سرنوشت لایحه امنیت زنان/میانگین سن اعتیاد زنان ۳۵ سال است

ساخت مسکن برای ۱۵۰۰ خانوار زن سرپرست و دارای معلول، زنان قربانی اسیدپاشی مدل لباس شدند، افزایش احتمال دو قلوزایی زنان با بالا رفتن سن، لایحه امنیت زنان در برابر خشونت خارج از نوبت رسیدگی می‌شود، میانگین سن زنان معتاد ۳۵ سال است را در بسته خبری زنان و خانواده بخوانید.

به گزارش ایمنا، تفاهم‌نامه سه جانبه ساخت مسکن برای ۱۵۰۰ خانوار دارای عضو معلولیت شدید و خیلی شدید میان قرارگاه خاتم الانبیا، سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن به امضا رسید.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه تاکنون این سازمان ۱۲۳ هزار واحد برای مددجویان ساخته است، اظهار کرد: ۸۷ هزار واحد مسکونی از این واحدها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به مددجویان تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه در ۱۶ ماه ا خیر ۲۱ هزار واحد مسکونی در اختیار مددجویان بهزیستی قرار گرفته، افزود: ۱۴ هزار خانوار دارای دو معلول و بیشتر داریم که به هشت هزار و ۷۰۰ خانوار، واحد مسکونی تحویل شده است سایر خانوارهای دارای دو معلول به بالا نیز تا پایان سال جاری با همکاری بنیاد مستضعفان خانه دار می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص این تفاهم‌نامه سه جانبه، تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، ۱۵ هزار واحد مسکونی به خانوارهای دارای عضو معلول واگذار می‌شود که در فاز نخست ۱۵۰۰ خانوار دارای عضو شدید و خیلی شدید تا پایان امسال تحویل می‌شود که کلیه مراحل ساخت مسکن از طراحی و صدور پروانه تا صدور پایان کار با مشارکت بنیاد مسکن، قرارگاه خاتم و بهزیستی است.

قبادی دانا افزود: یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان هزینه ساخت هر متر مربع از این ۱۵۰۰ واحد است که ۷۵ درصد هزینه را بهزیستی و ۲۵ درصد باقی مانده را قرارگاه خاتم متقبل شده است، بنیاد مسکن نیز برای آن دسته از خانوارهایی که نمی‌توانند زمین ساخت این واحدها را تهیه کنند زمین به رایگان تهیه کرده و همچنین هزینه پروانه ساخت از سوی بنیاد مسکن تقبل شده است.

زنان قربانی اسیدپاشی مدل لباس شدند

مدیر یک مجموعه فرهنگی، هنری از انتخاب زنان قربانی اسیدپاشی به عنوان مدل لباس برای اولین بار خبر داد.

آمن خادمی، طراح لباس و مدیر مجموعه فرهنگی‌هنری ماهورا در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصاویری از مدل شدن بانوان قربانی اسیدپاشی خبر داد و گفت: ما با همکاری انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی موفق شدیم نظر مثبت این زنان را جلب کرده و از آنها به عنوان مدل برای تبلیغ و نشان دادن لباس‌های این برند استفاده کنیم.

وی درباره پوشاندن لباس‌های این برند بر تن قربانیان اسیدپاشی برای نخستین بار در ایران، افزود: در جامعه ما و در تمامی جهان افرادی هستند که به دلیل حوادث مختلف زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهند، قربانیان اسیدپاشی از جمله این گروه‌ها هستند که با تحمل دردهای زیاد جسمی بعد از حادثه و نقص عضو، از نظر روحی نیز با مخاطرات و مصائب زیادی مواجه می‌شوند؛ چرا که زنان قربانی اسیدپاشی به دلیل تفاوت‌های روانی بیش از مردان به زیبایی اهمیت می‌دهند و گوشه‌نشینی و منزوی شدن زنان قربانی اسیدپاشی را بیش از مردان تهدید می‌کند.

وی اظهار کرد: بر آن هستیم تا نشان دهیم که زنان حتی با داشتن صورت‌هایی که تحت تأثیر اسیدپاشی ترکیب قبلی خود را از دست داده، نیز زیبا بوده و می‌توانند به لباس‌هایی که ما برای طراحی و دوخت آنها ساعت‌ها وقت گذاشته‌ایم طراوت و زیبایی را هدیه کنند.

خادمی خاطرنشان کرد: بر آن هستیم که ثابت کنیم زیبایی زنان تنها در قالب صورت‌هایی با ترکیب منظم و لبریز از آرایش‌های امروزی خلاصه نشده، به همین دلیل و با ایمان به زیبایی همه جانبه قربانیان اسیدپاشی طی صحبت با انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی موفق شدیم نظر مثبت این زنان را جلب کرده و از آنها به عنوان مدل برای تبلیغ لباس‌های دوخته شده توسط این گروه و نشان دادن زیبایی‌های آنها بهره‌برداری و ثابت کنیم زنان در هر شرایطی می‌توانند جهان و اطراف خود را زیبا کنند.

احتمال دو قلو زایی زنان با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد

تحقیقاتی که اخیراً در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا انجام شده است، نشان می‌دهد، احتمال دوقلو باردار شدن زنان پس از سن ۳۰ سالگی بالا می‌رود، این امر به دلیل واکنش تکاملی برای مبارزه با کاهش ماندگاری جنین رخ می‌دهد.

با وجود اینکه دانشمندان قبلاً به خوبی به این موضوع پی برده بودند که احتمال دوقلو باردار شدن زنان در میانه عمر بالا می‌رود، یافته‌های تحقیقاتی که امروز در یک مجله معتبر پزشکی منتشر شده‌اند، تاریخچه تکامل علت این پدیده را توضیح می‌دهند.

یکی از دانشمندانی که این تحقیقات را انجام داده است، گفت: دفعات تخمک گذاری مضاعف برای حفظ باروری زنان تکامل یافته است که دفعات تخمک گذاری مضاعف به معنی آزاد شدن دو تخم در یک چرخه قاعدگی است.

این دانشمند در ادامه می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که احتمال آزاد شدن دو تخمک با افزایش سن زنان افزایش می‌یابد، زیرا واکنش تکامل یافته کاهش وابسته به سن به ماندگاری جنین وابسته است.

دانشمندان کشف کردند با استفاده از آزمایش‌های شبیه سازی شده، توانستند که در جمعیت موروثی، تکامل به یک سناریوی کمک می‌کند که به موجب آن دو تخم آزاد می‌شوند اما فقط یکی از آنها متولد می‌شود، این موضوع نشان می‌دهد که تولدهای دوقلو به جای اینکه یک راه برای افزایش تولیدمثل باشد، یک نتیجه فرعی برای بارور شدن هستند.

بسیاری از کشورها در طی چند دهه گذشته شاهد افزایش فراوان دو قلو زایی بوده‌اند، این امر به دلایلی همچون استفاده از تکنیک‌های کمک بارداری، بهبود تغذیه و تأخیر در فرزند آوری روی می‌دهد، دانشمندان در چندین دانشگاه در سراسر دنیا برای انجام شبیه سازی با استفاده از مدل‌های ریاضی همکاری کردند.

محققان به منظور پاسخ به الگوی افزایش و کاهش تولدهای دوقلو با سن مادر، دریافتند که اکثر خانم‌ها در سنین بالا به احتمال قوی در طی هر چرخه دو تخمک آزاد می‌کنند با این وجود فقط تعداد کمی از این تخمک‌ها منجر باروری دوقلو می‌شود.

محققان شواهد مهمی را ارائه می‌دهند که چگونه تکامل گذشته هنوز هم بر زندگی مدرن تأثیرگذار است، این موضوع بیانگر این مسئله است که به تأخیر انداختن فرزند آوری احتمال دو قلو زایی را بالا می‌برد.

لایحه امنیت زنان در برابر خشونت در خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به قتل دختر نوجوان گیلانی، اظهار کرد: لایحه امنیت زنان در برابر خشونت در خارج از نوبت با دستور رئیس جمهوری رسیدگی می‌شود.

معصومه ابتکار افزود: این جنایت یک فاجعه دردناک برای جامعه به خصوص جامعه زنان بود که رئیس جمهور نیز برای مقابله و پیشگیری از فاجعه‌های این چنینی دستور رسیدگی داد، تا از این وقایع جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه این فاجعه خاص کشور ما نیست و در تمام دنیا نیز اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: خشونت خانگی یکی از مهمترین مسائل کشورهاست که به یک معضل تبدیل شده است همچنین در سند ارتقا جایگاه و وضعیت زنان و خانواده به عنوان یک سند جامع ارتقا عدالت اجتماعی و جنسیتی از مهمترین مباحث آن است.

ابتکار با تاکید بر اینکه عدالت در تمام عرصه‌ها همواره مورد تائید اسلام در قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) بوده، گفت: هدف اصلی این سند ارتقا جایگاه زنان و خانواده، کاهش آسیب‌ها و دردهای جامعه است که در اجرای این سند تحقق عدالت جنسیتی در اولویت قرار گرفته و دستگاه‌های اجرایی باید این عدالت را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه شناسنامه شاخص عدالت جنسیتی در سال ۹۶ در ستاد ملی زنان و خانواده تهیه و کلیات آن تصویب شده است، اظهار کرد:

اختلالات رفتاری زمینه‌ساز بروز خشونت به خصوص خشونت خانگی است و افرایش مهارت‌های ارتباطی در جامعه و به خصوص در بین زنان سرپرست خانوار یکی از راه‌های کاهش خشونت است.

ابتکار گفت: راه‌اندازی تعاونی‌های زنان شهری و روستایی و حمایت از این تعاونی‌ها، استفاده از ظرفیت دانشجو معلمان برای اجرای طرح مهارت ارتباطی و طرح ملی گفت و گوی خانواده را از دیگر طرح‌های در دست اجرا، در حوزه زنان و خانواده است همچنین در حال حاضر ۲۱ درصد پست‌های مدیریتی در اختیار زنان است که طبق پیش‌بینی باید به ۳۱ درصد برسیم.

میانگین سن زنان معتاد ۳۵ سال است

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰، میانگین سن اعتیاد زنان را ۳۵ سال عنوان کرد و گفت: نگاه منفی جامعه به زنان معتاد عامل سخت شدن دوران ترک مواد مخدر و درمان آنان است.

حسین دژاکام، اظهار کرد: خوشبختانه از میان ۶۰ مرکز کنگره فقط سه مرکز به زنان مصرف کننده اختصاص یافته، پس این طور نیست که بگوئیم آمار رو به افزایش و زنگ خطر است.

وی با بیان اینکه عواملی همانند همسر، پدر، برادر یا دوست مصرف کننده، نقش مهمی در معتاد شدن زن دارند، افزود: به طور متوسط سن اعتیاد زنان ۳۵ سال است اما نکته حائز اهمیت در مورد زنان اینکه زمانی به ما برای درمان مراجعه می‌کنند که سال‌های زیادی از اعتیاد آنان می‌گذرد.

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰، تصریح کرد: تهیه مواد مخدر برای زنان بسیار سخت‌تر است و در این مسیر گاه با پیشنهادهای شرم آور و توهین آمیز روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: یک زن مصرف کننده مواد مخدر در هنگامه درمان هم با چالش‌هایی روبرو است به این معنا که اگر بخواهد در بهزیستی یا نقاهتگاه‌ها و مراکز ترک درمان شود او را با انگشت نشان می‌دهند، در صورتی که ۹۸ درصد زنان مصرف کننده خانواده‌دار و موجه هستند.

دژاکام نگاه منفی جامعه به این زنان را عامل سخت شدن دوران ترک مواد مخدر آنان دانست و خاطرنشان کرد: این نگاه منفی باعث می‌شود زنان در تهیه مواد یا درمان دچار چالش‌های بسیاری شوند، ضمن اینکه زنان از نظر ساختار فیزیولوژی بدنی به مواد مخدر وابسته‌تر می‌شوند، پس اگر درمان با روش اشتباه صورت گیرد فشار شدیدی بر روی آنان وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر فرد مصرف کننده مواد برای درمان باید ۱۱ ماه دوره درمان را طی کند، گفت: طول درمان باید ۱۱ ماه باشد تا در طول زمان مواد از بدن خارج شود و فرد به درمان قطعی برسد.

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ ضمن رد شایعه مبتلا نشدن معتادان به ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: افراد مصرف کننده مواد مخدر هم به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و اتفاقاً نشانه‌های آن شدیدتر از افراد عادی است اما شاید شیوع این شایعه یا باور غلط که معتادان، کرونا نمی‌گیرند به این دلیل باشد که بسته به مواد مخدری که مصرف می‌شود نوع و زمان ابتلاء متفاوت باشد، به عنوان مثال مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی برای ابتلاء بیشتر مساعد هستند.

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ با یادآوری اینکه کنگره در ۶۰ مرکز در سراسر کشور، نزدیک به ۸۰ هزار عضو دارد، گفت: به دلیل اینکه کارگاه‌ها را مجازی تشکیل دادیم نزدیک به ۸۲۰ عضو جدید هم پذیرفتیم، در واقع نگذاشتیم که کرونا بر روند درمان مددجویان خللی ایجاد کند.