تصمیم‌گیری درباره مرمت ترک دوم گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله با شورای راهبردی است

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد که شورای راهبردی پایگاه جهانی میدان نقش جهان و مشاورین پروژه مرمت ترک دوم گنبد مسجد شیخ لطف الله، تصمیم‌گیران نهایی درباره چگونگی انجام آن هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرمت ترک اول گنبد مسجد شیخ لطف الله به دلیل آنچه دو رنگ شدن این اثر جهانی عنوان شد، حواشی بسیار زیادی به دنبال داشت. مرمتگر این ترک از گنبد استاد رحمت الله رضایت بود که بسیاری از کارشناسان کار او را تأیید و بسیاری عملیات مرمت را زیر سوال بردند. پس از حواشی مرمت ترک اول، پایگاه جهانی میدان نقش جهان و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کردند که برای مرمت ترک دوم گنبد شورای راهبردی متشکل از متخصصان، استادکاران و صاحب‌نظران تشکیل خواهد شد و ضمن بررسی مرمت ترک اول، نقشه راه مرمت ترک دوم را تعیین خواهند کرد. در چند روز اخیر چند شایعه در مورد تغییر مرمتگر گنبد در برخی رسانه‌ها منتشر شده است.

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در همین رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: روند مرمت ترک دوم مسجد شیخ لطف الله نسبت به ترک اول تغییری پیدا نکرده و تنها یک شورای راهبردی تشکیل شده که بر کار نظارت دارد ضمن اینکه تمام تصمیمات حتی انتخاب مرمت‌گر با آن شورا است.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌های مرمتی این اداره‌کل، توضیح داد: مراحل مرمت مسجد امام (ره) در این چند سال با سرعت خوبی پیش رفته و تنها دو ترک دیگر از آن باقی مانده که طرح مرمت این دو ترک آماده شده و مرمت‌گران در حال پیاده سازی هستند. امیدواریم نیمه اول سال این کار به پایان برسد، در غیر این صورت این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

الهیاری با اشاره به کارگاه‌های مرمتی عالی قاپو، افزود: در عالی‌قاپو چندین کارگاه مرمتی در حال اجرا وجود دارد. ایوان عالی قاپو مشکل خاصی ندارد، اما در اطراف آن پروژه‌های مرمتی مختلفی در حال انجام است. بحث مرمت در بناهای تاریخی پایدار و همیشگی است و مساله مهم اتمام آن‌ها و آغاز گام‌های بعدی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره مرمت‌های ایوان چهلستون تاکید کرد: یکی از پروژه‌های شاخص مرمتی در چند سال اخیر، ایوان چهلستون است. تاکنون بحث مرمت تزئینات آن تا ۷۰ درصد پیش رفته و بخش مهم سازه‌های چوبی دو پوش آن انجام شده است. این برنامه با بودجه بسیار کم با سرعت بالا و کیفیت خوب صورت گرفته و حجم عملیات با پروژه‌های دیگر قابل مقایسه نیست‌.

بازگشایی اماکن تاریخی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی درباره بازگشایی بناها و موزه‌ها و اماکن تاریخی، اظهار کرد: در استان اصفهان از اول خرداد به صورت عملیاتی این کار انجام شد و پروتکل‌های بهداشتی اداره‌کل میراث فرهنگی نیز در ستاد مبارزه به کرونا استان تصویب شد و به مجموعه‌های زیر نظر میراث فرهنگی ابلاغ شد.

الهیاری افزود: بازدیدها در تعطیلات هفته گذشته اگرچه نسبت به گذشته بسیار پایین، اما قابل قبول بود. اگر بخواهیم چرخ گردشگری را به حرکت در بیاوریم باید با تدوین پروتکل قوی تمام اماکنی که گردشگر با قصد بازدید از آن‌ها سفر می‌کند را ایمن کنیم. در بناهای تاریخی رعایت فاصله گذاری اجتماعی بسیار اهمیت دارد و تعداد بازدیدکنندگان باید با فضای کالبدی بنا تناسب داشته باشد. در فروش بلیط ظرفیت مشخصی برای هر ساعت در نظر گرفته شده و ورود بازدید کننده جدید با خروج بازدید کنندگان قبلی اتفاق می‌افتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضدعفونی کردن محوطه‌ها و محل‌هایی که مردم ممکن است با آن تماس داشته باشند به صورت مداوم انجام می‌شود ضمن اینکه فروش بلیط نیز الکترونیکی و آنلاین شده است. همچنین پرسنل و کارکنان در تمام بناها و اماکن آموزش‌های لازم را دیدند و از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند.

کد خبر 426561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.