مبارزه با کووید -۱۹ بدون دسترسی به آب پاک!

پس از گسترش ویروس کرونا، اهمیت دسترسی به آب سالم دوچندان شده است؛ بدیهی است که هر چه مردم به آب سالم کمتر دسترسی داشته باشند، در مقابل بیماری کووید -۱۹ آسیب‌پذیرتر هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درست پس از ظهور ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی به تمام مردم جهان توصیه کرد به طور مرتب دست‌های خود را به مدت ۲۰ ثانیه شستشو کنند تا از گسترش این ویروس در سراسر جهان جلوگیری شود. این در حالی است که حدود سه میلیارد نفر یعنی ۴۰ درصد از جمعیت جهان به امکانات ساده برای شستن دست‌ها در خانه‌های خود دسترسی ندارند. این تنها یک بخش از ماجرا است؛ حدود یک میلیارد نفر از مردم در سراسر دنیا که در خانه‌های خود از لوله کشی برخوردار هستند نیز با قطعی مرتب آب مواجه می‌شوند و در نتیجه امکان شستشوی دست‌ها و رعایت اصول بهداشتی برای آن‌ها وجود ندارد. اینجاست که دولت‌ها باید وارد عمل شوند و نه تنها مشکل کم‌آبی در دوران کرونا را برطرف کنند، بلکه با بررسی و رفع مشکلات ریشه‌ای کمبود دسترسی به آب، جوامعی پایدار ایجاد کنند.

راهکارهای فوری برای افزایش دسترسی به آب سالم

جهان هم اینک نیازمند راهکارهایی نظیر افزایش دسترسی به آب پاک و سیستم‌های شستشوی دست است تا به بهترین شکل ممکن به جنگ با ویروس کرونا برود. سازمان‌هایی نظیر بهداشت جهانی، یونیسف، صلیب سرخ و هلال احمر تلاش می‌کنند مسئله کم‌آبی در دوران کرونا را برطرف کنند و ایده‌هایی برای ایجاد جوامعی پایدار ارائه دهند. پیش از این نیز گسترش بیماری‌های دیگری نظیر ابولا در کشورهای آفریقایی اهمیت دسترسی به آب سالم را افزایش داده بود و استراتژی‌هایی فوری را در بر گرفته بود. مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای قاره آفریقا برای حل مسئله کم‌آبی در بسیاری از نقاط ایستگاه‌هایی با دو سطل آب ساخته‌اند. به یکی از این سطل‌ها که محتوی آب و کلر است، یک شیر آب وصل شده است که مردم می‌توانند از طریق آن دست‌های خود را ضدعفونی کنند و سطلی که در زیر سطل بالایی قرار دارد، آب استفاده شده را در خود جمع می‌کند.

اخیراً در بحران کرونا نیز اقداماتی این‌چنین آغاز شده است؛ به عنوان مثال، دولت رواندا در شرق اروپا که در آن تنها پنج درصد از مردم از امکانات لازم برای شستشوی دست برخوردار هستند دستور داده است در هر گوشه از شهرهای کشور ایستگاه‌هایی قابل حمل، مجهز به آب سالم و صابون، برای ضدعفونی دست‌ها نصب کنند. در کشور آفریقایی اتیوپی نیز تجار، صاحبان رستوران‌ها و مردم در خارج از خانه‌ها و محل کار خود سینک‌هایی دارای آب و صابون نصب کرده‌اند تا مردم قبل از ورود به چنین مکان‌هایی ابتدا دست خود را به خوبی بشویند.

سرمایه‌گذاری در مدیریت آب می‌تواند سلامت عمومی را بهبود ببخشد

سرمایه‌گذاری‌های درازمدت در مدیریت آب و دسترسی به آب سالم برای بهداشت و سلامت عمومی امری ضروری است؛ دولت‌ها باید استراتژی‌های مختلفی را برای رسیدن به این هدف در پیش گیرند. به عنوان مثال، مقامات ارشد هر کشوری باید سرمایه‌گذاری‌های کلانی را برای ایجاد شرایط دسترسی به آب سالم اختصاص دهند تا در نتیجه به ترویج بهداشت عمومی در کشور خود کمک کنند. کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاری لازم برای رسیدن به اهداف جهانی برای افزایش دسترسی به آب سالم در کشورهای کم‌درآمد حداقل سه برابر کشورهای دیگر و چیزی حدود ۱۱۴ میلیارد دلار در سال است. صرف چنین هزینه‌هایی دست کم در بحران‌هایی نظیر کووید -۱۹ ضروری است چرا که نبود دسترسی کافی به آب سالم تهدید جان بشر را به دنبال دارد.

از سوی دیگر، دولت‌ها باید بر منابع آب موجود نظارت لازم را داشته باشند تا در نتیجه از هدر رفتن و مصرف بی‌رویه آن خودداری کنند. گزارشات ارائه شده از سوی مؤسسه منابع جهانی حاکی است که با مصرف آب به شکل امروزی در سال ۲۰۳۰ جهان با کمبود ۵۶ درصدی آن مواجه خواهد بود. اینکه چگونه کشورها بر منابع آب خود نظارت کنند به طور چشمگیری می‌تواند این کمبود آب را افزایش یا کاهش دهد. مسئله آلودگی آب نیز در اینجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ در چند دهه اخیر آب در بسیاری از نقاط جهان، حتی در کشورهایی با درآمد بسیار بالا به طور چشمگیری آلوده شده است که همین امر باعث کاهش دسترسی به آب پاک و در نتیجه سرعت یافتن گسترش بسیاری از بیماری‌ها در بین مردم شده است. دولت‌ها باید اقدامات لازم را نه تنها برای افزایش دسترسی به آب سالم در پیش گیرند بلکه باید در کاهش آلودگی آب نیز استراتژی‌هایی سنجیده به کار گیرند.

کد خبر 427584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.