احیای زاینده رود نیمه جان در گرو تدبیر نمایندگان تازه نفس

فضای مجازی پر شده است از تصاویری که به شماره افتادن نفس های زاینده رود و وداع مردم اصفهان با شریان های اصلی شهرشان را نشان می‌دهد. با این همه هنوز هم کسی به داد زاینده رود نمی رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مردم اصفهان به ثبت چنین لحظاتی عادت کرده‌اند، اما به وعده‌های مسئولانی که زاینده رود را اهرمی برای کسب رأی خود کرده اند نیز عادت دارند. در این میان اما برخی از مسئولان بیکار ننشستند و تصمیم گرفتند برای احیای زاینده رود دست از شعار بردارند. مشکلات آب آشامیدنی و عدم تأمین حق آبه کشاورزان و اعتراضات به حذف اعتبار طرح‌های انتقال آب در بودجه باعث شد تا ۱۹ نفر از نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس دهم، روز ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ استعفای دست جمعی بدهند و در نامه‌ای به شخص رئیس جمهور خواستار تشکیل ستاد احیای زاینده رود به ریاست معاون اول رئیس جمهور و همچنین حضور وزرای مرتبط با بحث زاینده رود در ستاد احیای تنها رودخانه مرکزی ایران شوند.

تنها هدف نمایندگان اصفهان ایجاد ردیف بودجه‌ای برای پروژه بهشت آباد در بودجه ۹۹ بود که با پیگیری‌های شده برای سامانه دوم آب رسانی و تونل گلاب در بودجه ۹۹، ردیف ۱۰ میلیاردی برای ساماندهی وضعیت زاینده رود پیش بینی شد.

نمایندگان اصفهان در مجلس دهم با جدیت با اجرا نشدن مصوبات شورای عالی آب و برداشت بی رویه از زاینده رود مقابله کردند. طبق مصوبه شورای عالی آب هر نوع برداشت از زاینده رود باید پس از اتمام پروژه بهشت آباد و تونل سوم انجام شود.

نمایندگان از برداشت آب برای صنایع بن و بروجن و برداشت خلاف در بالادست چهارمحال و بختیاری جلوگیری کردند، اما هنوز مشکل کم آبی زاینده رود و تأمین نشدن حق آبه کشاورزان شرق اصفهان پایانی ندارد.

با وجود همه اقدامات انجام شده، مردم اصفهان هنوز هم از وضعیت فعلی زاینده رود راضی نیستند، چرا که اعتقاد دارند در زمینه احیای زاینده‌رود هیچ اقدام ملموسی صورت نگرفته است.

حال باید دید که نمایندگان مجلس یازدهم چه برنامه‌ای برای احیای زاینده‌رود که یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم اصفهان است دارند؟

از حقوق مردم اصفهان در حوزه آب کوتاه نمی‌آییم

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس یازدهم معتقد است که خطوط راهنما برای پیگیری مسائل زاینده رود، مصوبات شورای عالی آب است.

به گفته وی برای احیای زاینده رود نیاز به هیچ قانون جدیدی نبوده و تنها مطلوب است که مصوبات شورای عالی آب در زمینه تأمین آب شرب اصفهان و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز اجرا شود.

به عقیده این نماینده مجلس نمایندگان مردم اصفهان در مجلس یازدهم تنها به نظارت بر مصوبات شورای عالی آب و تلاش برای اجرای این مصوبات می‌پردازند. چندین نفر از نمایندگان اصفهان برای حضور در کمیسیون کشاورزی جهت دفاع از حقوق زاینده رود اعلام آمادگی کرده‌اند.

طغیانی خاطرنشان می‌کند: سعی داریم با موضع‌گیری‌های دقیق و در شأن مردم اصفهان، مهمترین مطالبه آنها که احیای زاینده رود است را پیگیری کرده و از حق و حقوق آن‌ها در حوزه آب کوتاه نخواهیم آمد.

باید برای تأمین سهمیه تالاب گاو خونی تلاش کرد

حیدر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم معتقد است که نمایندگان جدید مردم باید با جدیت بر اجرای مصوبات شورای عالی آب و ستاد احیای زاینده رود نظارت کنند؛ زیرا مصوبات شورای عالی دقیق و کارشناسی شده است.

به گفته وی نمایندگان باید وظیفه خود بدانند که جلوی برداشت از زاینده رود را تا بعد از اجرای پروژه بهشت آباد که دهمین مصوبه شورای عالی آب بوده و بهترین راه برای محقق ساختن احیای زاینده رود است را بگیرند. البته باید نسبت به منابع آبی که دولت در گذشته متعهد شده آن‌ها را برای اصفهان تأمین کند و تا به حال اجرا نکرده، مانند تونل سوم و بهشت آباد حساس باشند و با جدیت آن را پیگیری کنند.

به عقیده نماینده سابق مردم اصفهان، نمایندگان مجلس یازدهم باید با جدیت مانع از شکل‌گیری صنایع و شهرک‌هایی که نیاز به آب دارند شوند؛ زیرا تا زمانی که طرح‌ها و مصوبات ستاد احیای زاینده رود اجرا نشده، برداشت‌های صنایع از آب زاینده رود باید کنترل شود.

به گفته عابدی ساماندهی رودخانه زاینده رود از تونل کوهرنگ تا تالاب گاو خونی بسیار ضروری است تا معین شود افراد تا چه میزان آب برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه "باید برای تأمین سهمیه تالاب گاو خونی تلاش کرد" می‌گوید که درک مشکلات و دفاع از حق آبه کشاورزان شرق اصفهان، باید مورد توجه نمایندگان اصفهان در مجلس یازدهم باشد.

نماینده سابق مردم اصفهان خاطرنشان کرد: نمایندگان اصفهان در مجلس یازدهم باید نسبت به مسائل زاینده رود حساس بوده و پیگیر وعده داده شده در زمینه احیای آن باشند. نمایندگان اصفهان در مجلس دهم علی رغم اینکه در کمیسیون کشاورزی و امنیت ملی حضور نداشتند، زمانی که مسائل زاینده رود مطرح می‌شد در صحنه حضور پیدا می‌کردند و از حق آبه کشاورزان دفاع می‌کردند؛ بنابراین نمایندگان اصفهان باید همیشه دنبال این باشند که مصوبات و قوانین ستاد احیای زاینده رود و شورای عالی آب اجرا شود. در غیر این صورت مابقی نمایندگان استان‌ها مانع از اجرای قانون می‌شوند.

اختلافات بین استان‌ها نباید به صورت علنی گفته شود

حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اما نظری متفاوتی دارد.

به گفته وی خواسته همیشگی نمایندگان اصفهان اجرای قانون بوده و هیچ وقت به دنبال ایجاد تنش بین استان‌ها نبوده‌اند.

به عقیده این نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نباید اختلافات بین استان‌های چهار و محال بختیاری، اصفهان و خوزستان به صورت علنی و در میان مردم گفته شود، بلکه باید علما، مقامات و کارشناسان این حوزه در جلساتی به دور از جنجال و درگیری و دعواهای ژورنالیستی به نتیجه‌ای مناسب برای حل مشکلات این سه استان برسند.

میرزایی خاطرنشان می‌کند: ما به دنبال دعوا و درگیری بین استان‌ها نیستیم و همیشه خواستار اجرای حقوق عادلانه مردم اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان در مسئله زاینده رود بوده‌ایم، زیرا کشور را میدان جنگ نمی‌دانیم. اینجا میدان برادری است و باید به جای تهدید یکدیگر، مشکلات را با صلح و آرامش برطرف کنیم.

کد خبر 427570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.