سرگذشت طلای سیاه در هفته‌ای که گذشت/چشم‌انداز مثبت نفت در ابهام

قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در هفته‌ای که گذشت -۵ تا ۹ خردادماه مصادف با ۲۵ تا ۲۹ می- با وجود تمامی مشکلات و موانع موجود، از افزایش تنش میان چین و آمریکا تا نگرانی از شیوع دوباره ویروس کرونا، برای پنجمین هفته متوالی در مسیر رشد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه سوخت جهانی است و همبستگی زیادی با میزان رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تأثیر شیوع گسترده کرونا در جهان با رکود چشمگیری مواجه شده است. در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تأثیر دو عامل مهم، شیوع ویروس کرونا و اقدامات سران کشورها برای مقابله با این بیماری نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد. قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در هفته‌ای که گذشت (۵ تا ۹ خردادماه مصادف با ۲۵ تا ۲۹ می) در مسیر ثبت پنجمین هفته متوالی است.

در اولین روز معاملاتی هفته گذشته به دنبال نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر طرح پکن برای تصویب مقررات امنیتی جدید در مورد هنگ کنگ و همچنین احتمال وضعیت تحریم از سوی آمریکا، قیمت نفت کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت در این روز، با ۱۹ سنت معادل نیم درصد کاهش به ۳۴ دلار و ۹۴ سنت و نفت خام آمریکا نیز با ۶ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش به ۳۳ دلار و ۱۹ سنت رسید. اگرچه قیمت هر دو محصول نفتی در حدود پنج هفته افزایش داشته داشته است اما قیمت‌ها همچنان نسبت به ابتدای سال جاری کاهش ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال، نفت برنت در پایان معاملات این روز رشد ۱.۱ درصدی را به ثبت رساند.

"استفن اینزاستراتژیست بازار نفت در شرکت "آکسی کورپ" درباره این موضوع گفت: "تصویب مقررات امنیت ملی برای هنگ کنگ موجب تشدید ریسک جنگ تجاری می‌شود. "

تنش میان پکن و واشنگتن از زمان شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین، بر سر شیوع ویروس کرونا با یکدیگر به جنگ لفظی پرداخته و همدیگر را به لاپوشانی و نداشتن شفافیت متهم ساخته‌اند. تنش‌ها بین این دو ابرقدرت جهانی به یک موضوع خاص اختصاص نداشته و مسائل مختلف نظیر مسائل هنگ کنگ، حقوق بشر، تجارت و حمایت آمریکا از جدایی طلبی تایوان را در بر می‌گیرد.

روز سه‌شنبه_ ششم خرداد مصادف با ۲۶ می_ قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با معادل ۲.۳ درصد رشد به ۳۴ دلار رسید. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در این روز با ۲۳ سنت معادل ۰.۷ درصد رشد به ۳۵ دلار و ۷۶ سنت رسید.

"دانیل هاینساستراتژیست ارشد بازارهای کالا در گروه بانکی "ای ان زد" گفت: "این احساس در بازار ایجاد شده که کاهش تولیدهای وعده داده شده محقق شده است. "

تولیدکنندگان بزرگ نفت در ماه آوریل توافق کردند که تولید نفت خود را در ماه‌های می و ژوئن حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. کشورهای عضو گروه اوپک پلاس قرار است اوایل ماه ژوئن بار دیگر تشکیل جلسه دهند و در مورد تداوم کاهش تولید جهت تقویت قیمت‌ها مذاکره کنند.

روز چهارشنبه اما دوباره نگرانی بر امید چیره شد و قیمت نفت را کاهش داد. با افزایش نگرانی‌ها درباره سرعت ترمیم تقاضای جهانی برای انرژی، روز چهارشنبه قیمت نفت برنت دریای شمال با کمی بیش از نیم درصد افت به حوالی ۳۶ دلار رسید.

گروه بانکی ای ان زد در این روز با انتشار یادداشتی نوشت: " (باوجود آغاز فصل سفرهای تابستانی در آمریکا) برآوردهای اولیه نشان می‌دهد تقاضا برای بنزین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر بوده و مردم همچنان ترجیح می‌دهند خیلی از خانه دور نشوند. "

برخی تحلیلگران و بانک‌ها پیش‌بینی می‌کنند که بازار نفت در ماه ژوئن (خرداد و تیر) به توازن برسد اما به گفته تحلیلگران "اوراسیا گروپ" این پیش‌بینی بیش از حد خوش‌بینانه بوده و "شیوع دوباره کرونا، ریسک بالایی را برای افزایش محدودیت‌های قرنطینه‌ای ایجاد کرده است. حتی در صورت رخ ندادن این مسئله برخی محدودیت‌ها به ویژه در زمینه هوانوردی همچنان پابرجا خواهد بود. "

نامشخص بودن جزئیات تعهد روسیه به کاهش بیشتر تولید در آستانه نشست ۹ ژوئن گروه "اوپک پلاس" نیز در این روز فشار بیشتری بر طلای سیاه جهت کاهش قیمت وارد آورد. همچنین گزارش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره، مبنی بر اینکه هنگ کنگ به دلیل اقدامات دولت مرکزی چین، دیگر از خودمختاری کافی برای برخورداری از امتیازات ویژه تجاری آمریکا بهره‌مند نیست نیز از دیگر عوامل مهمی بود که در این روز بر بازار نفت تأثیر منفی گذاشت. این گزارش می‌تواند زمینه را برای لغو امتیازات ویژه‌ای که دولت آمریکا سال‌ها است برای هنگ کنگ در نظر گرفته فراهم کرده و سبب تشدید اختلافات میان آمریکا و چین شود.

روز پنجشنبه اما طلای سیاه دوباره رشد قیمت را تجربه کرد تا روند "یک روز کاهش، یک روز رشد" خود را در این هفته حفظ کند. قیمت هر بشکه نفت برنت در این روز با ۶۸ سنت معادل ۱.۹۶ درصد افت به ۳۴ دلار و شش سنت و قیمت هر بشکه نفت خام آتی آمریکا برای تحویل در ماه جولای میلادی با یک دلار و ۱۴ سنت معادل ۳.۴۷ درصد افت به ۳۱ دلار و ۶۷ سنت رسید.

آمارهای انستیتوی نفت آمریکا نشان می‌دهد که میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۲ ماه می افزایش ۸.۷ میلیون بشکه‌ای داشته است. این افزایش قابل توجه در شرایطی رخ داده است که تحلیلگران، انتظار کاهش ۱.۹ میلیون بشکه‌ای را می‌کشیدند.

میزان ذخایر بنزین آمریکا نیز در این هفته ۱.۱ میلیون بشکه افزایش یافته که بیش از ۱۰ برابر بیشتر از رقم افزایش مورد انتظار تحلیلگران است. ذخایر گازوئیل و نفت کوره این کشور نیز ۶.۹ میلیون بشکه رشد داشت که تقریباً بیش از چهار برابر حد مورد انتظار بوده است.

لاچلان شاو تحلیلگر نشنال بانک استرالیا درباره این موضوع گفت: این آمارها نشان می‌دهد که ترمیم تقاضا در جریان است اما به اندازه کافی قوی نیست.

روز جمعه _۹ خرداد مصادف با ۲۵ می _ نیز قیمت طلای سیاه به تبعیت از روند "یک روز مثبت، یک روز منفی" دوباره کاهش یافت اما این کاهش چندان قابل توجه نبود. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در این روز با ۲۵ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش به ۳۵ دلار و چهار سنت و قیمت نفت خام آمریکا نیز با ۱.۶ درصد افت به ۳۳ دلار رسید. با این حال قیمت هر دو شاخص نفتی تحت تأثیر کاهش تولید و خوش بینی نسبت به ترمیم تقاضا در مسیر ثبت پنجمین رشد هفتگی متوالی قرار دارد.

هوی لی، تحلیلگر مؤسسه او سی بی سی در این خصوص گفت: قیمت نفت واقعاً باید نفسی تازه کند. قیمت‌ها در چهار هفته اخیر افزایشی بوده و بازار باید زمان بخرد تا قیمت‌های پایین دستی نیز بتوانند خود را به قیمت نفت خام برسانند. با این وجود چشم‌انداز قیمت در میان مدت همچنان افزایشی است.

کریستوفر لونی، تحلیلگر مؤسسه آر بی سی کپیتال مارکتس نیز اظهار کرد: تعطیلات روز بزرگداشت کهنه سربازان نیز موجب نشد تا رانندگان آمریکایی آنگونه که انتظار می‌رفت به سفر بروند. در چنین شرایطی همه، چشمان خود را به نتیجه مذاکرات بر سر کاهش تولید میان کشورهای عضو گروه اوپک پلاس دوخته‌اند. این نشست که در هفته دوم ماه ژوئن برگزار می‌شود می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر چشم‌انداز نفت داشته باشد. در این میان اما تقابل دو غول نفتی جهان، روسیه و عربستان نیز تأثیر مهمی بر روند این مذاکرات خواهد داشت.

کد خبر 426146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.