۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
چک‌های برگشتی دستاورد کرونا

برای بازار شب عید تدارک دیدند و اجناس خود را سفارش دادند تا در اوج شلوغی بازار در تنگنای تهیه اجناس قرار نگیرند اما پیش بینی‌ها درست از آب درنیامد و هر چه رشتند پنبه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از گلپایگان، روزهای پایانی سال ۹۸ با تلخی و ترس و استرس طی شد و برخی نگران شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری این بیماری و برخی نیز نگران اثرات قرنطینه خانگی مردم بودند؛ اینکه به بازار سر نمی‌زنند در نتیجه رکود بازار را فراگرفت.

شیوع کرونا در آخرین روزهای سال، وضعیت کسب و کارها را پیچیده کرد و مشاغل آزاد که حلقه مفقوده این شرایط هستند با انبوهی از اجناس انبار شده بابت رکود بازار شب عید و چک‌های برگشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کرونا یقه اصناف را گرفت

محمود ابراهیمی یکی از کسبه بازار شهر گلپایگان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی بازاریان را دوچندان سخت کرد، می‌گوید: بر حسب دستورات ستاد کرونا بازار تا ۱۵ فروردین تعطیل شد و جمعی کثیری از بازاریان به صورت داوطلبانه یا برخی به اجبار روزهای قبل شروع سال ۹۹ تعطیل کردند و اکنون بازاریان منتظر آن کفه دیگر ترازوی تعطیلی واحدهای کسبی هستند.

وی تأکید می‌کند: اتاق اصناف شهرستان به نمایندگی از بازاریان باید مشکلات را به اتاق اصناف کشور برساند تا از دولت بخواهد مزد همکاری و خانه نشینی کسبه بازار را بدون کم و کاست بپردازد. در آخرین روزهای سال بازار به خاطر شیوع کرونا بسته شد و دیدن چهره کسبه دل همه را به درد آورد زیرا یک سال هزینه و تحمل شرایط بد اقتصادی به امید شب عید که آن هم تعطیل شد.

ابراهیمی می‌گوید: کرونا یقه اصناف فاقد هرگونه حمایت را گرفت، کرونا از سیل و زلزله برای اصناف بدتر بود چون در صورت وقوع سیل و زلزله برخی از اصناف می‌توانستند از بیمه قسمتی از خسارات وارده را بگیرند.

چک‌های برگشتی نتیجه شیوع کرونا

علی نوری یکی دیگر از کسبه بازار شهر گلپایگان می‌گوید: از اتاق اصناف ایران می‌خواهیم از طریق قانونی دولت را راضی کند که حداقل به هر کسبه دارای پرونده مالیاتی به مثابه یک کارمند نگریسته و به موازات ایام تعطیلی و خانه نشینی، حقوق پرداخت کند.

وی می‌افزاید: وعده کاهش مالیات، هزینه آب، برق و گاز یا با تأخیر پرداخت کردن اینها جبران خسارات خانه نشینی این قشر نیست، دولت خوب می‌داند زمانی فروشگاه‌های اصناف دایر بود، با آن شرایط اقتصادی توان ادامه فعالیت صنفی را نداشتند چه برسد به اینکه مغازه را ببندند و خانه نشین شوند.

این طلافروش بازار شهر گلپایگان اظهار می‌کند: بازاریان تنها قشر جامعه هستند که دولت هیچ نگاهی به آنها ندارد مالیات و عوارضات شهرداری، حق پروانه کسب هر سال از کسبه گرفته شده است. حال نوبت دولت است؛ در این شرایط بحرانی کسبه و بازاریان را درک کند.

وی تأکید می‌کند: دولت باید کمک کند و هزینه همکاری خانه‌نشینی اصناف جهت قطع گسترش ویروس کرونا را به بازاریان پرداخت کند.

هر چه رشتیم پنبه شد

محسن شهیدی یکی دیگر از کسبه صنف پوشاک می‌گوید: شیوع کرونا در آخرین روزهای سال، وضعیت کسب و کارها را پیچیده کرد و مشاغل آزاد که حلقه مفقوده این شرایط هستند با انبوهی از اجناس انبار شده بابت رکود بازار شب عید و چک‌های برگشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی می‌افزاید: بسیاری از کاسبان بازار و واحدهای صنفی که از ماه‌های قبل سال گذشته برای بازار شب عید تدارک دیده بودند و اجناس خود را سفارش دادند تا در اوج شلوغی بازار در تنگنای تهیه اجناس قرار نگیرند اما پیش بینی‌ها درست از آب درنیامد و هر چه رشتیم پنبه شد.

وی خاطرنشان می‌کند: با وضعیت تعطیلی بازار در مدت قرنطینه با انباری از اجناس خریداری شده بدون مشتری و سرآمد موعد چک‌هایی که در حال برگشت خوردن هستند، مواجه هستیم.

کسبه بازار شهر گلپایگان بیش از یک دهه حق عوارض پرداخت نکردند

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان می‌گوید: به دنبال شیوع کرونا از هفتم اسفندماه بازار گلپایگان تعطیل شد و بازار بزرگ گلپایگان نیز از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۰ فروردین تعطیل بود و بازار شهر در کنار مکان‌های عمومی به صورت شبانه روزی ضدعفونی می‌شد.

وی تصریح می‌کند: بازار شهر گلپایگان به دلیل اینکه تا پاسی از شب محل تجمع انبوه زیاد کسبه، دست فروشان و خریداران بود به دستور ستاد پیشگیری از کرونا تا اطلاع ثانوی بسته است.

شهردار گلپایگان، تعطیلی بازارهای موقت و جمع‌آوری کاسبان دست‌فروش و دوره گرد برای جلوگیری از شیوع کرونا را از دیگر اقدامات شهرداری گلپایگان در مقابله با شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.

شکرزاده با اشاره به نگرانی و دغدغه کسبه بازار شهر گلپایگان در پرداخت عوارض شهری می‌گوید: اصناف و کسبه بازار شهر گلپایگان بیش از یک دهه است که هیچ گونه حق عوارض شهری به شهرداری پرداخت نکرده آند.

تعطیلی صنوف ضربه مهلکی بر اقتصاد بازاریان

محمد شریفی، رئیس اتاق اصناف شهرستان گلپایگان، در خصوص آسیب‌های وارد شده به اصناف پس از شیوع کرونا می‌گوید: بر اساس مصوبه ستاد کرونا تمام فروشگاه‌ها و اصناف غیرضروری ۱۵ روز تعطیل بودند.

وی با بیان اینکه مشاغل و اصناف استان از تعطیلی به دلیل کرونا دچار زیان شده‌اند، می‌افزاید: صنوف مشمول قانون تعطیلی و حتی صنف آجیل و خشکبار و قنادی و غیره درگیر مسائل و مشکلات اقتصادی شدند تا جایی که از مشکلاتی چون چک برگشتی و سررسید اجاره بهای مغازه و رو دست ماندن کالا و مواد غذایی به دلیل تاریخ مصرف گذشته شدن گلایه‌مند هستند. کرونا ضربه مهلکی بر اقتصاد آن‌ها زد زیرا عمده اصناف حتی بخش خدماتی تعطیل شدند که اوج کار آن‌ها در پایان سال گذشته و ابتدای امسال بود.

محسن اتحادی، رئیس صمت گلپایگان نیز می‌گوید: از وضعیت تعطیلی اصناف که دچار رکود اقتصادی شدند ناراحت بودیم اما طبق ابلاغیه کشوری صنوف غیرضروری تعطیل شدند. در جبران ضرر اصناف کشور دولت با پرداخت تسهیلات و برخی مالکان مغازه‌ها با بخشش کرایه یک تا دو ماه امیدواریم ضرر اصناف تا حدودی جبران شود.

وی با بیان اینکه پنج هزار نفر کسبه دارای مجوز در شهرستان گلپایگان فعالیت دارند، اظهار می‌کند: به دنبال اعمال قانون تعطیلی صنوف غیرضروری، ۲۷ واحد متخلف نیز در این شهرستان پلمب شدند.

کرونا هنوز باقی است

ناصر رستمی، رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان، نیز با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در شهرستان گلپایگان می‌گوید: موارد مثبت کووید ۱۹ در شهرستان که به صورت سرپایی نمونه‌گیری از آن‌ها انجام می‌شود در تمام سنین مشاهده می‌شود. برخی از این افراد صرفأ علائم خفیف بیماری دارند یا علائم غیر تنفسی داشته و به راحتی موجب انتقال بیماری به دیگران می‌شوند بنابراین تأکید می‌شود شیوع کرونا تمام نشده است و جهت حفظ سلامت خود و اطرافیان اصول بهداشتی را بیشتر از گذشته باید رعایت کنند، در هنگام رفتن به مکان‌های پرتردد و یا ادارات حتماً از ماسک استفاده کنند.

آنچه در این میان حائز اهمیت است، تلاش کسبه برای گذر از بحران فعلی است. با توجه به اینکه معضل کرونا همچنان ادامه داشته و شروع موج جدید این بیماری از سوی مسئولان گوشزد می‌شود لازم است سیاست‌های حمایت  اقتصادی دولت برای اصناف نیز متناسب با وضع موجود تغییر کند.

کد خبر 427334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.