دادکان: بودجه فرهنگی باشگاه‌ها خرج بوقچی‌ها و هوچی‌ گر می‌شود

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با بیان اینکه در جلسات تنظیم اساسنامه این فدراسیون حضور داشته و ایرادات فیفا به آن واقعیت دارد، گفت: این اساسنامه دست نویس تفکرات وزارت ورزش است!

به گزارش ایمنا، محمد دادکان در خصوص پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال و ایرادات فیفا به این اساسنامه که با تکذیب فدراسیون همراه بود، گفت: ما تکذیب را خوب یاد گرفته‌ایم! این واقعیت دارد. همین امروز که با شما صحبت می‌کنم در فدراسیون جلسه‌ای برای تغییر مجدد اساسنامه برگزار شده است. ببینید منشأ این کار کجا است.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال تاکید کرد: خود من در جلسه تغییر اساسنامه به عنوان نماینده وزارت کار شرکت کردم. این اساسنامه در واقع دست نویس تفکرات وزارت ورزش است نه فدراسیون فوتبال.

دادکان درباره اینکه مهدی علی نژاد معاون وزیر ورزش دخالت این وزارتخانه را در تنظیم اساسنامه رد کرده است، تصریح کرد: اصلاً چنین چیزی نیست. با صراحت می گویم. خود من در آن جلسه حضور داشتم. در آن جلسه اختلاف سلیقه هم بود. وزارت ورزش دارد این اساسنامه‌ها را تنظیم می‌کند بخصوص برای فوتبال. این را می‌دهد به فدراسیون و می‌گوید روی آن کار کنید.

اساسنامه فدراسیون فوتبال با دلالی تهیه شده است

وی در ادامه با انتقاد از سیاست وزارت ورزش یادآور شد: خیلی راحت یکسری از پرسنل وزارت ورزش با دلالی گری این اساسنامه را تهیه کرده اند. من هم دو بار در این جلسه بودم. وقتی دیدند صحبت‌هایی می‌کنم - که به مذاقشان خوش نمی‌آید - دیگر مرا دعوت نکردند.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا این روند نتیجه‌ای هم خواهد داشت؟ تاکید کرد: نه؛ کار سختی است. کسی که دبیر کل فدراسیون فوتبال شده است (مهدی محمدنبی) می‌گوید همه چیز درست است و به خوبی انجام شد. چه کسی این اساسنامه را دید؟ ما هم صحبت می‌کنیم؛ چه کسی گوش می‌کند؟

دادکان افزود: خیلی راحت می گویم. کل دولت فعلی ۶ ماه دیگر سر کار است و سپس جو جامعه می‌رود به سمت انتخابات. دوستان وزارت ورزش ماندگار نیستند و می‌روند مثل قبلی‌ها که نماندند و رفتند. خواهشا کاری برای پیشرفت فوتبال انجام بدهند. تغییر اساسنامه به وزارت ورزش ارتباطی ندارد. وزارت، آدم‌های خودش را برای این کار می‌گذارد؛ از آن بالا گرفته تا کارشناس و دلال‌ها.

وی با بیان اینکه در گذشته فقط دو مدیر عامل باشگاه در انتخاب رئیس فدراسیون نقش داشتند، گفت: یک روز برای انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال در دوره خودمان دو مدیر باشگاه رأی می‌داد. امروز ۳۲ مدیر باشگاه رأی می‌دهند. این کار را فدراسیون فوتبال کرده است؟ خیر؛ این کار را وزارت ورزش می‌کند. شما باید اول به خاطر خدا و بعد به خاطر وجدان بیدار مردم کار کنید. ۳۲ مدیر باشگاه را برای انتخابات فدراسیون گذاشته اند که اگر مسئولان فدراسیون با ۳۲ هیأت لابی کردند، وزارت هم بتواند با باشگاه‌ها لابی کند.

بودجه فرهنگی خرج بوقچی ها و هوچی گر می‌شود

محمد دادکان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فرهنگ در ورزش و فوتبال و پسوند فرهنگی در باشگاه‌های ایران، گفت: فرهنگ مجموعه‌ای است که بیش از صد تعریف دارد و شامل آداب، رسوم، قوانین، دانش و … است. بعضی‌ها دارای مفهوم عام است و بعضی‌ها دارای مفهوم خاص. در هیچ کجای دنیا نمی‌گویند باشگاه فرهنگی ورزشی رئال مادرید یا بایرن مونیخ. آنجا فرهنگ جا افتاده است.

وی که با رادیو جوان گفتگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که یعنی پسوند فرهنگی از سوی باشگاه‌ها عوام‌فریبی است؟ اظهار کرد: خوشحالم که شما به من کمک می‌کنید! وقتی می آییم فرهنگ را کنار باشگاه می‌گذاریم چه کار فرهنگی انجام می‌دهیم که برایش بودجه‌ای را هم در نظر می‌گیریم. آن بودجه فقط خرج کسانی است که بوق بزنند و هوچی گری کنند و علیه تیم مقابل شعار بدهند. باشگاه‌ها باید لفظ فرهنگی را از سر در خود بردارند. چون اتفاقی در باشگاه نمی‌افتد. مدیر یک باشگاه دنبال بقای خودش و تیمش است.

دو مدیر تماس گرفتند و گفتند نمی‌توانیم سرمربی خود را عوض کنیم

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه اتاق فرهنگی باشگاه‌ها دست لیدرها و بوقچی ها است، خاطرنشان کرد: در بیش از ۹۰ درصد باشگاه‌ها اینطور است. دو مدیر یکی از لیگ برتر و یکی از لیگ دسته اول آغاز این فصل با من تماس گرفتند و گفتند تیمشان دست تماشاگران است و می‌خواهیم مربی عوض کنیم ولی نمی‌گذارند. اگر بخواهید اسم هم می برم ولی الان نه که لیگ می‌خواهد شروع شود. حتی مدیر کارخانه با من تماس گرفته که چطور باید با اینها کنار بیاییم و راهکار شما چیست. وقتی فرهنگ در یک باشگاه معنا و مفهوم خاص خودش را ندارد می‌خواهید چه چیزی را در باشگاه داشته باشید؟ فرهنگی یدک کش باشگاه‌ها برای بهتر هزینه کردن در باشگاه و گرفتن بودجه است نه در جهت بهینه بلکه در جهت رفع روزمرگی خودشان.

دادکان با اشاره به بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: اولین نفری بودم که قبل از آنکه فیفا این اطلاعیه‌ها را بدهد در سال ۲۰۰۵ و مقدماتی جام جهانی خانم‌ها را در بازی ایران و بحرین به ورزشگاه راه دادم. وقتی هم به دانشگاه آزاد رفتم در فینال لیگ بسکتبال بین مهرام و دانشگاه، خانم‌ها را راه دادم و مورد هجمه قرار گرفتم و شلوغ بازی هم شد. این حق بانوان است. نیمی از جامعه ما خانم‌ها هستند. همان روز هم دو دختر خودم را به سالن برده بودم.

برای ترس از محرومیت می‌گویند بانوان به ورزشگاه بیایند

وی درباره اینکه آیا بستر برای حضور بانوان در ورزشگاه فراهم است؟ گفت: چه کسی بستر را آماده کرده است؟ الان فیفا به ما فشار می‌آورد بانوان در ورزشگاه باشند. چه اشکالی دارد ولی وزارت ورزش آماده نیست. اینها برای ترس از محرومیت می‌گویند آماده ایم. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برای ترس از محرومیت از فوتبال می‌گویند خانم‌ها به ورزشگاه بیایند آنهم گزینشی. عرف بین المللی می‌گوید نیمی از جامعه بانوان هستند که آنها هم باید با حضور در ورزشگاه هیجان خود را تخلیه کنند.

محمد دادکان در پاسخ به این سوال که یعنی باید کلمه فرهنگی را از سر در باشگاه‌ها حذف کنیم؟ اظهار کرد: اگر این کار را کنیم، کار روتینی را انجام داده ایم. فرهنگ در خون و پوست و گوشت و استخوان آن جامعه است. راحت بگویم؛ الان می‌توانیم بگوییم آدمی را که می‌خواهند جراحی کنند باید بیهوشش کنند ولی اگر بخواهند از نظر وجدانی آن آدم را جراحی کنند باید بیدارش کنند. ما باید ببینیم سیاستمان کدام است. آیا می‌خواهیم جامعه را بیدار کنیم و روی وجدان آن کار کنیم؟ من قبلاً گفتم یک واژه مردم ما را عذاب می‌دهد. آنهم کلمه «متعهد به کار» است. یک واژه دیگر هم جدید آمده است به نام «حباب» مثل حباب سکه و دلار و … که می‌گویند خیلی زود می‌رود. این واژه‌ها را کنار بگذاریم.

منبع: مهر

کد خبر 426638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.