ مگاوات اداری و CNG و ۱۰ مگاوات نیز مربوط به بخش دیزل است. مشترکان باید در ساعات پیک مصرف که ۱۰ الی ۱۶ است مصرف برق خود را در این بخش‌ها کاهش دهند تا بتوان از خاموشی‌ها جلوگیری کرد.

صالحی درباره برنامه‌های این شرکت برای مدیریت مصرف در بخش صنعتی گفت: یکی از برنامه ذخیره عملیاتی است. در این طرح مشترک به صورت داوطلبانه اعلام می‌کند که در تاریخ ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور با این شرکت جهت کاهش مصرف برق همکاری و در ازای آن پاداش دریافت می‌کند. از سوی دیگر در زمان‌های اوج مصرف بار نیز از روز قبل به این مشترکان اطلاع داده می‌شود تا مصرف خود را در روز آینده کاهش داده و از این جهت نیز پاداش دریافت کنند.

کدام مشترکان جریمه می‌شوند؟

وی اضافه کرد: طرح دیگر جابجایی تعطیلات هفتگی با یکی از روزهای کاری است. همچنین اگر مشترک در ساعات پیک مصرف (ساعت ۱۲ تا ۱۶) مصرف بار به میزان حداقل ۱۰ درصد را کاهش دهد شامل دریافت پاداش می‌شود. در صورتی که مشترکان ساعات تعمیرات یا شیفت‌های کاری خود را به زمان‌های غیر پیک مصرف انتقال داده به گونه‌ای که حداقل ۱۰ درصد از مصرف برق این مشترکان کاهش یابد، به این افراد نیز پاداش تعلق می‌گیرد.

وی درباره مشترکان کشاورزی و تولیدی گفت: کشاورزان مشمول تعرفه (سه ب و سه ج) تولیدی هستند، صنایعی مانند مرغداری، پرورش ماهی و مشاغل مشابه که نمی‌توانند برق خود را قطع کنند، باید حداقل در ساعات پیک مصرف ۱۰ درصد بارشان را کاهش دهند تا مشمول دریافت پاداش شوند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: بخش تجاری عمومی و تجاری که شامل ادارات می‌شود، اگر در ساعت پیک، مصرف برق را تا ۱۰ درصد کاهش دهند مشمول دریافت پاداش می‌شوند.

صالحی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در پرداخت پاداش وجود ندارد، اظهار کرد: همه مشترکان می‌توانند از دیزل ژنراتورهای خود استفاده کنند، برق خود را به شبکه وارد کنند و پاداش بگیرند.

وی درباره بخش خانگی نیز گفت: اگر میزان مصرف این مشترکان از ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه بیشتر نشود و مقدار مصرف این مشترکان نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد، مشمول دریافت پاداش خواهند شد. مقدار پاداش پرداخت شده در این بخش در سال گذشته بالغ بر چهار میلیارد تومان بوده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: اگر مشترکان این بخش بیش از الگوی مصرف یعنی بیشتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف داشته باشند، ۲۳ درصد جریمه به هزینه برق مصرفی آن‌ها اضافه می‌شود. این ۲۳ درصد شامل هفت درصد افزایش سالیانه و ۱۶ درصد جریمه ناشی از مصرف زیاد است.

صالحی خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم همکاری لازم در مدیریت مصرف برق را داشته باشند، احتمال خاموشی در فصول گرم سال نیز صفر خواهد بود. همکاری این افراد می‌تواند شامل مواردی مانند تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۴ تا ۲۶ درجه، استفاده از دور کم کولرهای آبی، خاموش کردن چراغ‌های اضافه و استفاده از نور طبیعی باشد. در صورت همکاری نکردن مردم به احتمال زیاد شاهد بازگشت خاموشی‌های خواهیم بود.

کد خبر 427649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.