هشدار وزارت بازرگانی چین به آمریکا

در پی محدودیت‌های فزاینده آمریکا برای شرکت‌ها و مؤسسات چینی، وزارت بازرگانی چین به واشنگتن نسبت به تبعات چنین اقدامی هشدار داد.

به گزارش ایمنا هشدار وزارت بازرگانی چین پس از آن منتشر می‌شود که آمریکا اعلام کرد قصد دارد نام ۳۳ شرکت و مؤسسه چینی را به فهرست موجودیت آن کشور که شامل اقدامات کنترل تسلیحاتی می‌شود، وارد کند.

در صورتی که نام محققان، شرکت‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و حتی دانشجویان چینی در این فهرست منتشر شود شامل محدودیت‌های گسترده صادراتی خواهند شد و فعالیت‌هایشان با نظارت شدیدی کنترل خواهد شد.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه خود با این اقدام مخالفت ورزیده و افزوده است آمریکا به بهانه «ارتباطات نظامی و یا مسائل حقوق بشری» نام مؤسسات تحقیقاتی، افراد و شرکت‌های چینی را در این فهرست قرار می‌دهد.

این بیانیه تاکید می‌کند که آمریکا به بهانه نقض امنیت ملی چنین محدودیت‌هایی را برای دیگر کشورها از جمله شرکت‌ها و محققان چینی در نظر می‌گیرد و با این برنامه در واقع چرخه تجارت معمول و صادرات بین کشورها را مختل می‌کند.

وزارت بازرگانی چین «سرکوب شرکت‌های چینی توسط آمریکا را به بهانه‌های مختلف مورد انتقاد قرار داده» و هشدار داده است که چنین کاری حتی برای آمریکا و دیگر کشورها نیز سازنده نخواهد بود.

دولت چین در بیانیه خود آورده است که این کشور با هر تدبیر لازم از حقوق مشروع شرکت‌ها و مؤسسات خود حراست می‌کند و از آمریکا می‌خواهد فوراً دست از اقدامات نادرستش بردارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 427328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.