۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
خواص درمانی تربچه چیست؟

تربچه دارای خواص بی‌شماری مانند بهبود سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری از بروز سرطان، کاهش قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تربچه یکی از انواع سبزیجات ریشه‌ای است که در شکل‌های مختلف و به رنگ‌های قرمز، سفید، بنفش و سیاه وجود دارد. تربچه از جمله سبزی‌هایی است که هم ریشه و هم برگ آن دارای خواص زیادی است. این گیاه شگفت‌انگیز حاوی ویتامین‌های C ،K و B6، نیاسین، فولات، کلسیم، پتاسیم، مس، اسید فولیک و آنتوسیانین است؛ ویتامین C موجود در برگ این گیاه، ۶ برابر ویتامین موجود در ریشه آن بوده و فیبر، مهمترین ماده غذایی موجود در آن است. در ادامه به بیان بعضی خواص دارویی تربچه می‌پردازیم:

تربچه و بهبود سلامت دستگاه گوارش

از آنجایی که تربچه سرشار از سلولز و فیبر است، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. مقادیر بالای فیبر موجود در تربچه باعث تنظیم حرکات روده شده و در سم زدایی بدن و پیشگیری و درمان یبوست کمک می‌کند. علاوه بر این، آب تربچه با محافظت از بافت معده و تقویت سد مخاطی، باعث جلوگیری از بروز زخم معده می‌شود. سد مخاطی به محافظت از معده و روده در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و سموم مضر می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد برگ‌های گیاه تربچه نیز فواید بسیاری برای بهبود سلامت دستگاه گوارش دارد.

تربچه و پیشگیری از سرطان

تربچه سرشار از آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که اثرات رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی می‌کند و مانع بروز سرطان می‌شود. ویتامین C، اسید فولیک و آنتوسیانین موجود در تربچه به بهبود انواع سرطان به ویژه سرطان کولون، کلیه، روده و دهان کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد این نوع سبزی حاوی ترکیباتی است که هنگام ترکیب با آب به ایزوتیوسیانات‌ها تبدیل می‌شود و به از بین بردن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از پیشرفت تومورها کمک می‌کند.

تربچه و کاهش قند خون

افزایش سطح قند خون ممکن است باعث آسیب رساندن به بافت‌ها و اندام‌های بدن شود؛ بنابراین حفظ سطح قند خون اهمیت بالایی دارد. تربچه از مدت‌ها پیش به عنوان یک ماده خوراکی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت شناخته شده است. این گیاه شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد و در نتیجه پس از مصرف آن سطح قند خون افزایش پیدا نمی‌کند. همچنین مصرف این گیاه از ورود قند به جریان خون جلوگیری می‌کند.

تربچه و تقویت سیستم ایمنی بدن

برگ‌های تربچه سرشار از مواد معدنی مانند آهن و فسفر است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین، مصرف تربچه می‌تواند ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین کند، این ویتامین با جوان‌سازی گلبول‌های سفید خون، در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. علاوه بر این، آنتوسیانین‌های موجود در این گیاه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

کد خبر 427234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.