داستان‌های عاشقانه؛ پرفروش‌ترین آثار ادبی جهان

رمان‌های عاشقانه افراد بسیاری را به دلیل نقش محوری عشق شیفته خود کرده و نقش مهمی در ادبیات ایفا می کنند. در واقع ممکن است رمان‌های عاشقانه را داستان‌هایی کم عمق و قابل پیش بینی بدانیم اما نمی‌توان از محبوبیت این سبک در میان افراد با سنین مختلف چشم پوشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رمان‌های عاشقانه معمولاً در لیست پرفروش‌ترین داستان‌های ادبی قرار دارند، در واقع این سبک سالیانه بیش از یک میلیارد دلار فروش دارد. اینگونه رمان‌ها در برگیرنده داستان‌هایی با موضوع عشق بوده و تمرکز آن بر رابطه عاشقانه میان دو نفر است که نتیجه معمولاً باید خوش‌بینانه پایان یابد. ژانر عاشقانه از ادبیات داستانی کهن تا رمان‌های امروزی همه کشورها را در بر گرفته است. تاریخچه این سبک را می‌توان از یونان باستان پی گرفت. گفته شده است که بیش از بیست رمان در ژانر عاشقانه از ادبیات یونان باستان باقی مانده است که البته ناتمام و ناقص هستند.

رمان‌های عاشقانه به صورت گسترده و به سرعت در جهان منتشر می‌شوند و طبق بررسی‌ها می‌توان گفت ۸۲ درصد از خوانندگان آن‌ها زنان هستند. از ویژگی‌های یک داستان رمانتیک می‌توان به این موارد اشاره کرد: داستان عاشقانه آرمان‌گرایانه است، این رمان‌ها معمولاً از زبان یک زن روایت می‌شود، اکثر رمان‌های عاشقانه از این اصل اخلاقی پیروی می‌کنند که رفتار مناسب با عشق بی‌شک در نهایت پاداشی مناسب خواهد داشت و اینکه چنین داستان‌هایی پایانی خوشی دارند.

در ابتدا حساسیت نسبت به محتواهای موجود در این رمان‌ها بسیار زیاد بود و ناشران برای چاپ آنها سانسورهای بسیاری روی این آثار انجام می‌دادند. اما به مرور زمان و با گسترش نقش اجتماعی زنان در جامعه چنین رمان‌هایی تکامل یافت و بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای که قهرمان‌های اینگونه داستان ممکن است از سنین مختلف باشند.

رمان‌های عاشقانه انواع مختلفی دارد که در اینجا به چند نمونه از آن اشاره می‌شود:

عاشقانه‌های الهام بخش: در چنین رمان‌هایی یک اعتقاد مذهبی یا معنوی مانند مهربانی نقش اساسی بازی می‌کند، از طرفی خشونت در چنین سبکی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

عاشقانه‌های ماوراءالطبیعه: یک عاشقانه ماوراءالطبیعه داستانی است عاشقانه که با عناصر آینده‌نگر، خارق‌العاده یا ماوراءالطبیعه ترکیب شده است.

عاشقانه‌های فانتزی: در اینگونه رمان‌ها واقعیت با فانتزی ترکیب می‌شود و داستان به گونه‌ای دنبال می‌شود که گویی اتفاقات آن در دنیای غیر واقعی رخ داده است.

عاشقانه چند فرهنگی: یک عاشقانه چند فرهنگی به بیان عشق میان زوج‌هایی که از یک نژاد و فرهنگ واحد نیستند می‌پردازد.

عاشقانه سفر در زمان: در چنین سبکی سفر، دو عاشق را به مدت طولانی از یکدیگر جدا می‌کند در این رمان‌ها یکی از طرفین برای ملاقات با دیگری برنامه‌ریزی می‌کند و به صورت مدام در فکر محبت میان خود و معشوق است.

به صورت کلی می‌توان گفت داستان‌های رمانتیک هوشمندانه متنوع، تازه و جذاب هستند. این ژانر معمولاً باید در برگیرنده دو عنصر باشد که یکی از آنها بهره‌مندی از یک داستان مرکزی درباره عشق و دیگری یک پایان عاطفی و خوش‌بینانه در انتهای داستان است. چنین نوشته‌هایی می‌تواند هر لحن و سبکی داشته باشد، در هر مکان و زمانی تنظیم شود و سطوح مختلفی از احساس را دارا باشد. ممکن است نوشتن اینگونه رمان ساده به نظر برسد، اما واقعیت این است که برای نوشتن آنها نیاز به زمان، تلاش، خلاقیت و برنامه‌ریزی دقیق وجود دارد.

در ادامه با چند نمونه از این رمان‌های عاشقانه آشنا خواهیم شد:

بیمار انگلیسی، اثر مایکل اونداتیه

مایکل اونداتیه متولد ۱۲ سپتامبر ۱۹۴۳ و یک نویسنده کانادایی سریلانکایی‌تبار است. او یکی از نویسندگان مطرح جهان است که در کارنامه کاری خود پنج رمان و ۱۱ مجموعه شعر و سه گلچین ادبی دارد. دانته با کتاب‌های بیمار انگلیسی و پوست شیر به شهرت جهانی رسید، همچنین موفق شد با کتاب «بیمار انگلیسی» برنده جایزه "من بوکر" سال ۱۹۹۲ شود. داستان این رمان اینگونه روایت می‌شود که در خلال جنگ جهانی دوم خلبانی گمنام دچار حادثه می‌شود و در شمال آفریقا سقوط می‌کند. او که به سبب زخم‌های هولناک و شوک روانی نام خود و گذشته را به یاد نمی‌آورد، با نام بیمار انگلیسی به نیروهای متفقین در ایتالیا تحویل داده می‌شود. در آنجا پرستاری به نام هانا با اجازه سرپرست بیمارستان او را در صومعه‌ای در ایالت توسکانی بستری و از او مراقبت می‌کند، کتاب حول محور رابطه عاشقانه‌ای که بعدها میان این خلبان و پرستار صورت می‌گیرد می‌چرخد.

تاریخ عشق، اثر نیکول کراوس

تاریخ عشق، دومین رمان نیکول کراوس است و داستانی پیچیده دارد؛ چرا که داستان زمان ثابتی ندارد و میان گذشته و آینده در گذر است و توسط چندین شخصیت و گاهی اوقات در قالب نامه، خاطرات روزانه و حتی رمان در رمان روایت می‌شود. کتاب، نوعی داستان رازآلود است که در آن، تغییر اسامی، خیانت و هویت‌های محرمانه به چشم می‌خورد. آلما سینگر چهارده ساله در تلاش است تا علاجی برای تنهایی مادرش پیدا کند. او که باور دارد علاج این تنهایی در کتابی است که مادرش با عشق و علاقه مشغول کار روی ترجمه‌ آن است، تصمیم می‌گیرد تا نویسنده کتاب را پیدا کند. آن سوی نیویورک، پیرمردی به نام لئو گورسکی تلاش می‌کند تا کمی بیشتر زنده بماند. او روزهایش را با فکر و خیال درباره عشق از دست رفته خود می‌گذراند؛ عشقی که شصت سال پیش، قریحه و قدرت نوشتن یک کتاب را در او به وجود آورد. گرچه لئو از این موضوع بی خبر است، اما کتاب او با گذر از اقیانوس‌ها و نسل‌ها و با تغییر زندگی‌های بی شمار، از گزند زمان مصون مانده است. این رمان با ترجمه ترانه علیدوستی در آذرماه سال ۹۵ منتشر و پس از یک سال بیش از ۱۰ بار تجدید چاپ شد.

من پیش از تو، اثر جوجو مویز

نویسنده این کتاب قبل از نوشتن رمان روزنامه‌نگار بود. او سال‌های زیادی به عنوان یک روزنامه‌نگار موفق کار کرد و بعد از آن که استعداد نویسندگی را در وجود خود دید، شروع به نوشتن کرد. او شخصیت‌های رمان‌های خود را از افراد واقعی اطرافش انتخاب می‌کند و همواره از افرادی که با او در تماس هستند الهام می‌گیرد. "من پیش از تو" مشهورترین رمان جوجو مویز بریتانیایی تا به امروز بوده است که بلافاصله پس از انتشار در سال ۲۰۱۲، در صدر پرفروش‌ترین‌های بریتانیا جای گرفت و خیلی زود مورد توجه مجلات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. این رمان عاشقانه نه تنها توانست به کتابی محبوب در میان خوانندگان تبدیل شود؛ بلکه نظر مثبت اکثر منتقدان را نیز جلب کرد. انتشار این کتاب در ایران با استقبال بسیار چشمگیری روبه‌رو شد.

داستان این کتاب اینگونه روایت می‌شود که دوشیزه لوییزا کلارک ۲۶ ساله با خانواده خود زندگی می‌کند. او جاه طلب نیست و صلاحیت‌های کمی دارد و مدام از خواهر کوچک‌تر خود، ترینا، کم می‌آورد. لوییزا که در تأمین خانواده کمک می‌کند، شغل خود را در یک کافه محلی از دست می‌دهد. بعد از چندین تلاش بی‌نتیجه، بالاخره یک موقعیت استخدامی خاص به دست می‌آورد: کمک برای مراقبت از ویل ترینر، یک مرد جوان موفق و ثروتمند که دو سال پیش از آن در اثر سانحه موتورسیکلت فلج شده‌است. مادر ویل، کامیلا، لوییزای بی‌تجربه را استخدام می‌کند تا به زندگی ویل طراوت ببخشد.

سیر عشق، اثر آلن دوباتن

آلن دوباتن نویسنده، فیلسوف و مجری تلویزیونی سوئیسی است که در انگلستان زندگی می‌کند. او حدود ۵۰ سال سن دارد و در آثار خود با نگاهی فلسفی موضوعات گوناگون را بررسی می‌کند. "سیر عشق" دومین رمان عاشقانه از آثار آلن دو باتن است. در این کتاب دو باتن قصد دارد به خواننده تذکر دهد که عشق یک مهارت است نه یک اشتیاق. شخصیت‌های این داستان ربیع خان و کرستن مک لیلاند نام دارند که یکی اهل بیروت و دیگری اسکاتلندی است. این دو از طریق کار در ادینبرگ با هم ملاقات می‌کنند و رفته رفته عاشق یکدیگر شده، ازدواج می‌کنند و صاحب دو فرزند می‌شوند. این کتاب به طرز واقع‌گرایانه‌ای زندگی این دو نفر را از زمان عاشق شدن بررسی می کند و عواملی که سبب نگه داری یک رابطه عاشقانه و بقای آن می‌شود را بازگو می‌کند. می‌توان گفت این کتاب ترکیبی از روانشناسی، فلسفه و تجربه‌های احساسی است. تصور جامعه بر این است که تنها شروع یک عشق است که اهمیت دارد اما دو باتن با این نظر مخالف است و اهمیت حفظ و نگه داری عشق را بیش‌تر می‌داند.

بخت پریشان، اثر جان گرین

این کتاب بلندپروازانه‌ترین و اندوهبارترین اثر جان گرین نویسنده آمریکایی است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و در هفته اول فروش، رتبه نخست لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز را به خود اختصاص داد. هازل، دختر نوجوانی است که معجزه‌ای پزشکی باعث کوچک شدن تومور سرطانی او شده و فرصت چند سال زندگی بیشتر را به او داده است. هازل هیچ گاه زندگی چندان خوشحال کننده‌ای نداشته اما زمانی که در گروه حمایت از کودکان سرطانی با پسری به نام آگوستوس واترز آشنا می‌شود، زندگی‌اش، شکلی کاملاً جدید و متفاوت به خود می‌گیرد. بخت پریشان، اثری خردمندانه، رک و گزنده است. این اثر موفق، به شکل درخشانی به ماجراهای جالب، هیجان‌انگیز و تراژیک زندگی و عشق می‌پردازد.

بلندی‌های بادگیر، اثر امیلی برونته

بلندی‌های بادگیر با دو راوی اصلی روایت می‌شود، داستان با روایت لاکوود آغاز شده و پایان می‌یابد. لاکوود بیرون از ماجرا قرار دارد، وضعیت را آنگونه که می‌بیند معرفی کرده و تمام رمان را نقل می‌کند، اما او در بلندی‌های بادگیر تنها یک مهمان بوده و داستان را نلی دین برایش تعریف کرده است. البته برخی از بخش‌های داستان نلی، خود از شخصیت‌های دیگری گرفته شده است، که گاهی روایت در روایت، می‌شود. بلندی‌های بادگیر در واقع نام عمارتی است که ارنشاوها در آن ساکن هستند.

هیث‌کلیف بچه رها شده‌ای است که ارنشاو در خیابان می‌یابد و به سرپرستی پذیرفته و همراه خود به خانه می‌آورد. هیندلی، پسر خانواده از همان ابتدا به دشمنی با هیث‌کلیف می‌پردازد در حالی که کیتی، دختر خانواده روابط صمیمانه‌ای با او می‌یابد. مرگ آقای ارنشاو، مخالفت هیندلی، اختلاف طبقاتی هیث‌کلیف با کیتی و آشنایی خانواده ارنشاو با خانواده ثروتمند و اشرافی لنیتون، سبب ازدواج کیتی با ادگار لنیتون می‌شود. هیث‌کلیف سه سال پس از ناپدید شدن با ثروتی هنگفت و با کینه‌ای از هیندلی، کیتی و ادگار، برای انتقام و با هدف به ذلت نشاندن آنها و به دست آوردن همه ثروت این دو خانواده باز می‌گردد.

کد خبر 426762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.