عرصه‌های جنگلی غرب کشور مستعد آتش‌سوزی می‌شوند

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش دما در هفته‌های گذشته گفت: شرایط دما و رطوبت در این مدت به گونه‌ای نبوده است که منجر به وقوع آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها شود اما عرصه‌های جنگلی غرب کشور در چند ماه آینده با افزایش دما بسیار مستعد آتش‌سوزی می‌شوند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احد وظیفه اظهار کرد: میزان بارندگی‌های سال آبی زراعی در اغلب مناطق کشور را نرمال و حتی بیش از مقدار طبیعی بوده است.

وی با بیان اینکه بارش در منطقه غرب کشور و در استان‌های، لرستان یا ایلام بیش از نرمال و در کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد، نرمال و کمتر از نرمال بوده است، گفت: در بهار امسال، بارندگی‌های در غالب نقاط کشور از جمله نقاط غربی بالاتر از میانگین بوده است.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: بارش‌های بالاتر از میانگین در فصل بهار به رشد و توسعه علفزارها می‌انجامد در نتیجه زمانی‌که فصل گرم فرا می‌رسد و بارش‌ها کم می‌شود، این مناطق خشک و مستعد آتش‌سوزی می‌شوند.

وظیفه ادامه داد: توسعه، رشد و در ادامه، خشکی علفزارها را از عوامل توسعه سریع آتش‌سوزی خواند و هشدار داد، امسال از سال‌هایی است که باید بسیار مراقب باشیم. این آتش‌سوزی‌ها می‌تواند در عرصه‌های جنگلی غرب، جنوب‌غرب و شمال کشور رخ دهد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی (مهرماه) تا اوایل خرداد، میانگین دمای کشور در شرایط نرمال بوده است اما از ابتدای خرداد، به‌خصوص نیمه‌شمالی کشور دمای بالاتر از نرمال را تجربه می‌کند. در دو هفته گذشته نیز دمای هوا در تهران، مناطق غرب و شمال‌شرق کشور به‌طور متوسط سه تا چهار درجه بالاتر از نرم بوده است.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در تشریح خروجی مدل‌های عددی، گفت: دمای هوا برای ماه‌های باقی‌مانده فصل گرم به‌خصوص در نیمه‌شمالی کشور در حد میانگین و بالاتر از آن پیش‌بینی می‌شود. این عدد به‌طور کلی در کشور حدود یک درجه و در برخی مناطق حتی بیش از میانگین خواهد بود و به این مفهوم است که سه ماه تابستان در مقایسه با دوره طولانی‌مدت، دمای یک تا دو درجه بالاتر از میانگین بلندمدت را تجربه خواهیم کرد.

وظیفه هشدار داد: عرصه‌های جنگلی غرب کشور در چند ماه آینده، بارندگی چندانی نخواهد داشت و با افزایش دما و خشک شدن علفزارها بسیار مستعد آتش‌سوزی می‌شوند. بنابراین هر فردی که وارد عرصه‌های طبیعی می‌شود باید متوجه باشد، هر اشتباه کوچک، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

وی ادامه داد: هنوز وارد فصل خشک نشده‌ایم که علفزارها کاملاً خشک شوند و احتمال آتش‌سوزی بیشتر شود. بنابراین علت آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع با توجه به شرایط دما و رطوبت در دو هفته گذشته به احتمال زیاد خطای سهوی یا عمدی عامل انسانی بوده است.

کد خبر 427415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.