قیمت نفت برنت به بیشترین مقدار خود در ۱۰۰ روز گذشته رسید

قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در هفته‌ای که گذشت (۱۲ تا ۱۶ خردادماه مصادف با یکم تا پنجم ژوئن) موفق شد به بیشترین مقدار خود در ۱۰۰ روز اخیر دست یابد؛ این مسئله به خوبی نشان از چشم انداز مثبت معامله گران نسبت به این بازار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه سوخت جهانی است و همبستگی زیادی با میزان رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تأثیر شیوع گسترده کرونا در جهان با رکود چشمگیری مواجه شده است. در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تأثیر دو عامل مهم، شیوع ویروس کرونا و اقدامات سران کشورها برای مقابله با این بیماری نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد.

قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در هفته‌ای که گذشت (۱۲ تا ۱۶ خردادماه مصادف با یکم تا پنجم ژوئن) موفق شد به بیشترین مقدار خود در ۱۰۰ روز اخیر دست یابد؛ این مسئله به خوبی نشان از چشم‌انداز مثبت معامله گران نسبت به این بازار دارد.

در اولین روز معاملاتی هفته گذشته، به دنبال اعتراضات ضد نژاد پرستی در شهرهای بزرگ آمریکا که پس از کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه پوست مینیاپولیس رخ داد، قیمت نفت کاهش یافت. این اعتراضات از این جهت که در نهایت می‌تواند کاهش تقاضا را به دنبال داشته باشد، باعث کاسته شدن قیمت نفت شد.

اگرچه پس از عبور نسبی از موج اول شیوع گسترده کرونا در آمریکا، برخی کسب‌وکار فعالیت‌های اقتصادی خود را آغاز کرده بودند اما بر اثر این اعتراضات، مقامات محلی با هدف مهار خشونت‌ها در بسیاری از شهرها مقررات منع عبور و مرور اعلام کردند و برخی شرکت‌ها نیز به علت نگرانی از غارت فروشگاه‌های خود، دوباره آن‌ها را تعطیل کردند.

قیمت هر بشکه نفت خام آتی آمریکا برای تحویل در ماه جولای در این روز با ۲۴ سنت معادل ۰.۶۸ درصد افت به ۳۵ دلار و ۲۵ سنت رسید. این کاهش قیمت در حالی است که هر دو شاخص نفتی، روز جمعه (۹ خرداد) رشد پنج درصدی را تجربه کردند.

اگرچه اعتراضات در آمریکا و نگرانی از کاهش تقاضا در بازار، قیمت نفت را در بازار جهانی کاهش داد اما انتظار بازار برای تمدید توافق کاهش تولید توسط اوپک و متحدانش، کمی بازار را تقویت و کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد.

فل فلین، تحلیلگر مؤسسه "پرایس فیوچرز" در شیکاگو، گفت: «شایعات در مورد کاهش بیشتر تولید و زودتر برگزار شدن نشست اوپک پلاس نفت موجب تقویت بازار شده است.»

روز سه‌شنبه (دوم ژوئن برابر با ۱۳ خرداد) قیمت هر بشکه نفت برنت آتی برای تحویل در ماه اوت بر خلاف روز دوشنبه، با ۲۱ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۳۸ دلار و ۵۳ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه جولای نیز با هشت سنت معادل ۰.۲۳ درصد رشد به ۳۵ دلار و ۵۲ سنت رسید.

ویوک دار تحلیلگر بانک "کامنولث" درباره روند این روزهای بازار نفت اظهار کرد: «کل ماجرا پیرامون کاهش عرضه و ترمیم تقاضا می‌چرخد.»

بر اساس گفته‌های این تحلیلگر بازار نفت، توافق بر سر تمدید کاهش عمده تولید نفت می‌تواند قیمت‌ها را به ۴۰ دلار برساند اما برای تثبیت قیمت‌های بالاتر بازار باید تعهد تولید کنندگان به کاهش تولید را مشاهده کند.

سومین روز معاملاتی بازار انرژی در هفته گذشته، قیمت نفت برای اولین بار به بالاترین مقدار خود در سه ماه پیش از آن رسید. خوش بینی نسبت به تمدید کاهش تولید نفت از سوی گروه اوپک پلاس و همچنین ترمیم اقتصاد جهانی، از جمله دلایلی است که قیمت نفت را به این اندازه افزایش داد.

قیمت هر بشکه نفت برنت که در آخرین لحظه فعالیت بازار در روز سه شنبه، ۳.۳ درصد افزایش پیدا کرده بود، در این روز با ۷۱ سنت معادل ۱.۷۹ درصد افزایش دیگر به ۴۰ دلار و ۲۸ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم پس از رشد ۳.۹ درصدی روز سه‌شنبه با ۲.۵ درصد رشد به ۳۷ دلار و ۷۳ سنت رسید.

مؤسسه "کپیتال اکونومیکس" در یادداشتی نوشت: «در حالی که اقدامات محدود کننده ناشی از شیوع کرونا برداشته می‌شود، انتظار داریم تقاضا به تدریج بالا برود.» این مؤسسه برآورد کرده که مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط اندکی کمتر از ۹۲ میلیون بشکه در روز باشد که بیش از هشت میلیون بشکه کاهش را در روز نسبت به سال گذشته میلادی نشان می‌دهد.

روز پنج‌شنبه اما بر خلاف رشد قابل توجه قیمت نفت در جلسه معاملاتی پیشین خود، قیمت نفت از صعود به ارقام بیش از ۴۰ دلار باز ماند و شاهد کاهش بود. قیمت هر بشکه نفت برنت روز پنج‌شنبه با یک درصد معادل ۴۱ سنت افت به ۳۹ دلار و ۳۸ سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم با ۶۱ سنت کاهش به ۳۶ دلار و ۶۸ سنت رسید.

تحلیلگران بازار انرژی، نگرانی از تمدید نشدن توافق اوپک را عامل این کاهش قیمت معرفی کردند.

"لاچلان شاو" تحلیلگر بازار نفت در "نشنال بانک استرالیا" درباره این مسئله گفت: «بازار به این نتیجه رسیده که توافق بر سر تمدید کاهش تولید اندکی پیچیده است. اگر آنها (اوپک پلاس) این مکانیزم را حفظ نکنند، تمدید کاهش تولید برای ماه جولای منتفی خواهد بود. این بدین معنی است که اوپک پلاس باید دوباره به کاهش ۷.۷ میلیون بشکه‌ای به جای کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای برگردد.»

همچنین از آن جایی که کشورهایی نظیر کویت و امارات که پیش از این به صورت داوطلبانه از تولید نفت خود کاسته بودند، برای ماه‌های آتی برنامه‌ای جهت کاهش تولید خود ندارند، فارغ از تصمیم اوپک پلاس، در ماه آینده میلادی شاهد افزایش عرضه نفت در بازار انرژی خواهیم بود که این نیز به خودی خود، کاهش قیمت طلای سیاه را همراه خواهد داشت.

در آخرین روز معاملاتی هفته پیشین نیز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت در ابتدای معاملات با ۲۱ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۴۰ دلار و ۲۰ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه جولای نیز به ۳۷ دلار و ۴۳ رسید اما در آخر نفت برنت با قیمت ۴۱ دلار و ۸۵ سنت به معاملات این هفته خود پایان داد. بنابراین با احتساب این رشد، در هفته گذشته قیمت نفت خام آمریکا حدود پنج درصد و قیمت نفت برنت حدود ۱۴ درصد رشد قیمت را شاهد بوده‌اند.

لازم ذکر است مهمترین رویداد نفتی یعنی جلسه اوپک پلاس که به دلیل گفت‌وگوها بر سر پایبندی ضعیف برخی تولید کنندگان به توافق این نشست به تأخیر افتاد، قرار است امروز برگزار شود؛ بدیهی است نتیجه این نشست تأثیر به سزایی بر قیمت نفت خواهد داشت و از این رو، فعالان بازار چشم‌های خود را به اخبار خروجی این نشست دوخته‌اند.

کد خبر 427182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.