۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
همه با هم برای مقابله با ام ‌اس

ام‌اس، یک بیماری ناتوان‌کننده عصبی است که بیش‌از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مالتیپل اسکلروزیس ( Multiple Sclerosis) یا ام‌اس، نام یک بیماری خودایمنی التهابی و تحلیل‌برنده است که غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی مغز و نخاع را مورد هجوم قرار می‌دهد و باعث ایجاد اختلال در بخش‌هایی از سیستم عصبی مرکزی می‌شود که مسئول برقراری ارتباطات هستند. تاکنون هیچ دلیل شناخته‌ شده و قطعی برای ابتلای این بیماری تشخیص داده نشده است، اما بر اساس تحقیقات، عوامل ایجاد بیماری شامل شیوه زندگی، شرایط محیطی و ژنتیک می‌شود و ضعف سیستم ایمنی، استرس و کمبود ویتامین D آن را تشدید می‌کند.

علائم ام اس چیست؟

درحال‌حاضر بیش‌ از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سراسر جهان تحت تأثیر عوارض این بیماری قرار دارند که شامل خستگی شدید، ضعف عضلانی، نبود تعادل، از دست دادن کنترل عضلات، خواب رفتن مداوم دست و پا، بی‌حسی، دوبینی، تاری دید، خستگی، درد چشم و در موارد پیشرفته‌تر گرفتگی عضلات، اختلال در کنترل ادرار، دشواری در بلع غذا و مشکلات شناختی می‌شود.

روز جهانی ام اس

مشکلات ناشی از ام‌اس به حدی شدید و ناتوان‌کننده است که ۱۰ سال پیش به پیشنهاد فدراسیون جهانی ام‌اس روزی به آن اختصاص یافت. این روز که در تاریخ سی‌ام ماه می بزرگ داشته می‌شود، فرصتی برای شناخت بهتر و بیشتر این بیماری و راهکارهای مبارزه با آن است که هر سال موضوعی خاص به آن تعلق می‌گیرد. در حالت کلی فعالیت‌های روز جهانی ام اس شامل سازماندهی یک رویداد مجازی یا حضوری برای جمع‌آوری کمک هزینه برای مبتلایان به ام اس، حمایت از پخش اخبار مربوط با این بیماری در شبکه‌های داخلی و بین‌المللی و ارتقای شیوه‌های مراقبتی بیماری ام اس می‌شود.

شعار روز جهانی ام اس ۲۰۲۰

موضوع تعیین شده برای روز جهانی ام اس در سال جاری، "ارتباطات" است که شعار تبلیغاتی (I Connect, We Connect) برای آن تعیین شده است؛ بدین معنا که من می‌آیم، ما می‌آییم، تا دست در دست هم تلاش کنیم وچالش‌های فردی و اجتماعی ام اس را به حداقل برسانیم. ارتباطات ام‌اس عبارت است از ایجاد روابط با بیماران ام اس و مراقبت‌های مربوط به ارتقای کیفیت زندگی که با به چالش کشیدن موانع اجتماعی موجود بر سر راه مبتلایان ام‌اس، همراه است؛ موانعی که منجر به احساس تنهایی و انزوای اجتماعی آن‌ها می‌شود. کمپین ارتباطات ام‌اس با همکاری اعضای جنبش جهانی MSIF توسعه یافته است که مسئولیت دفاع از حق بیماران برای دریافت خدمات بهتر، گرامیداشت شبکه‌های حمایتی و نیز افزایش دانش مراقبت‌های شخصی را برعهده دارد.

کرونا ویروس و برنامه‌های روز ام اس

در شرایط فراگیری جهانی کووید -۱۹ نیز راه‌های زیادی برای حمایت از فعالیت‌های روز ام‌اس وجود دارد. در حال حاضر راهکارهای بسیاری برای افزایش آگاهی در مورد این اختلال عصبی ارائه شده است که شامل برنامه‌های مجازی هم‌چون به اشتراک گذاشتن داستان زندگی بیماران، آموزش‌های مجازی، جمع‌آوری کمک هزینه و تشویق دیگران به حمایت از بیماران ام‌اس می‌شود. این فعالیت‌ها به کمک ابزار MSIF انجام می‌گیرد که یک برنامه دیجیتال به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی، اسپانیایی و عربی، شامل یک نمای کلی از اقداماتی هم‌چون اعلام "ضروریات کمپین"، طراحی و پخش پوستر، جمع‌آوری امضای آنلاین، گسترش هشتگ MS Connections، تقویت زیرساخت‌های رسانه‌ای اجتماعی، اشتراک‌گذاری نماد روز جهانی MS، ارائه دفترچه راهنمای بیماری به همه زبان‌ها و پوشش کامل اخبار مربوط به آن است.

کد خبر 426158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.