برنامه‌ریزی راهبردی ارتقاء جایگاه اقتصاد برای تأمین نیازهای شهر

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: برنامه‌ریزی راهبردی ارتقاء جایگاه بخش سوم اقتصاد در راستای تأمین نیازهای بخش عمومی شهری با استفاده از تحلیل SWOT و AHP به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت مالی و اقتصادی است که در دانشگاه اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرداری به عنوان یک نهاد بخش عمومی وظیفه تولید و ارائه کالاها و خدمات عمومی مورد نیاز شهر را بر عهده دارد.

وی افزود: این نهاد برای جبران مخارج تولید کالاهای عمومی شهری، متکی به منابعی (درآمد) است که عمدتاً به صورت عوارض از شهروندان دریافت می‌کند، اما این شیوه تأمین مالی، شهرداری‌های ایران را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: بررسی‌های صورت گرفته در مورد وظایف و نحوه تأمین مالی خدمات بخش شهری در سایر کشورها نشان می‌دهد که بخش سوم اقتصاد می‌تواند به عنوان یک منبع پایدار مالی شیوه تأمین مالی شهرداری‌ها را بهبود ببخشد، البته نمود بارز بخش سوم اقتصاد در کشورهای اسلامی و کشور ما وقف است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از انجام پژوهش پیرامون برنامه‌ریزی راهبردی ارتقا جایگاه بخش سوم اقتصاد (وقف و امور خیریه) در راستای تأمین نیازهای بخش عمومی شهری با استفاده از تحلیل SWOT و AHP، ارائه راهبرد مناسب جهت ارتقا جایگاه بخش سوم اقتصاد (وقف) در تأمین نیازهای بخش عمومی شهری است.

ابراهیمی گفت: این پژوهش از نوع پژوهش‌های "کاربردی" است و روش انجام آن " توصیفی پیمایشی" بوده که در راستای آن تلاش شده ضمن تعریف نهاد وقف شهری بیانیه ارزش‌ها، چشم‌انداز و مأموریت آن تدوین شود، سپس نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای نهاد وقف شهری فهرست شده و با ارزیابی آن‌ها راهبردهای مناسب جهت ارتقای جایگاه وقف در زمینه تأمین نیازهای شهری با استفاده از تحلیل SWOT استخراج شده است.

وی افزود: به منظور انتخاب بهترین راه‌کار که از طریق مدل تحلیل سلسله مراتبی انجام شده، گزینه"اعتمادسازی" با وزن نسبی ۰.۳۴۷ به عنوان بهترین راهکار جهت ارتقا جایگاه وقف در زمینه تأمین خدمات بخش شهری اصفهان معرفی شده است.

کد خبر 427413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.