اهداف بنیاد نوآوری دکتر زین الدین چیست؟

توانمندسازی، تأمین محتوا، کمک به دانشجوها و افراد علاقه مند به فناوری و کسب و کارهای نو از جمله اهداف بنیاد نوآوری و توسعه فناوری دکتر زین الدین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گفت‌وگوی زنده پیرامون اهداف و مأموریت‌های بنیاد نوآوری و توسعه فناوری دکتر زین الدین، شامگاه یک شنبه ۱۱ خردادماه و به مناسبت دومین سالگرد درگذشت دکتر زین الدین به صورت آنلاین برگزار شد. در این برنامه مهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بابک مختاری، رئیس سابق پارک علم و فناوری خوزستان و مجید دهبیدی پور، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف حضور داشتند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در مورد محمود زین الدین گفت: افراد باهوش، مسائل مختلف را با یک روش حل نکرده، به طور قالبی فکر نمی‌کنند و برای هر مسئله راه حل مخصوص به خود را دارند، تفکر دکتر نیز به این شکل بود و برای هر مسئله متناسب با شرایط مسئله راه‌حلی داشت. او ذهنی پیوسته درگیر و خستگی ناپذیر داشت.

پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این برنامه آنلاین اظهار کرد: قانون استفاده حداکثر از تولید داخل، یادگار بی‌بدیل دکتر شیخ زین الدین برای شرکت‌های دانش بنیان است؛ این قانون کمک بسیاری کرد تا مسئولان ملزم به حمایت از تولید داخل شوند. گام‌های اول این قانون را دکتر برداشت که بعد از طرح در مجلس به صورت قانون درآمد.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کانون‌های دانش صنعت و بازار نیز با پیگیری دکتر زین الدین با محوریت بخش خصوصی اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از مدیران ارشدی که برای بخش خصوصی انتخاب می‌شوند، تجربه مدیریت در این حوزه را نداشته و احساسی نسبت به مشکلات این بخش و نیازهای آن ندارند، اما دکتر زین الدین که در بخش خصوصی و در بالاترین سطح هیئت مدیره کار کرد، طی این سال‌ها به بهترین وجه نیازهای بخش خصوصی را برطرف کرده و از شرکت‌ها حمایت کرد.

بابک مختاری، رئیس سابق پارک علم و فناوری خوزستان نیز یکی دیگر از سخنرانان این برنامه آنلاین بود، وی در این برنامه اظهار کرد: چنانچه قصد ورود به کسب و کارهای نوآورانه را داشته باشیم، چه به عنوان مدیر یک کسب و کار و چه به عنوان مدیر یک حوزه وسیع، داشتن بعضی خصوصیات الزامی است.

رئیس سابق پارک علم و فناوری خوزستان افزود: خودساخته بودن، جسور بودن، نوآور بودن، توانایی رهبری و تعامل داشتن بسیار مهم است و چنانچه فردی این قابلیت‌ها را نداشته باشد در مدیریت کسب و کار نوپا دچار مشکل می‌شود. دکتر زین الدین تمامی امکانات را در اختیار کسب و کارها قرار می‌داد تا به خودباوری برسند و رشد کنند.

وی گفت: حوزه نوآوری و فناوری ایران از سال ۸۱ و از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شروع شد. سال ۸۵ و با روی کار آمدن دولت جدید، بسیاری از افراد فعال در حوزه علم و فناوری به کار خود ادامه ندادند، آن زمان تنها هشت پارک و ۲۶ مرکز رشد تشکیل شده بود و کل اعضای فعال این اکوسیستم به ۵۰ نفر نمی‌رسید.

مختاری ادامه داد: رشد و تشکیل این مراکز نوآوری با کمک دکتر زین الدین انجام شد؛ این ساختارهای انعطاف پذیر موجب شد تا افراد بیشتری در زمینه نوآوری فعالیت کنند و این اکوسیستم نوآورانه را گسترش دهند. اولین ساختمان پارک علم و فناوری استان خوزستان و کردستان، محصول تفکر نویی بود که او داشت.

وی اظهار کرد: دکتر زین الدین حساسیت بالایی در ارائه چهره‌ای مطلوب از پارک‌های علم و فناوری داشت که بخشی از آن به ساختارهای این پارک‌ها مربوط می‌شود؛ او معتقد بود ساختار پارک‌های علم و فناوری در استان‌های مختلف باید با یکدیگر متفاوت باشد، زیرا ساختار اقتصادی استان‌ها متفاوت است و باید به عنوان نهاد توسعه منطقه‌ای فعالیت کند.

مجید دهبیدی پور، با اشاره به سابقه همکاری با دکتر زین الدین و تعریف وی از دانشگاه‌های کارآفرین، خاطرنشان کرد: این دانشگاه‌ها محل بروز استعداد است و محیطی را آماده می‌کند تا استعداد فرزندان ما بروز پیدا کند؛ مهم آن است در دانشگاه‌ها محیطی فراهم شود تا استعداد نهفته دانشجویان، بروز پیدا کند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف با اشاره به اهداف و مأموریت‌های بنیاد، افزود: توانمندسازی، تأمین محتوا، کمک به دانشجوها و کسانی که علاقه مند به فناوری، کسب و کارهای نو و پروراندن ایده هستند از جمله اهداف این بنیاد است؛ این بنیاد در تلاش است تا زمینه ارتباط میان کسانی که نیازمند خدمات مشاوره هستند و افرادی را که سال‌ها در زمینه‌های علم و فناوری تجربه دارند فراهم کند.

کد خبر 426569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.