با پنج مربی برتر لیگ انگلیس آشنا شوید

نشریه معروف بریتانیا در تازه‌ترین بررسی خود به معرفی صد مربی برتر تاریخ فوتبال پرداخته که در این گزارش به پنج مورد برتر آن اشاره می‌کنیم.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از نشریه فورفورتو، همیشه معرفی برترین‌های تاریخ در یک رشته برای مخاطبان جذاب است. هرچند در رشته فوتبال، بیش از همه بررسی بازیکنان برتر هواداران به وجد می‌آورد، اما معرفی برترین مربیان تاریخ فوتبال قطعاً خالی از لطف نیست.

۱- الکس فرگوسن

زمانی که سر الکس فرگوسن در سال ۱۹۷۸ اخراج شد، درباره وی گفتند: او نه تنها تجربه ندارد بلکه هیچ استعدادی هم ندارد و اصلاً قابلیت مدیریت را ندارد. شاید کمترین قضاوتی تا این حد در تاریخ فوتبال اشتباه از آب در آمده است.

فرگوسن اما توانست با سرمربیگری در منچستر یونایتد در طول هفت سال ابتدایی خود اف ای کاپ و جام حذفی این کشور را کسب کند و پس از آن، ۱۳ قهرمانی در لیگ برتر، چهار اف ای کاپ و دو لیگ قهرمانان در سال‌های ۹۳ و ۲۰۱۳ را به دست آورد.

در توصیف او گفته اند: فرگوسن یک نابغه است. برای بازیکنان وی افتخاری است که برای او بازی کرده اند. او بزرگترین مربی تاریخ است و احتمالاً مانند او دیگر نخواهیم داشت.

۲- رینوس میشل

میشل در دوران مربیگری خود کاپ موفق شد در هر دو کاپ رقابت‌های اروپایی در زمان خود عنوان قهرمانی را کسب کند. البته میراث او از بدون شک از تیمی به جا ماند که موفق به کسب هیچ قهرمانی نشد.

او که زمانی سرمربی تیم ملی هلند بود، در سال ۱۹۷۴ در فینال جام جهانی برابر آلمان میزبان شکست خورد و نتوانست به قهرمانی در رقابت‌های جام جهانی برسد اما هیچکس شکی ندارد که هلند در آن زمان یکی از جادویی‌ترین فوتبال‌های تاریخ را به نمایش می گذاشته. اگر میشل رهبری آن تیم هلند را به دست نمی‌گرفت، هیچگاه کرویف، فن خال و پپ گواردیولا ظهور نمی‌کردند.

میشل با تیم آژاکس هم موفق به کسب چهار قهرمانی در لیگ هلند و یک قهرمانی اروپا شد.

۳- یوهان کرویف

نسل طلایی بارسا که موفق شد با بازیکنان درخشان خود قهرمانی‌های متعددی را کسب کند، وام دار زحمات مربی بزرگی بود که با خلق یک تفکر جدید در فوتبال، باعث شد تاریخ این رشته ورزشی تغییر کند. به طور قطع، کرویف مسیح فوتبال بود و اگر بخواهیم تاریخ را تقسیم بندی کنیم؛ پیش از میلاد مسیح، پس از میلاد مسیح، پیش از کرویف و پس از کرویف بهترین چینش است.

زمانی که در سال ۱۹۸۸ کرویف به بارسا برگشت، این تیم در ۸۹ سال موفق به کسب ۳۶ جام شده بود. اما تنها در ۳۲ سال پس از آن زمان، بارسا موفق به کسب ۵۲ قهرمانی از جمله ۵ قهرمانی در اروپا شد.

ردپای تفکر کرویف در تک تک جام‌های کسب شده بعد از او وجود دارد. او با ذهنیت خاص خود و ارائه سبک توتال فوتبال، تکنیک را به توانایی فیزیکی ارجحیت داد و لاماسیا را به نقطه عطف مکتب فوتبالی خود تبدیل کرد.

۴- بیل شنکلی

شنکلی تنها لیورپول را نساخت، بلکه تیم زمان خودش را تبدیل به یکی از یادگارهای تاریخ فوتبال کرد. قلمرو و سلسله‌ای که با شنکلی پایه گذاری شد، عصر بزرگانی همچون جان، پاول، جورج و رینگو را آغاز کرد.

او درباره تفکرش راجع به ماهیت لیورپول گفته: لیورپول تنها یک باشگاه نیست. یک مؤسسه است. هدف من این است که افراد را به این باشگاه نزدیک کنم و باعث شوم که بخشی از این تیم باشند.

البته که وی دقیقاً همین کار را انجام داد؛ سه قهرمانی در سطح اول لیگ انگلستان، دو قهرمانی در اف ای کاپ و قهرمانی در جام یوفا کاملاً نمایانگر کار بزرگی بودند که شنکلی با لیورپول به انجام رساند. زیر مجسمه شنکلی در شهر لیورپول نوشته شده است: او مردم را خوشحال می‌کرد. و این تنها چیزی بود که شنکلی می‌خواست.

۵- پپ گواردیولا

پس از یک بازی در فصل ۲۰۰۸/۰۹، گواردیولا فشاری که بر رویش قرار داشت را احساس می‌کرد. مربی تازه بارسا با نتیجه ۱-۰ به تیم سطح پایین نومانسیا در ابتدای فصل لالیگا بازی را واگذار کرده بود و پنج روز بعد نیز ۱-۰ به ویسلا کراکوف در مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا باخت.

در پایان فصل، بارسایی ها کسب سه گانه را جشن می‌گرفتند؛ جشنی برای یکی از بهترین تیم‌هایی که تاریخ فوتبال به خود دیده است. در چهار سال مربیگری کاپیتان سابق بارسلونا، آبی اناری‌ها موفق شدند ۹ جام کسب کنند.

این مربی کاتالان با پیوستن به بایرن مونیخ موفق شد این تیم را نیز به شرایطی آرمانی برساند و پس از آن با رفتن به منچسترسیتی، باز هم موفق شد قله فوتبال انگلستان را از آن خود کرده و در طول دو فصل، ۱۹۸ امتیاز در لیگ با این تیم کسب کند.

کد خبر 426076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.