نیروهای داوطلب تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: نیروهای داوطلب که با هماهنگی سازمان مدیریت بحران به مناطق اعزام می‌شوند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

به گزارش ایمنا، اسماعیل نجار در دیدار محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان و شبکه امداد و نجات تشکل‌های جوانان و خواسته وی مبنی بر پوشش خدمات بیمه‌ای به خانواده کسانی که در این راه شهید می‌شوند، اظهار کرد: هر کسی که با هماهنگی این سازمان به عنوان کمک رسان به مناطق بحران اعزام شود به عنوان فداکار خدمتی شناخته می‌شود و این دو حالت دارد، یکی اینکه یا آن فرد وابسته به یک نهاد است که در این صورت بر اساس دستورالعمل‌های همان نهاد مربوطه کار بیمه او و خانواده اش انجام می‌شود یا اینکه نیروی داوطلب است که در صورت حادثه، فداکار خدمتی محسوب می‌شود و بر اساس آئین نامه‌ای که در حال تدوین آن هستیم حمایت خواهد شد.

وی در این نشست با تشکر از اهتمام و تلاش‌های معاونت امور جوانان و تشکل‌های مردم نهاد جوانان در حوزه امداد و نجات، افزود: در موضوع مدیریت بحران اساس کار مردم هستند و بهترین کمک به ما آموزش دادن مناسب به مردم است. اگر مردم در زمینه امداد و نجات خوب آموزش ببینند و بدانند در مواقع بحران چه کارهایی باید انجام دهند و یا چه کارهایی بیشتر به بحران دامن می‌زند، بزرگترین کمک در زمینه مدیریت بحران انجام می‌گیرد که در این زمینه سمن‌ها می‌توانند کمک‌های خوب و بزرگی داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر موضوع آموزش مدیریت بحران، تصریح کرد: اگر فردی که می‌خواهد کمک کند آموزش مناسب ندیده باشد، این کمک او می‌تواند خطرناک‌تر از کمک نکردن او باشد.
تندگویان نیز در این جلسه که محور آن معرفی شبکه تخصصی امداد و نجات سمن‌های جوانان و فعالیت‌های آن‌ها در مواقع بحران بود، گفت: در حوزه سمن‌ها پس از افزایش کمی آن‌ها که در حال حاضر به مرز ۳ هزار سمن رسیده است به سمت کیفی سازی حرکت کردیم و در این راستا شبکه‌های تخصصی سمن‌ها را ایجاد کردیم که یکی از این شبکه‌های تخصصی شبکه ملی امداد و نجات است.

وی در خصوص تشکیل شبکه تخصصی امداد و نجات، اضافه کرد: پس از وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله در کشور، سمن‌های جوانان جزو اولین نهادها و افرادی بودند که به کمک رسانی مردم شتافتند و با تخصص‌هایی که داشتند کارهای بزرگی انجام دادند که ما به این فکر افتادیم تا با تشکیل شبکه تخصصی امداد و نجات از این ظرفیت بزرگ استفاده بیشتری کنیم که در این راه دبیرخانه این شبکه را در استان اصفهان پایه گذاری کردیم و سمن‌های تخصصی این زمینه شناسایی و توسط این شبکه باهم مرتبط شدند.

تندگویان با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی تخصصی خوبی برای سمن‌های عضو شبکه امداد نجات برگزار شده است، گفت: در مواقع بحران و حوادث طبیعی این سمن‌ها به سرعت با هم هماهنگ و وظایف بین آن‌ها تقسیم و کار کمک رسانی با توجه به نیازهای استعلام شده و تخصص‌های اعضای این سمن‌ها انجام می‌شود.

معاون امور جوانان گفت: با توجه به کاری که تشکل‌های امداد و نجات ما انجام می‌دهد و ماموریت‌هایی که سازمان مدیریت بحران دارد، نیاز به یک توافق و همکاری داریم تا در این زمینه به یک جمع بندی مناسب برسیم.

وی تاکید کرد: اعضای شبکه تخصصی امداد و نجات سمن‌های جوانان دوره‌های تخصصی خوبی دیده و ساختارشان شکل گرفته است و شبکه ظرفیت بسیار خوبی است که توانستیم در دولت ایجاد کنیم تا در کنار سایر نهادهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، بتوانیم یک کار هم افزا و به دور از موازی کاری انجام دهیم.

تندگویان با بیان اینکه کمک‌های شبکه امداد و نجات و سمن‌های جوانان محدود به مواقع بحران نیست، افزود: کارگروه‌های جهادی سمن‌ها در طول سال به مناطق محروم رسیدگی می‌کنند. در همین بحث ویروس کرونا نیز در ۳۱ استان کشور تولید و توزیع اقلام بهداشتی و ضد عفونی کردن معابر داشتیم و اقدامات تشکل‌های جوانان در این زمینه بسیار چشمگیر بوده است.

معاون امور جوانان در بخش دیگری از سخنانش به مشکل موازی کاری نهادهای مختلف و عدم همکاری و هم افزایی با یکدیگر در زمینه امداد و کمک رسانی اشاره کرد و گفت: ما آمادگی این را داریم که به شرط رفع موازی کاری‌ها و دادن اختیارات، مسئولیت هر بخش تخصصی حوزه امداد و نجات را بپذیریم و سازمان مدیریت بحران برای ما وظیفه تعیین کند و از ما گزارش بخواهد.

وی ادامه داد: می‌توانیم همین روال کنونی را در پیش بگیریم و با رفع موازی کاری‌ها، تقویت آموزش‌ها و دوره‌های کارگاهی، در کنار سایر ارگان‌ها یک کار هم افزا در جهت امداد رسانی به مردم در مواقع بحران انجام دهیم.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان؛ محمد مهدی تندگویان، به همراه سجاد سالک مدیرکل دفتر مشارکت‌های اجتماعی جوانان با حضور در سازمان مدیریت بحران کشور با اسماعیل نجار رئیس این سازمان دیدار و گفت و گو کرد.

کد خبر 426958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.