استقرار دائمی بالگرد آبپاش در استان اصفهان ضروری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن اعلام آمادگی این ستاد برای کمک به اطفای حریق جنگل های زاگرسی در استان های مجاور، گفت: استقرار یک فروند بالگرد آبپاش در استان اصفهان به عنوان منطقه مرکزی کشور برای خدمات رسانی به دیگر استانها در هنگام وقوع آتش سوزی مراتع و عرصه های جنگلی ضروری است.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تاکنون درخواستی مبنی بر کمک رسانی برای اطفا آتش جنگل‌های زاگرسی در روزهای اخیر نداشتیم، اظهار کرد: مدیریت بحران استان اصفهان در صورت نیاز آماده امدادرسانی و کمک در اطفای حریق عرصه‌های جنگلی استان کهگیلویه و بویر احمد و دیگر استان‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه در یک فقره از آتش سوزی‌های مراتع سال گذشته در استان به بالگرد آبپاش برای اطفا حریق نیاز داشتیم، افزود: با توجه به وسعت عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان اصفهان از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخواست داریم یک فروند بالگرد آبپاش به طور دائمی در این استان مستقر کند زیرا استقرار بالگرد آبپاش در اصفهان به عنوان منطقه مرکزی کشور در زمان وقوع آتش سوزی شرایط خدمات رسانی بهنگام را به سایر استان‌ها فراهم می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین ایجاد دو پایگاه دائمی برای پیشگیری و کنترل حریق در غرب و جنوب این استان را ضروری دانست و گفت: نزدیک به یک میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی و مرتعی استان اصفهان به ویژه در مناطق غربی و جنوبی مستعد وقوع آتش سوزی است.

به گفته وی علت بیش از ۹۰ درصد از آتش سوزی مراتع، انسانی است و عوامل طبیعی مانند رشد پوشش گیاهی، گرم شدن هوا و تابش مستقیم نور خورشید در وقوع حریق نقش کمتری دارد.

شیشه فروش با بیان اینکه گردشگران، دامداران، کشاورزان و بومیان مناطق با روشن کردن آتش یا سهل انگاری سبب وقوع آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی می‌شوند، یادآور شد: از ماه فروردین تا آبان سال گذشته دو فقره حریق در ۲.۵ هکتار از جنگل‌های غرب و جنوب و ۶۰ مورد آتش سوزی را در مراتع استان اصفهان از جمله در شهرستان‌های فریدونشهر، فریدن، بویین میاندشت، چادگان، سمیرم، گلپایگان، خوانسار، تیران و کرون، لنجان، نطنز و کاشان شاهد بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در این مدت ۲۴۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان دچار حریق شد، افزود: سال گذشته ۱۱ مورد آتش سوزی در ۱۸۱ هکتار از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع محیط زیست استان نیز اتفاق افتاد.

شیشه فروش با تاکید بر اهمیت آموزش و اطلاع رسانی به گردشگران، کشاورزان و دامداران محلی در جلوگیری از آتش سوزی عرضه‌های طبیعی، گفت: پکیج‌های خورشیدی و کپسول گاز بین بیش از دو هزار خانوار عشایر کوچ رو استان با هدف جلوگیری از قطع درختان و ایجاد حریق در مراتع توزیع شده است.

وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی استان امسال نزدیک به ۴۵۰ تن چوب و ۱۹ تن زغال بلوط از قاچاقچیان کشف و ضبط کرده است، خاطرنشان کرد: هر تُن چوب معادل دو هکتار درخت بلوط است از این رو برخورد جدی با متخلفان و قاچاقچیان چوب ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به راه اندازی ۷۰ پایگاه اطفای حریق محلی اشاره و اظهار کرد: این پایگاه‌ها متشکل از تیم‌های هشت نفره است و ۱۵ دستگاه خودرو برای اطفای بهنگام آتش در اختیار این پایگاه‌ها قرار گرفته است؛ همچنین ۲۰۰ نیرو یگان حفاظت منابع طبیعی به طور سیار در عرصه‌ها برای جلوگیری از قطع درختان حضور خواهند داشت.

شیشه فروش با اشاره به اینکه امسال تاکنون آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان اصفهان گزارش نشده است، گفت: مردم به هنگام مشاهده وقوع آتش سوزی با شمارهگیری ۱۵۰۴ ستاد فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی و یا ۱۱۲ واحد امداد و نجات هلال احمر حادثه را گزارش کنند.

استان اصفهان با وسعت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار دارای ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی، یکصد هزار هکتار جنگل و سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان است.

کد خبر 426154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.